Dyr og elendig lyd? Hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dyr og elendig lyd? Hjelp.

Kjøpte meg for litt siden et Yamaha stereoanlegg bestående av følgende deler: AS 1000S forsterker, CDS 1000 cd spiller og SOAVO1PF høytalere.
    Skulle bruke penger for og få god lyd trodde jeg, men akk så feil jeg tok.
    Spiller høyt nok men lyden er tynn og mangler trykk.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hatt anlegg i rommet ditt tidligere? Kan være du sliter med utfasing av bassen der du sitter. Prøv å flytt anlegget en annen plass, men sjekk først at kabler er riktig koblet mellom forsterker og høyttaler så ikke + og - er byttet på en av dem
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv hørt saoavo1 og må jo si at de ikke akkurat hørtes ut som du beskriver. så prøv å flytt litt rund og se på kablene ja

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt dette oppsettet og det låter jo bare helt rått.

Kan hende at din oppfatning av hvordan bass skal låte tar basis i Klipsch og Cerwin Vega. I såfall har du kjøpt feil type høytaler. Hvis du derimot er ute etter noe som virkelig kan spille musikk istedenfor å kun lage en slags bassvibrasjon i rommet, er dette rett type høytaler.

Regner med at du hørte dette oppsettet før du kjøpte det? Hvis du ble imponert da, og det ikke låter like bra hjemme, er det romakustikken og/eller plasseringen av høytalerene det er noe galt med.

Hvilken CD du spiller har jo også mye å si...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tobnyb
    Kjøpte meg for litt siden et Yamaha stereoanlegg bestående av følgende deler: AS 1000S forsterker, CDS 1000 cd spiller og SOAVO1PF høytalere.
    Skulle bruke penger for og få god lyd trodde jeg, men akk så feil jeg tok.
    Spiller høyt nok men lyden er tynn og mangler trykk.
    a) hva slags kabler
    b) er det puttet noe inn i bassportene (skumgummi etc)
    c) hvilke CD plater - eksempler
    d) - og viktigst: hvordan er høyttalerne plassert i forhold til vegger og lytteposisjon og fortell litt om rommet ellers; materialvalg, møbler osv

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    a) hva slags kabler
    b) er det puttet noe inn i bassportene (skumgummi etc)
    c) hvilke CD plater - eksempler
    d) - og viktigst: hvordan er høyttalerne plassert i forhold til vegger og lytteposisjon og fortell litt om rommet ellers; materialvalg, møbler osv
    Bortsett fra at jeg synes det er pedagogisk underlig å sette det desidert aller, aller mest uviktige først vil jeg si meg enig i pkt d). Min framgangsmåte ville vært slik:

a) Dette utstyret har alle forutsetninger for å kunne låte kjempebra under riktige forhold.
    b) Er lytterommet godt egnet? Stort, lite, kvadratisk (=uheldig), harde flater?
    c) Er høyttalerne riktig plassert? Avstander fra sidevegg og bakvegg? Har VELDIG mye å si for bassrespons og romfølelse.
    d) Er lytteposisjon riktig? Dvs sitter du i en nullnode? Får du kraftige refleksjoner rett i øret (kan avhjelpes med akustiske tiltak)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er også 100% sikker på at du ikke har koblet opp i motfase? =)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Bortsett fra at jeg synes det er pedagogisk underlig å sette det desidert aller, aller mest uviktige først vil jeg si meg enig i pkt d). ?
    Noen ganger kan det siste vært viktigere enn det første

Når anlegget til de grader ikke innfrir som forventet, er jeg veldig usikker på om det har noe med rommet/plasseringen å gjøre. Jeg mistenker at det er mere grunnleggende feil her, så derfor valgte jeg å nevnte det med akustikk til slutt.

Kabler: om det her benyttes for tynne kabler, eller feil kabler, så er det viktig å sjekke - ikke om det er Nordost kontra Biltema med samme tverrsnitt

Plugger i bassport: mange høyttalere leveres med dette i og det er ikke alltid selvsagt at det passer med (eller uten)

Plateinnspillinger varierer voldsomt og derfor vil jeg vite hvilke han hører på, før jeg sier mere om dette.

....og kan vi snakke om rommet/plassering...

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger kan det siste vært viktigere enn det første

Når anlegget til de grader ikke innfrir som forventet, er jeg veldig usikker på om det har noe med rommet/plasseringen å gjøre. Jeg mistenker at det er mere grunnleggende feil her, så derfor valgte jeg å nevnte det med akustikk til slutt.

Kabler: om det her benyttes for tynne kabler, eller feil kabler, så er det viktig å sjekke - ikke om det er Nordost kontra Biltema med samme tverrsnitt
    Ok, fysisk feil kabeltverrsnitt må man vel unngå. Var litt redd du ga råd av typen "sjekk først at hifihylla di er av riktig materiale og at kablene ikke ligger og rister på gulvet"

Plateinnspillinger varierer voldsomt og derfor vil jeg vite hvilke han hører på, før jeg sier mere om dette.
    Helt enig. Jeg antok bare at trådstarter valgte egnet musikk til å sjekke det nye anlegget.

Plugger i bassport: mange høyttalere leveres med dette i og det er ikke alltid selvsagt at det passer med (eller uten)
    Henger også sammen med plassering....

....og kan vi snakke om rommet/plassering...
    Som jeg da - for å gjenta meg selv - mener bør være Trinn 1 når man har verifisert at anlegget er teknisk korrekt koblet opp....

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være at du har vært uheldig med rommet og plassering.. Rommet har mye å si for lyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •