Komplett nybegynner - ønsker enkelt oppstartsløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett nybegynner - ønsker enkelt oppstartsløsning

Hei,
    Har ikke peiling på anlegg eller lyd, men ønsker å starte i det små og kanskje jobbe meg opp både interesse og annet. Derfor trenger jeg hjelp til å komme igang, og hvor bedre å starte opp enn her på AVforum.
    1: Jeg tenkte å starte i det små, der lyden ikke er det viktigste, men tilkoblingsmuligheter og enkelhet.
    2: Jo "mer" jeg kan koble sammen og jo mindre "ting" jeg trenger, jo bedre slik jeg ser det som et utgangspunkt. (liten stue)
    3: Jeg ønsker små minihøytalere (i likhet med BOSE)

Jeg vet at dette nok strider litt imot prinisippene til de fleste her, men som sagt, et sted må jeg starte og istedenfor å starte med det feteste, så ønsker jeg noe kompakt, med grei/bra lyd. Helst skulle jeg hatt en slags "komplett pakkeløsning".

a) Spille av alt av lyd, film, musikk (gjerne streame fra Picasa, iTunes, spotify)
    b) internett på TV (her finnes det vel mengder med mediesenter enheter som google tv, apple tv, ac ryan m.m) Viktig at jeg kan "se hva som helst", ikke bare noen rss feeds eller youtube, men at jeg kan spille av live streams av forskjellige slag også, samt surfe, være på google +, facebook, twitter m.m
    c) Enkel fjernkontroll for å kontrollere alt med (helst), gjerne også RF slik at den virker overalt i leiligheten (liten 70m2 leilighet)

Er det best å kjøpe en mediesenter PC og så bygge utifra det? Eller kjøpe en MacMini kanskje og bruke den som et utgangspunkt? Eller finnes det andre mediesenterløsninger som er bedre? Ideellt sett så skulle jeg altså gjerne kunne koble sammen Playstation, xbox, tv, kabeltv, spille av dvd/blue ray (jeg har ingen slik spiller per idag annet enn playstation) Ønsker ikke store basselementer, mange bokser eller noe slikt. Jo mindre enheter totalt, jo bedre. :-)

Jeg vet dette er en stor liste og at det sikkert ikke er så mange som kan hjelpe med dette, men om noen har forslag til deler eller elementer, så er jeg veldig takknemlig for alle innspill og forslag.

Skulle det vise seg at jeg burde postet dette i en annen del av forumet, så beklager jeg det, flytt gjerne posten til riktig sted.

Når det gjelder budsjett, så har jeg egentlig ikke satt noe "tak" på dette, men som nevnt innledningsvis, jeg ønsker å begynne i det små og heller bygge meg opp litt over tid etterhvert som kunnskap og erfaring gjør at jeg "forstår" mer av alt dette.

På forhånd takk!

Erik

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er for trøtt til å svare ordentlig nå, så kan svare utfyllende seinere hvis ikke noen andre tar seg tiden. Men velkommen til forumet, og vil bare si at du bør legge vekk tanken om Bose. Overpriset innestengt lyd. Uansett hvor fersk/lite kravstor; IKKE kjøp et alt i ett system først. Ekstremt lite fleksibelt i henhold til tilkobling og oppgradering/endringer. Start med en rimelig reciever til rundt 2-3k hvis du har lavt budsjett/ønsker å starte rolig. Skaff deg noen små søte bokhyllehøyttalere, flate vegghøyttalere av bra kvalitet, eller om dette blir for voldsomt til å begynner med, (noe jeg nesten kan garantere det ikke blir) - kjøp en lydplanke og en subwoofer. Kan gi meget bra lyd som en start. Men for all del; kjøp en rimelig, fremtidsrettet receiver før du gjør noe annet dersom du ønsker surround. Noe annet vil føre til den største nybegynnerfeilen innen hjemmekino. For å bygge interesse er ikke Bose noe bra valg. Vil bare knuse den lille gnisten du allerede har for AV! hehe
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar AmericanFord.
    Du har helt rett, jeg trenger eksperthjelp. Og som du sier, det er viktig at det mest essensielle er på plass, slik som en god receiver. Her trenger jeg virkelig ideer/forslag. Når jeg nevner BOSE, så er det kun fordi det er den eneste leverandøren jeg vet om som leverer små høytalere, men jeg vet jo at det finnes andre som også leverer smått. Skal sies at jeg har vært på BOSE showroom og hørt på lyden og i mine ører var den lyden meget god, men jeg har som sagt ikke peiling på lyd/steroe. Så forslag til receiver, hva jeg bør starte med m.m taes imot med takk!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet! Jeg begynte akkurat som deg ifjor, og kan anbefale deg å høre litt på gutta som har peiling. Har fått mye god hjelp her selv.

Personlig begynte jeg med Denon og Dynavoice. God og billig miks frem til du begynner å søke bedre og bedre lydopplevelser. Dersom du er ute etter gode satelitter, så syns jeg det er dødsvanskelig og skal derfor ikke gå noe inn på det. Både Dali og B&W har uansett modeller som kan passe deg. Skulle du få lyst på noe som er pent og spiller godt, så er jo AVtorget et flott sted å begynne. Mulig du er litt låst til veldig små satelitter, men du får mye mer for pengene om du kjøper brukt! Dersom det er uaktuelt syns jeg du skal ta AmericanFord sitt råd og begynne med en fremtidsrettet reciever. Yamaha, Denon, Onkyo blandt mange andre har rimelige modeller med god funksjonalitet.

Vedrørende HTPC så bruker jeg personlig en Asrock med XBMC og er fornøyd med det. Virker som du vil ha litt mer funksjonalitet enn det jeg har vektlagt, så hvorfor ikke bare installere et vanlig operativsystem, og kjøre mediasenter som et vanlig program? XBMC, Boxee, Mediaportal etc. Mulighetene er mange!

Lykke til med handlingen!

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor små høyttalere tenker du på?

er Disse for store?

Fordelen med noen litt større stativhøyttalere er at du lett kan bruke dem i senere surround-oppsett.

mange moderne recievere har innebygget Airplay. Pioneer har f.eks. det. Da kan du streame fra iPod touch, iPhone og iTunes. Vet ikke om det er det du bruker. Bakdelen er at du må ha ekstra programvare som Airfoil for å bruke Airplay med Spotify/Wimp. Du kan heller ikke streame video.

Bruker du mac eller PC?

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du finner mye bra på brukten på finn.no(torget - lyd&bilde), hifisentralen og her på avtorget. Men for all del gå for en receiver med HDMI. Om du har 3d tv, så vil du nok gå for en med hdmi 1.4a om det er viktig.

Om du ikke vil ha effektforsterker(enda en stor boks), så vær sikker på at receiver har nok effekt til å drive 5 eller 7 oppsett med surround, og kjøp en aktiv subwoofer på sikt(surround.no) har billige XTZ subber som har fått god omtale.

Begynn gjerne på onkyo og yamaha sine 6 serier og oppover. Eller du finner også denon og pioneer. Denon og yamaha går vel for å være litt mer varm/fyldig i lyden, mens onkyo og spesielt pioneer går for å være mer detaljert?. Smak og behag.

Vegghøyttalere finner du også på brukten eller i fleste hifisjapper, har ingen god peiling på vegghøyttalere dessverre.

PC er veldig greit å bruke på tv via receiver(passthrough) men bruk HDMI, 3,5mm jack vil ikke gi deg god lyd. Du kan alltids kjøpe en dac, men det er litt poengløst siden receiver har dac innebygd(om man ikke kjøper dyr dac).

Boxee og xbmc er bra mediasenter for pc

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0