Posten "#€!€#"!!#"!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Posten "#€!€#"!!#"!!!

Kjøpte en Abrahamsen V2.0 på brukten. Ble sendt i originalembalasjen. Posten imponerte med følgende serveice:

- Mistet hele pakken i 2 mnd,
    - fant den og sendte tilbake til avsender,
    - Knuste fronten på V2.0 på veien til meg.

Noen som har erfaring med postens håndtering av klager i saker som dette?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med det lokale postkontoret der der du henta ut pakken, da skal du fylle ut alt og ikke glem og dokumenter med bilder. Dette sendes videre til skadeavdelingen deres, bare snakk med posten så får du veiledning videre hva du skal gjøre.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte klage på direkten, men fikk tatt noen bilder på forhånd. håper på det beste.

Er postens 10.000 garanti så bra som den høres?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt 10.000 gjelder er opp til forsendelsesmåten som ble benyttet. Norgespakke, o.l. Sjekk vilkårene på Postens hjemmeside. Oppfylles vilkårene, så skal det ikke være noe problem da de er bindende for begge parter.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Norgespakke så den skal gjelde.

Har noen erfaring med saker som dette?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til, og en viktig ting: Hvorfor skal DU som kjøper stresse med dette? Det er SELGER som har inngått en avtale, og betalt for den ved forsendelse, som er parten Posten skal forholde seg til, er det ikke? Er selger serviceminded, så ordner han opp i dette selv.

I enkelte annonser ser man "sendes for kjøpers risiko". DET er noe svada. Det kan ikke være mottakers ansvar at en ting enten ikke er pakket godt nok av selger / sender og/eller ikke behandles som man forventer av spedisjonsselskapet.

Få selger til å løse dette.

Du har ingen mulighet til å bevise, eller hevde, at gjenstanden ikke var ødelagt allerede ved forsendelse.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå spørs det vel om det er privatsalg eller firma ,det er uansett mottaker som først får problemet servert på døra. Men som du sier bør jo selger være såpass behjelpelig at han stiller seg behjelpelig.

Likevel, det er pga saker som dette _jeg_ pleier å fotografere både emballering å produkt før jeg sender noe som helst med posten!!

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er veldig sær, men jeg hadde aldri giddet ordne opp i dette som selger. Har jeg sendt den fra meg i god stand tar jeg ikke ansvar for hva posten måtte finne på.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å ha pratet med Posten så forstår jeg at posten gjør en vurdering om emballeringen holder mål etter Postens standard. Det ansvaret hviler i så fall på selger.

Skulle tro at original-emballasje burde holde for sending via posten.

Pakken kom knust til meg og jeg fikk beskjed om å sporenstreks levere den inn til Posten, så jeg bare gjorde det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Mulig jeg er veldig sær, men jeg hadde aldri giddet ordne opp i dette som selger. Har jeg sendt den fra meg i god stand tar jeg ikke ansvar for hva posten måtte finne på.
    Snodig innstilling. Som selger / sender er man 1 av 2 parter som har inngått en kontrakt om forsendelse som gjelder mellom kjøper av tjenesten (selger) og spedisjonsselskap. Kjøper er 3. part, som i dette tilfellet sitter med Svarte-Per. Ikke riktig.

Å toe sine hender her som selger, virker svakt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da håper jeg ikke du forventer at andre stiller opp for deg heller.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    etter å ha pratet med Posten så forstår jeg at posten gjør en vurdering om emballeringen holder mål etter Postens standard. Det ansvaret hviler i så fall på selger.

Skulle tro at original-emballasje burde holde for sending via posten.

Pakken kom knust til meg og jeg fikk beskjed om å sporenstreks levere den inn til Posten, så jeg bare gjorde det.
    Det der er nok bare vanlig prosedyre. Hvis det derimot skulle vise seg at forsendelsen ikke var godt nok emballert er det som du nevner selgers annsvar.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bare positivt å melde ang. erstatning fra posten. Kjøpte en mastadont av en Pio reciever på 30 kg for noen år tilbake. Denne hadde fått en skikkelig smell i front ved "input-hjulet" og videre inn, og sprekt to svære kretskort. Denne var ikke engang i orig. emb sin, og elendig beskyttet ved de utsatte punktene i front, men fikk likevel det beløpet service ville koste å reparere ++. Saken er at selger her var veldig heldig, men at posten selv er klar over hvor uforsiktige mange av deres ansatte er. De ønsker fornøyde kunder, samt et bra rykte (noe de absolutt ikke har i fra privatkjøperens synspunkt).
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal sies at jeg har god kontakt med selger. så jeg har tro på at saken kommer til å bli løst på en bra måte.

Noen som vet hva en ny glassfront til Abrahamsen V2.0 koster?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Har selv bare positivt å melde ang. erstatning fra posten. Kjøpte en mastadont av en Pio reciever på 30 kg for noen år tilbake. Denne hadde fått en skikkelig smell i front ved "input-hjulet" og videre inn, og sprekt to svære kretskort. Denne var ikke engang i orig. emb sin, og elendig beskyttet ved de utsatte punktene i front, men fikk likevel det beløpet service ville koste å reparere ++. Saken er at selger her var veldig heldig, men at posten selv er klar over hvor uforsiktige mange av deres ansatte er. De ønsker fornøyde kunder, samt et bra rykte (noe de absolutt ikke har i fra privatkjøperens synspunkt).
    Nå er det da heller ikke så fryktelig mange andre aktører i norge på lik linje med posten/bring. (Hvis du ser vekk fra pakkebud innad i byene)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Nå er det da heller ikke så fryktelig mange andre aktører i norge på lik linje med posten/bring. (Hvis du ser vekk fra pakkebud innad i byene)
    Korrekt.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    I enkelte annonser ser man "sendes for kjøpers risiko". DET er noe svada. Det kan ikke være mottakers ansvar at en ting enten ikke er pakket godt nok av selger / sender og/eller ikke behandles som man forventer av spedisjonsselskapet.

.
    Ikke uenig i at en serviceminded selger hjelper til å rydde opp.
    Men er ellers rivende uenig med deg (selv om det kanskje blir litt OT).
    Akkurat som i forretningsverden har risiko en pris. Og dersom man avtaler det på forhånd er det ikke noe stress.

Tillitsforholdet går uansett begge veier. Hva gjør du hvis kjøper mottar pakken og begynner å kreve avslag pga "mangler".?
    Ikke et STORT problem, på samme måte som jeg heller aldri har opplevd en selger som sender varer med mangler som ikke har vært informert om.
    Men begge deler kan forekomme.
    Uansett bør jo emballasje være tema før sending. Det er vel nettopp derfor så mange tar vare på original emballasje, ikke fordi det er så kult å fylle boden med det...

Om en selger krever at kjøper skal bære risiko, så kan man selvsagt la være å kjøpe, eller gå i forhandlinger - og pris vil vel da alltid være et element.

:-)

Edit: Jeg vil uansett aldri sende ømfintlige produkter avgårde for egen risiko, og forhåndsbetaling gjelder.
    Derimot, når jeg finner at knakende godt tilbud på andre siden av landet kan jeg være villig til å bære den samme risikoen, nettopp bare for å få produktet.

Sorry for OT :-)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    En ting til, og en viktig ting: Hvorfor skal DU som kjøper stresse med dette? Det er SELGER som har inngått en avtale, og betalt for den ved forsendelse, som er parten Posten skal forholde seg til, er det ikke? Er selger serviceminded, så ordner han opp i dette selv.

Posten har litt spesielle regler for dette med erstatning - sakset fra Postens leveringsbetingelser (som også følger av Postloven):

16 - Rettighetshaver til erstatning
    16.1 Avsenderen er berettiget til erstatning. Er en postsending mottatt av
    adressaten, eller avsenderen har gitt avkall på erstatning til fordel for
    adressaten, er adressaten rettighetshaver
    .

D.v.s. at når mottageren har kvittert ut pakken og overtatt den, er det mottageren som er berettiget til erstatning. Da er det mottageren som er juridisk eier av gjenstanden, og som må ta opp skader og erstatning med Posten.

Er pakken ikke kvittert ut og overtatt, er det avsender som eier gjenstanden, og som må ta opp kampen med Posten. Avsender kan i og for seg uansett gi avkall på erstatning til fordel for mottageren - og sier derved samtidig at "dette angår ikke meg".

Så dette med kjøpers regning og risiko er høyst reelt når det gjelder Posten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulf-B: Du hoppet glatt over "...eller avsenderen har gitt avkall på erstatning til fordel for adressaten..." DET er det jeg mener selger bør være serviceminded.

@ pegpisk: Quoted du egentlig rett person. Jeg kan ikke se du er uenig i quoted. Krangler du med deg selv?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men jeg håper jeg ikke kjøper noe av deg. (på grunnlag av det svaret du skrev. ) En privat handel er avhengig av gjensidig respekt og gjensidig handels-evne. Dvs at både selger og kjøper vet hva som er normalt i en handel og, vet hva som er normalt. Slik at begge vet hva som skjer dersom posten mister pakken eller slikt. Fordi du er selger betyr ikke at du ikke har ansvar for ting du sender fra deg.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •