Posten "#€!€#"!!#"!!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

@ pegpisk: Quoted du egentlig rett person. Jeg kan ikke se du er uenig i quoted. Krangler du med deg selv?
    Tja, kort sagt var jeg uenig i at det er svada å avtale plassering av risiko. Men hvis du ikke uenig i det jeg skrev, ja så er vi jaffal enig :-)
    Når det er sagt, så er det like greit å krangle med seg selv, dersom ingen andre er sugen

----------------------

Men som Ulf-B er er inne på, så er Posten noe spesiell, all den tid de retter seg Postloven. Erstatning på inntil NOK 10 000 er drømmesituasjon.

Dersom du sender store høytalere (eller forsterker), som er for stor for Posten, må du bruke en konvensjonell speditør. Da forholder man seg til til NSAB 2000 (Norske Speditøreres Alminnelige Bestemmelser - likt i Norden). Se særlig §16 - b, c,d,f og g, og §22.

Det dem færreste er klar over er at det juridiske erstatningenansvaret til en speditør er forsvinnende lite - Begrenset til 8,33 SDR (special drawing rights) pr kilo. Og i øyeblikket er 1 SDR = ca NOK 8,9,-.

Altså om du sender en forsterker med vekt 50 kg (for tung for Posten), til en verdi 50 000,-, er du berettighet en erstatning på 8,9 * 8,33 * 50 = NOK 3706,85 kr dersom Schenker/Tollpost/Bring ødelegger den.
    Med mindre man kan påvise grov uaktsomhet, og ellers speditøransvar ihht NSAB. Hendige uhell med truck osv regnes ikke automatisk som grov uaktsomhet, ref §16 b.

Ja, jeg vet, det høres latterlig ut, men det er slik fordi at transport ALLTID innebærer risiko, også når jeg bærer 50 kilo forsterker opp trappen hjemme. Dersom speditørene skulle båret all risikoen ville ingen vært i transportbransjen. Og det er også grunnen til at jeg har Innbo+ hjemme.

Derfor må man, tegne transportforsikring for alle vilkår, for å være på den sikre siden. Nokså billig vanligvis, men all forsikring har en grunnpremie.

Dette er også noe av grunnen til at enkelte speditører ikke ønsker privatpersonen som kunder. Privatpersoner er sjeldent klar over hvilker bestemmelser som gjelder og lager et ******* dersom de ikke får "forbrukerkjøpslovenvilkår".

Dersom jeg selger en forsterker, og kjøper ønsker at jeg sender den til Finnmark for hans regning:
    Ja, så bestiller jeg frakt PÅ VEGNE av kjøper. Kjøper er den som ønsker transporten, kjøper er den som betaler for transporten.
    JEG ønsker IKKE å ha noe med den risikoen å gjøre!!! :-)

Og tilsvarende snur ofte rollen når jeg sitter i kjøpssituasjon. Jeg tar en risiko fordi jeg så fryktlig gjerne ønsker meg ny forsterker.

Dersom man priser varen "inkludert frakt" står man faktisk dårligere juridisk. Da har man jo indirekte tatt på seg ansvar for frakt.

Uansett, hva dere velger så er det viktig at kjøper og selger avtaler risiko, og at man har en felles forståelse for hva man anser som tilstrekkelig emballering, spesielt dersom ikke originalemballasje er tilgjengelig.!

Og er man i tvil, be selger sende deg noen bilder av emballeringen FØR han sender varen.

Edit: Den overstående utgreiingen gjelder speditører, ikke Posten. Og ofte har man jo sett at sendinger har blitt erstattet fullt ut - av kundehensyn og ikke plikt.

Edit 2: Jeg vet dette ble mer OT fra meg, men tenkte det var relevant mht risiko, synliggjøringen av den, samt belyse at Posten sine 10 000 faktisk kan være veldig bra!.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tryggeste er alltid å hente produktet selv når man kjøper noe brukt. jeg gidder aldri sende noe av det jeg selger nettop på grunn av slikt som dette her. Vil folk kjøpe noe av meg får de komme å hente det selv. enkelt og greit, så du trenger ikke bekymre deg ostemannen

Solgte noen høyttalere for en stund siden. da kom kjøper og så på de. han syns de så bra ut og ga meg kontanter. Kjørte fornøyd hjem og koste seg med nye høyttalere.

Newcomer Knag86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde samme problem når jeg kjøpte en centerht en gang. Posten klarte å bulke hele den ene siden og det var store skader... Selger sa jeg bare måtte snakke med posten og at han hadde pakket godt nok og ville egentlig ikke svare meg mer! Posten var vanskelige og jeg dreit i hele greiene når det bare var snakk om 1800,- Funket greit nok, men irriterende!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knag86
    ... Selger ... ville egentlig ikke svare meg mer! Posten var vanskelige ...
    Typisk useriøs selger, og Posten ville nok vært mindre vanskelig dersom selger (som egentlig inngikk kontrakten) hadde vært seriøs.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja sant det... irriterte meg. Var mer stress enn jeg orket for en så liten sum, men det har egentlig bare gjort at jeg er ekstra forsiktig med å kjøpe ting og få det sendt. Liker å hente det selv og se på det jeg skal kjøpe og ta det med meg selv! Lett for selger å drite i alt når jeg betaler på forhånd! Typisk! Ødelegger for alle andre!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulf-B: Du hoppet glatt over "...eller avsenderen har gitt avkall på erstatning til fordel for adressaten..." DET er det jeg mener selger bør være serviceminded.
    Jeg hoppet ikke så glatt - men problemet er at kjøper allerede har mottatt pakken. Da hjelper det ikke hva selger gjør - både kjøper og Posten er pent nødt til å forholde seg til hverandre. Sånn er det bare - Norges Lover.....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tull. Hvem sier at selger har gitt avkall på erstatning til fordel for adressaten i dette tilfellet?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tull. Hvem sier at selger har gitt avkall på erstatning til fordel for adressaten i dette tilfellet?
    Det fremgår av Postens leveringsbetingelser. Når kjøper har kvittert ut pakken, har han overtatt problemet.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Teskje (din sitering nedenfor av vilkårene):

---

16 - Rettighetshaver til erstatning
    16.1 Avsenderen er berettiget til erstatning. Er en postsending mottatt av
    adressaten, eller avsenderen har gitt avkall på erstatning til fordel for
    adressaten
    , er adressaten rettighetshaver.

---

En seriøs selger gir ikke avkall på erstaningen, men følger den opp som serviceminded. Ordet "eller" er vel egentlig ganske klart her, Ulf-B.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Teskje (din sitering nedenfor):

16 - Rettighetshaver til erstatning
    16.1 Avsenderen er berettiget til erstatning. Er en postsending mottatt av
    adressaten, eller avsenderen har gitt avkall på erstatning til fordel for
    adressaten
    , er adressaten rettighetshaver.

En seriøs selger gir ikke avkall på erstaningen, men følger den opp som serviceminded.
    Vel - teskje er helt unødvendig. Dette har jeg vært gjennom med Posten. Har man kvittert ut pakken, er det er sak mellom mottager og Posten. Sånn er det bare.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så da bør du egentlig åpne pakken på posten og se at alt er "ok" før du drar fra postkontoret? Så da bør egentlig alt bli sendt på postoppkrav og du må åpne pakken for å sjekke ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo bare tull!

Har man kvittert ut pakken, er det er sak mellom mottager og Posten. Sånn er det bare.
    Hilsen Marthe. 4.5 år.

OK. Så vilkårene er mao. veiledende? Flottings.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulf-B (og alle andre) ville aldri blitt anledning til å åpne ei pakke før den er betalt / kvittert ut. DET ville derimot vært brudd på vilkårene.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Akkurat det jeg også ville frem til... Lykke til med å prøve åpne en pakke før du skal betale eller kvittere!! Husker fra gammelt av når jeg jobbet i en klesbutikk, der MÅTTE jeg sjekke alle varer før jeg kvitterte ut. Uansett! Men her er det jo andre regler sikkert?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nemlig. Ulf-B og andre må gjerne styre på i denne tråden. Jeg gidder ikke være "Captain Obvious".

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager hvis det oppfattes som styr. Mitt bidrag i denne tråden har utelukkende hatt til hensikt å minne de mange hifi-entusiastene rundt omkring i vårt langstrakte og postavhengige land om at Posten har helt spesielle regler når det gjelder erstatning for skadet gods. Det er ikke jeg som har laget reglene - og jeg synes de er like tullete som dere gjør. Men det hjelper lite når man - som jeg har vært gjennom - har en konkret sak og står der og stanger mot postbyråkratiet.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg beklager hvis det oppfattes som styr. Mitt bidrag i denne tråden har utelukkende hatt til hensikt å minne de mange hifi-entusiastene rundt omkring i vårt langstrakte og postavhengige land om at Posten har helt spesielle regler når det gjelder erstatning for skadet gods. Det er ikke jeg som har laget reglene - og jeg synes de er like tullete som dere gjør. Men det hjelper lite når man - som jeg har vært gjennom - har en konkret sak og står der og stanger mot postbyråkratiet.
    Jeg oppfatter ikke noe "styr" her! -Er faktisk skremt over hvor svakt en står som kjøper dersom noe går galt fra a til b...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite tips til andre forsendelser.Jeg har sendt hifi med BUDI og det går alltid godt.Det er litt dyrt men jeg er meget godt fornøyd.Pakke på 40kg hentet hjemme hos meg på Jæren og kjørt til Oslo for Kr.1200,- over natten.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilder

Pratet med posten og fikk beskjed at det tar minst en uke før pakken når en saksbehandler i Posten. irriterende. legger med noen bilder av den stakkars V2.0en.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakk om å klare å herpe sendingen! God påminnelse på at jeg ikke skal kjøpe noe som må sendes! Lykke til med saken din!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •