Abrahamsen DAC V6 til 1998,-?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen DAC V6 til 1998,-?

Noen som har erfaringer med denne DAC'n?

Ser den er på tilbud til 1998,- på elkjop nå, tror
    veil pris på denne var 3998,-

Lurer litt på denne i forhold til f.eks hegel hd10 dac.

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test av begge dacene hos lyd&bilde: Test av Abrahamsen V6.0 og Hegel HD10 D/A konvertere | Lyd & Bilde

Men 1999,- for V6.0 er et utrolig godt kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den. Har 2 sånne (en i hvert anlegg) og de er fantastisk bra. Før disse hadde jeg Stello da 220 mk2 til 16000,-. Og lyden passet bedre til mine Heritage Klipsch en hva stelloen gjorde. Vær klar over at den har en litt mørk signatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra lydogbilde testen:

Konklusjon
    Abrahamsen V6.0 er en rimelig digitalkonverter som løfter lydkvaliteten fra datamaskinen til et nivå som slett ikke gjør skam på et seriøst hi-fi-anlegg – selv ikke et til 50 000 kroner, selv om vi ikke føler at den helt står seg mot en god CD-spiller til 20 000 kroner.

DAC-en preges av et stort og barskt lydbilde, på den litt fyldige siden av nøytralt. Med sin gode oppløsning må den sies å være et røverkjøp til 4000 kroner. Den låter definitivt best med balansert XLR ut.

Tror nok jeg bestiller en sånn for å teste ut.

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sikkert er klar over så har du jo 30 dagers returrett på elkjøp, så om den ikke faller i smak er det jo bare å bytte den inn og få pengene tilbake

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Knag86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et veldig bra tilbud.
    Jeg kjøpte denne dac'en brukt for 2500,- og jeg trodde jeg gjorde et kupp!
    Gå for denne!!

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være noe hensikt i og legge denne til i opsettet mitt ? Dvs som er verdt 2k?

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer også på om det er verdt om det om man skal bare bruke det mellom en vanlig cd spiller ( Marantz 5003 eller noe) og forsterker via rca.
    Vil det være hørbar forskjell? (vet det kan være vanskelig å svare helt eksakt på men har ikke råd til å bare kjøpe en og levere tilbake om jeg ikke absolutt gjør det og prioriterer denne foran en del annet viktig.)

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte denne dac'n veldig godt når jeg testet den i midt oppsett.
    Hadde på den tiden Yamaha Z-7,syns dog Xindak dac-5 trakk det lengste strået.

Men til prisen elkjøp selger denne til nå,får man en meget god dac til en bra pris.
    V-6 er en fin oppgradering i et oppsett der man bruker en receiver.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer Knag86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som er greit med denne dacen er at du lett får solgt den videre hvis du ikke er fornøyd. Sett denne dacen til salgs endel på diverse bruktbørser og de går ganske kjapt. Tror nok du får igjen de 2000,- hvis du ikke liker den.. Så tilbudet til elkjøp varte tom lørdag så vær kjapp

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borabora
    Lurer også på om det er verdt om det om man skal bare bruke det mellom en vanlig cd spiller ( Marantz 5003 eller noe) og forsterker via rca.
    Vil det være hørbar forskjell? (vet det kan være vanskelig å svare helt eksakt på men har ikke råd til å bare kjøpe en og levere tilbake om jeg ikke absolutt gjør det og prioriterer denne foran en del annet viktig.)
    Forsterke via rca?
    Med en separat dac får du flere fordeler, du kan koble den digitalt til din cd spiller for bedre lyd, samtidig kan du bruke den sammen med annet utstyr, tv dekoder, pc, Squeezebox eller Sonos osv slik at du får samme lydsignatur på alle dine (stereo) kilder.
    På min dac bruker jeg Get boksen, Squeezeboksen og MacbookPro.
    Om du ikke føler du må utforske det en dac vil kunne gjøre for deg er det klart du hellere må prioritere andre ting.
    Om der er forskjell er veldig vanskelig å svare på, kommer helt an på ditt anlegg og dine ører, om du sammenlikner Get boksen analoge utgang med det digitale signalet kjørt igjennom min dac vil du helt sikkert synes det ikke er verdt prisen, der er egentlig liten forskjell. På Squeezeboksen er der større forskjell dog så det avhenger av hvor god dac du har i dine digitale produkter nå.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Forsterke via rca?
    Med en separat dac får du flere fordeler, du kan koble den digitalt til din cd spiller for bedre lyd, samtidig kan du bruke den sammen med annet utstyr, tv dekoder, pc, Squeezebox eller Sonos osv slik at du får samme lydsignatur på alle dine (stereo) kilder.
    På min dac bruker jeg Get boksen, Squeezeboksen og MacbookPro.
    Om du ikke føler du må utforske det en dac vil kunne gjøre for deg er det klart du hellere må prioritere andre ting.
    Om der er forskjell er veldig vanskelig å svare på, kommer helt an på ditt anlegg og dine ører, om du sammenlikner Get boksen analoge utgang med det digitale signalet kjørt igjennom min dac vil du helt sikkert synes det ikke er verdt prisen, der er egentlig liten forskjell. På Squeezeboksen er der større forskjell dog så det avhenger av hvor god dac du har i dine digitale produkter nå.
    Mellom cd-spiller og forsterker...
    Emotiva usp1, rotel 1572, klipsch rf mk2 62 og yamaha 771 som blir byttet ut mot onkyo 809 snart er anlegget ellers.

Alt det andre går via hdmi unntatt pc som er i kablet nettverk og synes det er grei lyd men evt blir det å kjøre det gjennom dac også om jeg kjøper.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du kan jo teste analogt kontra digitalt nå. Ta ut de analoge kabler på din cd spiller og receiver, ta èn kabel, plugg denne i den digital utgang på cd spilleren og sett den i en digital inngang på din receiver, nå bruker du receiverens dac. Kanskje der er forskjell.
    Marantz har vanligvis god lyd, men jeg tror en ekstern dac vil heve kvaliteten, men prøv med receiverens dac først, da vet du om du hører forskjell på de to.
    Du kan også la kablene imellom receiver og cd spiller sitte, om du har en ekstra kabel kobler du denne opp digitalt, da kan du fort skifte mellom de to med receiverens fjernkontroll, lettere å høre forskjell da.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir lyden når man stort sett bruker spotify eller mp3 fra htpc via optisk kabel til surround reciever, vil dette bli hørbart bedre om dette signalet blir koblet via abrahamsen dac'en? Bruker i dag en marantz sr7001 surround reciever, men er usikker på hvor bra dac'en i denne er i forhold til v6 eller hd10.

Leste noe om at v6 ikke var så god via rca, noen erfaringer med det?

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi dette virket interessant. Har det noen hensikt for meg å investere?
    Har i dag Airport Express koblet med optisk til Yamaha RX-v861 og videre med RCA til Vincent SP-331. Har også en Panasonic BD 60 Blu-ray spiller som jeg bruker til cd-spiller i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Ser at flere skriver at de har receiver i oppsettet sitt som de ønsker å utvide med en DAC.

Da er spørsmålet mitt:

Hvorfor???
    kobler du via HDMI eller optisk til receiveren din så kjører du gjennom DAC allerede.
    Hvis du kobler analogt(hvit og rød) fra Cd spiller, satelitt receiver eller TV så får du analogt.

Virker hensiktløs å kjøre på en DAC til i oppsettet

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av njofra
    Hei.

Ser at flere skriver at de har receiver i oppsettet sitt som de ønsker å utvide med en DAC.

Da er spørsmålet mitt:

Hvorfor???
    kobler du via HDMI eller optisk til receiveren din så kjører du gjennom DAC allerede.
    Hvis du kobler analogt(hvit og rød) fra Cd spiller, satelitt receiver eller TV så får du analogt.

Virker hensiktløs å kjøre på en DAC til i oppsettet
    Spørsmålet er vel om hvor mye lyden blir iforhold til rca( fra cd) og usb fra pc til reciver(pure signalet) Kontra å kjøre vanlig digitalt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, man kan ha en vanvittig god cd spiller hvor dac`en spiller like bra som f.eks. en dac til XX antall kroner, da er der kanskje ikke vits i å "oppgradere".
    Samme med en receiver, den kan ha ganske god dac også, men da kan man jo sammenlikne signalet analogt og digitalt fra cd spilleren så man finder ut hvilken dac man liker bedst.
    Man kan også finde en dac man virkelig liker, koble alle digitale kilder til den og analogt inn i receiver, da vil alle kilder få samme signatur og gode lyd.
    Uansett, alt avhenger av hva du vil ha, hvor mye du vil ofre osv., der er jo ingen fasit egentlig.
    Kjøper du en dac på nettet har du jo returrett, så kan du benytte den om det ikke svarer til dine forventninger, og ja, selvfølgelig er der vits i å kjøre Spotify igjennom en god dac, gjør det selv nesten hver dag.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Heiv meg på uhørt, når prisen er av gitt valør så var ikke det veldig vanskelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •