Sonos eller Squeezebox?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos eller Squeezebox?

Har planer om å kjøpe meg en av disse nymotens avspillerne,og lurer fælt på hva jeg skal velge?
    Greia er at jeg håper å kunne koble en av disse rett i høytalerne uten preamp da de sikkert har volumkontroll. Høytalerne er Genelec 8040.(aktive)
    Kommer til å bruke Spotify og lurer på hva som låter bra og har en meny som funker bra med covervisning osv. Bruker Ipad.
    Takker for alle svar

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du kan resample lyden digitalt ut, eller samme for innebygd dac, men du må innom en effektforsterker før høytalerne.

Squeezebox med webgrensesnittet som er tilgjengelig via webserveren som slimserver kjører på er fin. Men du trenger en plass å lagre musikk på, NAS, altså en PC satt opp som filtjener.

Alt i alt helt greit, men du mister muligheten til video.

Det går ann å få for en videoboks som kan strømme over nettverk og koble opp en billig 17" HDMI monitor til den, da får du litt av begge deler.

Coverart er det derimot ikke alle grensesnitt som har over http (til ipad) men det bør gå ann å få til noe også der.

Ta bilde av hva du har i planene og tegn inn ting du har tenkt å komplettere med.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt sueezebox i et års tid- uten noe store problemer, men gikk over til Sonos i sommer etter en demo på klubben. Sonos er ifølge meg overlegent enklere å sette opp og bruke - mye enklere og flottere grensesnitt - og funker meget bra med iPad og spotify.

For meg var valget enkelt - Sonos er uten tvil verdt den ekstra kostnaden.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox systemet KAN virke litt ustabilt. Hos meg fungerer det som fjell. Det som er viktig er at servern, og nettet ditt er oppegående iallefall.

Sonos er bankers så si altid! Men de har hatt sine utfordringer dem også, som da Spotify støtten kom så var det endel dropouts ved bruk av Bridge. Sonos er også avhengig av at en enhet er kablet til nettet siden dem ikke går på det vanlig WLAN'et ditt! Squeeze bruker 802.11g nett, noe som kan gjøre valget rimelig enkelt for mange!

Men har du noen lapper ekstra å bruke, så er Sonos gull! Savner dog en player ifra dem med skjerm/display. Der liker jeg Squeezebox touch veldig godt, den koster 2000kr (1500kr om du er canal digital kunde!!), der får du det du måtte trenge. Elkjøp selger nå Squeezebox Duet til 1000kr, KUN idag!!!! Så da burde ikke valget være så vanskelig (obs, tror ikke Duet støtter 24bit!!! Men spotify støttes vha tredjepart programvare, som fungerer gull!).

Sonos og Squeezebox kan begge styres av Android, iphone, ipad og TAB (androide). + PC vha web grensesnitt .

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Squeezebox systemet KAN virke litt ustabilt. Hos meg fungerer det som fjell. Det som er viktig er at servern, og nettet ditt er oppegående iallefall.

Sonos er bankers så si altid! Men de har hatt sine utfordringer dem også, som da Spotify støtten kom så var det endel dropouts ved bruk av Bridge. Sonos er også avhengig av at en enhet er kablet til nettet siden dem ikke går på det vanlig WLAN'et ditt! Squeeze bruker 802.11g nett, noe som kan gjøre valget rimelig enkelt for mange!

Men har du noen lapper ekstra å bruke, så er Sonos gull! Savner dog en player ifra dem med skjerm/display. Der liker jeg Squeezebox touch veldig godt, den koster 2000kr (1500kr om du er canal digital kunde!!), der får du det du måtte trenge. Elkjøp selger nå Squeezebox Duet til 1000kr, KUN idag!!!! Så da burde ikke valget være så vanskelig (obs, tror ikke Duet støtter 24bit!!! Men spotify støttes vha tredjepart programvare, som fungerer gull!).

Sonos og Squeezebox kan begge styres av Android, iphone, ipad og TAB (androide). + PC vha web grensesnitt .

Sonos bridge som kobles med kabel tilrouter koster ikke mange hundrelappene, og er vel verdt det mener jeg. Hadde faktisk aldriproblem med stabilitet til squeeze, men jeg brukte e del tid på å få systemet opp å gå - sonos brukte jeg vel 20sek.

Sonos er også enklere å bruke som igjen gjør at det faktisk blir brukt.dueten jeg hadde ble oversett av fruen, og etterhvert også av meg- mens sonos systemet ble utbygget med sone på soverom og kjøkken iløpet av et par uker og blirbrukt daglig også av minbedre halvdel.

Jeg også gikk for duet pga pris på sonos, men det viser seg at prisen er vel verdt det.

Hvis du går for squeezebox - en løsning som funker - såanbefaler jeg ikke å teste sonos isåfall...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvorfor skal man støtte opp om et selskap som bruker properitære standarder?

Har selv squeezebox, og det var bedre enn sonos i 2003 var det vel.

Logitech ødla fullstendig det slimdevices hadde siden de ikke har klart å oppdatere det de har ansvar for før nå, når det er for seint. I 2011 så er disse to løsningene avleggs etter mitt skjønn. Squeezebox sender kommandoer over telnet og etter å ha snakket med en av utviklerne så er det noe som er hardkodet og ikke er planlagt endret.

Alt man får er en skjerm, det kan man godt koste på seg når man sparer på å kjøpe noe som har videoutgang. Styring gjøres best eksternt uansett, det har til og med logitech skjønt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg låner litt av denne tråden da jeg selv er usikker på hva jeg skal velge. Vurderer sterkt Sonos da dems har innebygde forsterkere noe som jeg ser på som en fordel da jeg skal bygge inn høytalere i tak i kjøkkenet, bad1, bad2 og hovedsoverom.

Ser også etter dette ( se video ): Ipad: Sonos & Spotify på iPad ser imponerende ut - DinSide Data

Genialt ! En veldig viktig ting er at kjerringa kan bruke dette lett også.
    Så er Sonos det beste for meg eller kan SB det samme ?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva innebygd forsterker har med innbyggingshøytalere å gjøre.
    Enhver reciever nå til dags har strømningsfunksjonalitet innebygget, uten at det utgjør noen stor forse.

Styring kan man få til fra hvilket som helst nettbrett/mobiltelefon/PC til nær sagt hva som helst.

SB, wdtv, egen løsning, alt dekker kriteriene, men hva er det egentlig du skal ha, og hvordan?

Kriteriene er eksempelvis, Video, lyd, eksternt display, internt display, ekstern lagring, enkelt i bruk, forbrukervennlig.

Edit: Selgeren lyger, q9 oggvorbis er ikke full kvalitet, dette er en tapsbasert seanse. Hold deg unna slike sider, useriøst og fordummende.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kaprer denne tråden litt...

Jeg vil ha Spotify på mitt anlegg og vurderer da Sonos eller Squeezebox.

Men er ute etter den som gir best lyd, det er vel etter hva jeg forstår innebygd DAC i disse, hvilke er best? Sonos koster jo endel mer så er kanskje i tillegg til en litt fetere kontroll en bedre DAC i den også?

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Jeg kaprer denne tråden litt...

Jeg vil ha Spotify på mitt anlegg og vurderer da Sonos eller Squeezebox.

Men er ute etter den som gir best lyd, det er vel etter hva jeg forstår innebygd DAC i disse, hvilke er best? Sonos koster jo endel mer så er kanskje i tillegg til en litt fetere kontroll en bedre DAC i den også?
    Om du har en receiver kan du jo sende signalet digitalt og bruke DACen der i stedet?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Om du har en receiver kan du jo sende signalet digitalt og bruke DACen der i stedet?
    Hm..nå er jeg ikke helt med.

Tenker du på å sende lyden via en optisk kabel fra fks en PC nå? Eller er jeg helt ute å kjører...hehe

Det som jeg synes var så greit med en av disse to er jo at jeg ikke trenger å ha på noen pc, slå på dingsen og høre på musikk på anlegget.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Hm..nå er jeg ikke helt med.

Tenker du på å sende lyden via en optisk kabel fra fks en PC nå? Eller er jeg helt ute å kjører...hehe

Det som jeg synes var så greit med en av disse to er jo at jeg ikke trenger å ha på noen pc, slå på dingsen og høre på musikk på anlegget.
    Altså, du sender signalet digitalt fra Squeezebox til receiveren, så trenger du ikke bruke squeezeboxens innebygde DAC..

Antar at de fleste receivere har bedre innebygget DAC enn den som finnes i Squeezebox..

Sonos har jeg ingen formening om..

Om anlegget ditt er en stereoforsterker må du selvfølgelig bruke Squeezeboxens innebygde DAC og sende signalet analogt til forsterkeren..

Et lite kjøpetips:

Lefdal selger Squeezebox Duet til kr. 995,-

Logitech Squeezebox Duet - Lefdal

Det er billig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på at Duet trenger en pc som kjører Squeezebox Server for å kjøre Spotify. Den kan kjøre Wimp på egenhånd.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjibba
    Vær obs på at Duet trenger en pc som kjører Squeezebox Server for å kjøre Spotify. Den kan kjøre Wimp på egenhånd.
    Hva? Det høres jo helt idiotisk ut... så jeg må ha en pc som står å går med et server program for i det hele tatt å kunne høre på Spotify på et anlegg?

Isåfall blir den avbestilt asap...og jeg som akkurat bestilte en ifra Elkjøp som har den på tilbud til 999,-

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt viktigt man går på fabrikantens nettside og leser litt om produktet før man kjøper, men skal innrømme det er meget forvirrende hva virker og hva som ikke virker med disse produktene. Squeeze trenger en software kjørende på en pc eller NAS for å kunne streame musikk. Det er her man legger inn plugin f.eks. til Spotify.

På Squeezebox Touch og Radio trenger du ikke ha en pc kjørende for å høre Spotify da det ikke er biblioteket der dekoder signalet her. Du må dog ha Premium konto ved Spotify.
    Du kan også streame fra en iPod dock, men bare 160 kbps tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører spotify igjennom squeezebox touch -optisk til abrahamsen v6 dac, til forsterker, så til høyttalere såklart
    dette styres rett fra iphone via wifi, med en egen squeeze-app (spotify, nettradio, osv), og fungerer suverent! du kan velge visning, bl.a cover/tittel osv.
    da kan jeg styre lyd også fra telefonen.
    innstallering var "a walk in the park", velge språk og logge inn var stort sett alt..
    squeezen var først ustabil på nett, men jeg fikk bytta den i en ny på lefdal, og den nye fungerer utmerket. touch skjerm er heller ikke feil, da alt kan styres derfra. i tillegg kan den brukes som bildefremviser (plass til minnekort), og den er f.eks klokke i hvilemodus. et funn for mine behov... dagens squeeze reklame der altså

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er litt viktigt man går på fabrikantens nettside og leser litt om produktet før man kjøper, men skal innrømme det er meget forvirrende hva virker og hva som ikke virker med disse produktene. Squeeze trenger en software kjørende på en pc eller NAS for å kunne streame musikk. Det er her man legger inn plugin f.eks. til Spotify.

På Squeezebox Touch og Radio trenger du ikke ha en pc kjørende for å høre Spotify da det ikke er biblioteket der dekoder signalet her. Du må dog ha Premium konto ved Spotify.
    Du kan også streame fra en iPod dock, men bare 160 kbps tror jeg.
    Ja skulle nok ha lest mer rundt dette...jeg bare tok det for gitt at det ikke kunne være en så dårlig løsning. Men men...leverer den tilbake på den lokale Elkjøp butikken her.

Kjekt slik sett med Elkjøp...

Og så blir det vel heller Sonos.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det er en tynnklient, hvordan skal den klare å forholde seg til alle slags properitære lydstrømmingsstandarder?

Når filene dine er på en server uansett så antar jeg det ikke er store problemet å legge inn en plugin?

Har du bare filer offsite og strømmer ogg så kan du jo bruke en smartphone.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kun en måte å høre på musikk i min verden idag..og det er streaming. Filer og cd'r er historie for meg..vært i flere år nå.

Så derfor vil jeg ha en enhet som kan ta imot tjenester som Wimp,Spotify og andre online musikk tjenester.

Sonos er nok veien å gå da om ikke den også krever at du har en pc på hele tiden da...helt latterlig løsning om en kun vil høre online streaming synes jeg. Men en får vel hva en betaler for..

Sonos er noen hakk dyrere men ser ikke noen andre alternativer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg endte opp med Sonos ZP90 og Sonos BR100 som sørger for trådløst overføring fra modem. Dette koblet til Genelec 8040A som er aktive og låter utrolig bra. Bruker Ipad som styrer det hele med Spotify og Nas og høytalere i flere rom for de som ønsker det. Og en annen vesentlig ting, plugg ihop og det bare funker!!
    Løp og kjøp.

Hilsen En lykkelig mann.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •