Ny DAC fra Hegel -> HD11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny DAC fra Hegel -> HD11

Hegel viste frem sin nyeste DAC på RMAF nylig.

HD10 til venstre, og arvtakeren til høyre.

HD11 indikeres tilgjengelig i desember.

Ny DAC fra Hegel -> HD11-hegel_dacs-jpg

But the HD10 is no more. At RMAF 2011, Hegel showed its replacement, the HD11, which is more feature-rich than the HD10. Whereas the HD10 could only support up to 16-bit/48kHz resolution via USB, the HD11 supports up to 24-bit/96kHz resolution (both models support up to 24-bit/192kHz resolution through their S/PDIF and TosLink inputs). The HD11 comes with a remote control, while the HD10 doesn't have one at all. Finally, the HD11 has a new 32-bit internal DAC chip from Texas Instruments that they say performs better than the 24-bit Analog Devices chip in the HD10, which was proven through performance. Hegel displayed both DACs in a way that allowed for an A/B comparison (the HD10 is on the top left, the HD11 top right). The HD10 still sounded excellent, but the HD11 sounded even livelier and cleaner, and had better low-level resolution. All told, there's no question that the HD11 is the better DAC.

What impressed me most, though, is the HD11's price. The new HD11 sells for the same amount as the HD10, which I think is commendable. After all, in most instances when a company changes a product to a new version, they also jack up the price, if even by a little bit. In fact, some companies come up with new versions just to justify an increase in price. But Hegel doesn't seem to work that way -- they went from the 10 to the 11 for no increase in price. Chalk another up for Hegel, as this is just one more reason I admire this company so much. Obviously, seek out the HD11 if you're in the market for a new DAC.

Kilde: Hegel: 10 to 11 for 0

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mange nye DACer hegel har kommet med i det siste.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange?

Vi har HD2, HD10 og HD20. Og HD11 erstatter HD10. Mao. kun 3 stykker.

Jeg har aldri hatt og brukt en DAC så mye som HD10. Om det blir en HD11; time will shåw. Noen HD20 blir det ikke.

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som produsentene ettervert begynner og fase ut 24-bit chipen til for 32-bit.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om den nye har balanserte utganger?
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt nysjerrig om de kommer med aysnkron USB overføring eller beholder den adaptive.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Mange?

Vi har HD2, HD10 og HD20. Og HD11 erstatter HD10. Mao. kun 3 stykker.

Jeg har aldri hatt og brukt en DAC så mye som HD10. Om det blir en HD11; time will shåw. Noen HD20 blir det ikke.
    Hvorfor ikke hd20?

Newcomer romh@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som har sammenlignet?

Er det noen som har sammenlignet HD11 med HD20 lydmessig? Det hadde vært veldig interessant å vite noe om.

Det er jo også fristende å tolke valget av navn her. Ligger det her en antydning om at det kommer en HD21 snart? Tradisjonen i bransjen har jo vært at produkter av samme "generasjon" slutter på samme siffer. Hadde jeg vært ansvarlig for å døpe dette produktet, hadde jeg valgt å kalle det HD15 dersom det skulle erstatte HD10 og gå inn i sortimentet sammen med HD20. Jeg tror heller ikke Hegel hadde vektlagt 36-bit-argumentet dersom det ikke var meningen at det kom en HD21 nokså snart.

Noen som vet mer enn meg om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Er det noen som vet om den nye har balanserte utganger?
    Info nasket fra soundgarden sier:
    Analog outputs: Gold plated XLR balanced / gold plated RCA

Så ja, balanserte utganger I GULL OMG OMG!

Hehe, men fra spøk til revolver - jeg begynner virkelig å hige etter en slik en. Må få gjort noen lumske økonomiske transaksjoner som for å ro dette i havn.

Har virkelig lyst til å hoppe opp fra en Cambridge DacMagic og sjekke ut om det har noe for seg å gå opp til en papirmessig vesentlig bedre dac.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører lyd fra pc i dag med usb (hd2). er det stor forskjel på usb vs coax eller optisk. hva er eventuellt best??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    Kjører lyd fra pc i dag med usb (hd2). er det stor forskjel på usb vs coax eller optisk. hva er eventuellt best??
    Mange hevder at usb er det minst optimale lydmessig fra en PC, har jeg merket meg. Skal ikke si noe frem / tilbake på det, brukte USB en stund men byttet ganske kjapt til spdif. Ikke fordi det i utgangspunktet var noe feil - innså bare at jeg "kunne" byttte og da gjorde jeg det. Gjorde ingen a/b-testing da, og det er også ganske mange år siden.

Konsensus er dog på det faktum at OM du kan kjøre en eller annen form for coax / digital så gjør du heller det enn å bruke USB.

Ellers - er det teoretisk forskjell innen hørbarhet fra 24-bit til 32? Er det eventuelt i analog-delen av daccen man virkelig merker forskjell på en ganske billig dac (DacMagic) og HD11?

Newcomer romh@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple

Har virkelig lyst til å hoppe opp fra en Cambridge DacMagic og sjekke ut om det har noe for seg å gå opp til en papirmessig vesentlig bedre dac.
    Jeg gikk fra DacMagic til Hegel HD10 og forskjellen var stor. Hegel rydder opp mye, for eksemple i anslagene på symbaler eller på gitarstrenger, der det som skjer blir mye mer fysisk - ikke bare en lyd.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å puste liv i denne tråden igjen

Er det noen som har erfaring med denne Hd11 nå?

Hvor mye kan man egentlig forvente av en Dac som denne? Når man leser tester av diverse dac'er så virker det jo som rene trolldommen er ute og går, og at det meste av cd-spillere o.l. er så utdatert at det nesten ikke er til å tro. Helt til man leser en test av en enda dyrere enhet som selvsagt er mye bedre på alle parameter.

Er det virkelig mulig å få like mye godlyd fra en såpass rimelig dac + f.eks. Sonos eller squeezebox, som fra en cd-spiller til 20-30K? Forutsetter selvsagt Flac eller annet lossless som kildemateriale.

Vurderer å anskaffe meg en slik, men er litt usikker på om jeg forventer for mye "magi"

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke mye respons her :neutral:

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg akurat bestilt en HD11, optisk (pc) og coax (tv-box) kabler, samt en brukt H200

Jeg skal kjøre optisk ut fra et Onkyo SE-200 PCI lydkort.

(fiffig lydkort ... en gjennomsnittlig bilforsterker har færre kondiser ^^)

En kompis av meg har HD10, så det er mulig vi tar en A/B sammenligning en dag.... me får sjå.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte en HD11 soundgarden etter å ha lest så mye positivt. Den ligger på Ica. Skal få hentet den i morgen. Gleder meg til å prøve. Nå bruker jeg Beresford Caiman. Så blir spennende og se om dac bytte vil gi bedre lyd. De jeg likte er at den har fjernkontroll og jeg kan styre spotify med denne.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hentet ut HD11 i kveld og her er mine erfaringer så langt:

Når jeg først koblet en opp og begynte å spille ble jeg utrolig skuffet!
    (Onkyo SE-200 pci -> HD11 over Eagle Deluxe Optisk digitalkabel - 5 meter -> Nordost purple flare 1m XLR).

I begynnelsen kjørte jeg analog ut fra Onkyo SE-200PCI, som er kjent som noe av det beste du får av lydkort under 10000,-... det skal litt til for å matche dette kotret. Det kan jeg skrive under på. Etter det jeg har skjønt er RME Fireface 400 neste steg på stigen som gir et vesentlig løft. Jeg har tilgang til et slikt kort på jobb, men har ikke prioritert å teste det. Men nå når jeg klar over det skal det ikke sees bort i fra at jeg vil legge noen kalorier i akurat dèt.

Når jeg gikk over til HD11 merket jeg (og en kompis som var på besøk) _veldig_ tydelig at dac'en innførte store mengder klang i lydbidlet som gjorde det veldig uryddig i forhold til det vi var vant til. VELDIG uryddig. Etter å testet forskjellige låter (flac) et par timers tid, strakk vi slukøret opp analogkabel på nytt fra onkyokortet til H200 direkte.

I starten derav kunne vi fint høre at det gav et ryddigere lydbilde med onkyo -> hegel.

Derimot etter ca en time til (totalt 3 timer spilling) endret ting seg. Vi switchet fram og tilbake mellom analog / dac og forskjellene ble definitift mindre.

I skrivende stund har jeg ingen ting å klage på "uryddig klang" fra HD11, men aner fortsatt en viss bedre match med analogutgangene på Onkyo SE-200PCI enn med HD11 med nåværende høyttalere (B&W DM685).

Det må påpekes at en del kilder på det store internett påpeker at H200 bør matches med komponenter med "varm klang". Analogutgangene på SE-200PCI er i aller høyeste grad kjent for varm klang.

En ting som merkes godt er at HD11 har en god del bedre S/N forhold enn Onkyo SE-200 PCI, noe som er positivt.

Jeg har alltid vært av den oppfattning av at inspilling av elektronikk hører under kategorien "sludder og vrøvl!". Men etter kveldens erfaringer må jeg nok kapitulere. Jeg mener å ha lest en brukertest av en Hegeldac (men jeg husker ikke om det var HD10, HD11 eller HD20... definitift ikke HD2) der 50 timers innspilling var hørbart, så jeg er fortsatt spent.

Hegel HD11 er ikke godkjent i dette huset. Den er fredet.

Det jeg har beskrevet i denne posten er godt hørbare forskjeller som definitift ikke trenger "golden ears" (vi snakker om en bruker med en mild støyskade på 6Khz på hørselen her ...).

I bruksanvisningen står det uttrykkelig at Coax 1 inngangen er av høyere kvalitet enn de andre inngangene. Jeg har koblet altiboxen min på den, siden lydkortet mitt ikke har coax ut. Jeg skal se ettet en lydkortløsning som har coax ut, men synes at Hegel kunne lagt mere flid i optisk inngangen her. Jeg har ikke prøvd USB tilkoblingen enda.

-John-
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin post JKJK :-D , det er vel ikke noen selvfølge at en Hegel dac skal gjøre ting bedre enn et high end Onkyo lydkort. Jeg har en HD2 og er veldig imponert over hva den klarer over usb

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, billigversjonen for HD2 til USD 42, samme chip såvidt jeg kan forstå: TE7022 WM8761 24Bit/96Khz USB DAC Decoder RCA Coaxial Out + USB - $42.00 : Enjoy in your hi-fi project, diy tube amp, amplifier diy, amp diy

Ser ut som denne også brukes i HD11. Fra nettsidene: "For HD11 choose the soundcard "TE7022""

Newcomer lamo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere erfaringer med denne?

Noen som har prøvd å styre den med en Logitech harmony?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •