Kult budsjett prosjekt NAD/Phonar/XTZ - R.I.P.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kult budsjett prosjekt NAD/Phonar/XTZ - R.I.P.

Har fått på plass et morrsomt anlegg i loftstuen. CD og forsterker er fra NAD, C 542 og C 352 (2x80w/8 ohm). Linket det opp med Dali Silverwave cabler til et par Dynavoice DM-5. Subben er en XTZ 8”. Dette står i et rom med skråtak og gulv areal på 25 kvm.

Dette låter skikkelig gøy, har ikke fått tunet det helt enda, men her er det potensial. Dynavoice DM-5 har diskant tuning som ikke helt er på plass. Syns jeg mister mellomtone når jeg tuner diskanten ned, noe som trengs. Har noen varianter igjen å prøve, men dette er småtterier i lydbilde, men veldig følsomt for krasse innspillinger.

Dette har jeg gitt 7k for, brukt. Ny pris blir ca. 12k.
    Skal se hva jeg får til de nærmeste dagene med lydbildet, dette kna bli drit bra :smile:

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult når lyden sitter, uten å måtte bruke en og flere årslønn på komponenter!
    Ang. diskant/mellomtone; tipper akustisk demping vil gi prikken på "i"en.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant Skal se hvis det kan være litt hjelp i kabler også. Kommer tilbake med litt mer om en stund, skal nå først tuuune så godt det lar seg gjøre.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg brukt helgen til å tune lyden. Det som frem til nå låter best er plugger i stativhøytalerne (bassrefleksen for de som lurte på dette ), og diskanten satt i 0 db. Subben spiller med åpene bassreflekser og tipper delingen ligger på rundt 70 ish hz.

Nå spiller det skikkelig bra tatt pris og alder tatt i betraktning. Det eneste jeg nå opplever er at kvinnestemmer som drar på i øvre mellomtone kan bli harde på ørene. Noe vi menn er vant til, men når vi først skal slappe av med fet lyd, så kan vi velge dette bort. Nå er dette anlegg nr. 2 hjemme, så den oppgaven er løst i det andre anlegget. Kona har også blitt flink på å bruke innestemmen.

Allt i allt er dette ett knall anlegg for pengene. Kansje det er ett par høytalere med kun silke diskant som kler anlegget best, men er ikke ferdig enda. Nå er høyde og vinkel på høytalerne uprøvet i øyeblikket, samt fin justeringer på diskanten bak på høytalere.

Det blir neste helg

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder er gøy

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det, kommer ila kvelden

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ble det stående (ble et dårlig bilde, men det kommer mer ). Fikk retta på den harde lyden jeg nevnte over. Satte diskanten til +2 db, fjernet plugger i bassrør og satte subben lavt 45-50 hz. Låter knall bra nå, med tanke på at dette nytt koster (tilsvarende NAD produkter koster i dag 9k sammen) ca. 13k pluss kabler og stativer. Noe flere her har ett komponent som koster - BRUKT

Var og lyttet på ett kraftig NAD anlegg og Dali Ikon 6 i helgen, dette er ikke like fint i plasering av instrumenter og luftighet, men det er fryktelig nært. Det det dog har, er triveligere bass, med mer tilstedeværelse i lydbildet, uten å gjøre annent en å ta vare på de frekvensene Dynavoice ikke klarer å levere.

Som nevnt i en annen tråd, med spørsmål om subben, så kan det tenkes at det blir en til etter hvert.

Takk for interessen folkens, dette kan jeg anbefalle for de som trenger en furtebu med bra lyd, uten at det tar helt av i pris.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoicene fikk ny eier, og erstattes med Phonar Compact 1.1. En liten oppgradeing i lyd. Har en del av den luftige diskanten, men har fått ett mer solid lydbilde gjennom hele registeret. De jeg mistet i diskant fikk jeg igjen i mellomtone og vell så det. Dette var morro

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her noen bilder, ikke beste kvalitet, men det får gå

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal forøvrig ut for salg på nyåret. Jeg flytter Densen/XTZ opp i dette rommet, og kjører en litt enklere surround løsning i tv-stuen nede. Det blir voldsomt med 2x200w til Dagsrevyen når 90% av det som formiddles kommer i senteren (som går for egen maskin gjennom surroundforsterkeren).

Så for deg som ikke gidder å "forske" på lyd selv (tipper det finnes en, kansje to på dette forum ), kan her få seg et komplett anlegg som låter knall bra sammen, og prisen, dritbillig

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott!!

Er det Norstone stativer?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk Det er B-tech 60cm stativer. Sterkeren og cd spilleren ligger nå for salg på finn

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektet har avgått med døden....

Da har NAD forsterkeren fått ny eier, CD spilleren (NAD) er flyttet til tv-stuen, og Densen er flyttet til lytterommet og da var det ikke behov for subb lenger

Bassen i Phonar høytalerne, var litt "boxy", men det ordnet jeg med litt dempemateriale, og vipps så var bassen tight og ryddig som bare det, og fortsatt dyp.

Har lyst å teste ett par Polk Audio høytalere, så Phonar kan fort befinne seg på vei ut, men det får vi se på. Syns det låter skikkelig kult nå. Den lille 3" mellomtonen gjøer helt klart masse for vokal leveransene, ingen tvil om det.

Det eneste jeg kunne tenkt meg mer av er luft i diskanten (har blitt vant til bånddiskanten på xtz'n desverre)

Skal få tatt noen bilder i kveld.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •