Har du ikke god nok lyd i anlegget, mener du selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du ikke god nok lyd i anlegget, mener du selv?

Har du ikke god nok lyd i anlegget tenker du?

Er du kresen på lyden? Like mye som jeg er blitt etter mange år med bilstereo?

Da kan kanskje jeg spare deg for mye og lang jobb som også kan koste deg mye.

Tenkte jeg sku komme med noen egne erfaringer sålangt, angående lydkvaliteten og dynamikken og slike ting, som vil føre til at en får god nok lyd, vis en er blitt uvandlig? kresen.
    Ivertfall godt på vei.
    PS: Jeg er ute etter ekte lyd, dvs som det låter i virkeligheten, så er du ute etter litt mer behagelig lyd, så se på det første anlegget jeg hadde.

Første skikkelige anlegget kjøpte jeg blindt av Norskhifi senter, og da kjøpte jeg cd spiller og høyttaler.
    Kabler fikk jeg med i prisen. 8)
    Forsterker fikk jeg tak i brukt.
    Dette var:

MA kt88 rørforsterker
    Music hall CD25.2 cd spiller
    Triangle Altea høyttalere

Dette låt etter laaaang innspilling på høyttalerne, meget godt.
    Minus med dette som det eneste, var at høyttalerne tåler ikke så mye effekt, men mer en nok til MAen. Dette spilte som laaangt dyrer anlegg. Det var organisk i mellomtonen og bassen hi-end. Høyttalerne går ikke så dypt men spiller pent og ikke durebass. Anbefales.

Så skulle jeg oppgradere...

Men det er ikke bare bare.. Jeg ville prøve mange merker for å få en mening selv..så jeg satte igang. Alt ble byttet ut minus kabler som jeg har den dag i dag.
    For å ta det kort, det ble mange merker også kjente som f.eks Hegel og naim osv.
    Det beste var kombien med Hegel, men da og en svindyr kobi, vis en kjøper nytt.
    dyreste Hegel pre, P4A og effekt H2A + CD spilleren. Dette spilte best, men da var forsatt noe som manglet, spesielt for lite trøkk på f.eks trommene.
    Men på film var dette svinrått!

Mye ble foreslått av tips til meg, og spesielt demping av rom. Jeg avfeier ikke dettte, men i mine tanker gjør jeg ikke noe med rommet før jeg er fornøyd med anlegget.
    Så det ble mye eraringer med diverse merker. Og glad for det. Mye lærdom der.

Til slutt gikk jeg inn i trådene til hi-end folket der vi (flesteparten her) ikke er til dagen.

Der fikk jeg tips og det gikk ikke på noe med demping, men Selg alt!
    Så da gjorde jeg det.
    Fikk tips å begynne med en Burmester spiller, Krell forsterker og Audio Physic høyttalere, for en rimlige billett til lydnirvana.

Fant meg en pent brukt Burmester Rondo 992 cd spiller (innstegsmodellen) og en brukt Krell KAV300iL forsterker og til slutt Audio Physic Tempo 6 høyttalere.
    Også brukte Nordost kabler, forløpig 1 stk av rimligste strømkabel og en brukt XLR kabel.

PS igjen: Kabler til slutt, ikke fokuser så mye på det, men bruk pengene på komponenter.

Lyden:

Trommesoloen sitter som et skudd! Nå snakker vi anlegg.

Det merkes med en gang at jeg hadde tatt et kraftig stort steg opp i kvalitet. Så nå er ikke jaget i kroppen min, etter noe bedre.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir aldri bra nok, det veit du vel.
    Men joda, slett ikke ille, det som mangler nå er en Hegel H20 eller en Primare A32, skal ha begge hjemme for testing om en stund, så får vi se.
    Og så har jeg lyst til å teste ut Heimdall eller Frey.
    Heimdall kommer til å bli testet ganske snart, da en kompis har fullt sett.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Det blir aldri bra nok, det veit du vel.
    Men joda, slett ikke ille, det som mangler nå er en Hegel H20 eller en Primare A32, skal ha begge hjemme for testing om en stund, så får vi se.
    Og så har jeg lyst til å teste ut Heimdall eller Frey.
    Heimdall kommer til å bli testet ganske snart, da en kompis har fullt sett.
    Hehe.. nei blir vel ikke godt nok, men joda det smaker fugl nå. H20 koster jo peng ;-)
    Men klart, kunne tenkt meg rent burmester eller større Ap og krell blokker + sub.. :-D

Du får en spennende tid du nå. :-D

Lyst å få testet mer Nordost jeg og.. Heimdal er en av dei.
    DAC må jeg jo og ha. namisk.
    Men hva er best..der er det ikke enkelt å velge vel..? Tenkt påde hegel (hegel 10 gav meg lite da jeg lånte den før under den ville jakten på anlegg)
    Bel canto + ikkje minst moon, men hørte en mente den var for lite dynamisk.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo fornøyd med det anlegget jeg har da.. KEF + B&W. Men blir aldri godt nok før det ligger en haug av McIntosh forstekere og Snell THX Reference towers i rommet 8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Er jo fornøyd med det anlegget jeg har da.. KEF + B&W. Men blir aldri godt nok før det ligger en haug av McIntosh forstekere og Snell THX Reference towers i rommet 8)
    Så bra da! :-D
    Høyttalere:

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Så bra da! :-D
    Det samme gjelder vel bil også. Har du endelig råd til en Audi A6 har du kanskje list på Aston Martin DB9, og når du endelig får den skulle du ønske det var en Rolls Royce eller Maybach du kjørte

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Det samme gjelder vel bil også. Har du endelig råd til en Audi A6 har du kanskje list på Aston Martin DB9, og når du endelig får den skulle du ønske det var en Rolls Royce eller Maybach du kjørte
    Nja..kanskje vis du har Audi ;-p

Men jeg hadde en M5 en gang og følte ikke for noe bedre da..eneste var at en ble jo vant til det..
    Høyttalere:

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mange som sliter med å få til alt. Det meste handler om for de fleste av oss, hvor langt kan man gå med gitte budskjett.

Jeg har vert heldig og brukt lang tid på å sette opp mit nåverende oppsett. Mye inn og mye ut de siste 3-4årene.

men nå tror jeg (legg merke til tror) at jeg er i mål på dette budskjettet.

Hadde jeg hatt fritt med penger så hadde jeg nok gått for mye annet snadder, for det finns mye snadder det ute. Men uansett hvor mye penger man skulle bruke, så vill det alltid vere noe som er bedre. Det gjelder bare å finne roen.

Det er ikke lett, det vet jeg. Denne evige søken etter bedre lyd, og også det å kunne ha kjente merker som gir deg litt ekstra status blant venner, er ikke enkel.

Men, tenk over en ting. Om man er la oss si 85% fornøyd med sitt oppsett og at man har 10k til rådighet for en oppgradering. Anlegget ditt koster pr del 10k i snitt. Hvor mye bedre tror du det er mulig å komme med 10k på et oppsett til 40k

Jeg har startet søket etter ny uoppdaget musikk, noe som jeg tror mange av oss glemmer. Det finnes så uendelig mange artister og grupper men ikke vet om. Og sannsynligvis mange cd-er som er grisebra.

Men jeg tror nok dette er noe mange glemmer. Hvorfor driver vi med hifi/kino er det for statusen sin skuld eller er det for å høre på musikk/se film?

Jeg tenkt mange tanker kring dette, og kommet frem til at nå er det nok. Jeg er godt fornøyd, så hvorfor ikke sette seg ned og nyte det. Spille av ny musikk og kose seg.

Dette var en avsporing. Tråden handler om hvor fornøyd man er. Jeg er nok 90% fornøyd og vet hva som mangler, men det vil koste med mange 10talls tusen å fikse opp i. Så jeg vil heller bruke mere penger på musikk og konserter.

Helsing en som hoppet av lasset idag.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retep:

Takk for flott innlegg. Sånn er det nok med mange vil jeg tro.
    Da jeg var der, som dei som er over middels intressert og der dei alle gode merka er, så lurte jeg på om det er MEG som det er noe gale med siden jeg ikke syns det låt godt nok. En har jo fått intrykk fra mange inkludert høyt respekterte folk her, at det burde låte bra og at jeg måtte gjøre noe med demping,rom osv.. Heldigvis gjorde jeg ikke det.
    For mange så holder det med 5000,- eller 10.000,- og en får uten tvil mye lydglede for dei pengene. Spesielt vis en tør kjøpe brukt. Og kjøper en her eller på sentralen, så føler jeg det er meget seriøse selgere. For det er vel ingen som vil bli svartelistet..men poenget var at jeg har drevet med kjøpt til kupp priser og solgt utigjen når jeg ikke var fornøyd, for på den måten og ta trappetrinna oppover. Dermed har jeg sluppet unna dei store utlegga.
    F.eks jeg hadde aldrig kjøpt forsterkeren min til nypris på ca 40.000,- for det er mye mye penger. Men glad noen har råd til det så en har mulighet å kjøpe brukt.
    Da jeg var som fortvilet når ikke noe var godt nok..så vart redningen dei med dyrest anlegg. Men skryt til dei for at dei tok poenget mitt og ledet meg til noe jeg var fornøyd med.
    Høyttalere:

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig med trådstarter. Men Etter at jeg gikk til innkjøp av effektforsterker til hjemmekinoen så må jeg si at jeg er svært forøyd med lydbildet være seg stereo eller 5.1.

Anthem mca50 er et beist av en forsterker. Anbefales!

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner egentlig den tiden hvor lyd var mye morsommere pr. krone.
    Man blir bortskjemt, etterhvert, og det blir jævlig dyrt å forbedre noe som helst.
    Det første "skikkelige" stereoanlegget jeg hadde kostet meg under 3K, inkludert kabler.
    Det besto av et byggesett fra El-Tek som jeg bygget selv, en demobrukt NAD 310 og en Sony cd-spiller. Kablene var fra Elkjøp, 4 kvadrat kobber HT, og standard svart signalkabel.
    Jeg var KJEMPEFORNØYD!

Tror flere her kommer derfra, og det er litt viktig å huske på det når vi "gamlinga" prøver å gi råd til kommende generasjoner med audiofile: De har som regel ikke budsjetter til å kjøpe noe vi ville kjøpt, og de har antagelig ikke de samme målestokkene for hva som er "bra", heller.
    Ser det her hjemme, junior har litt andre preferanser for lyd enn jeg har.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært fornøyd ganske lenge, bruker nå pengene på andre ting. Skiftet gjerne ut ting ganske ofte, så blev det hjemmekino der måtte prøves osv., men jeg har ikke kjøpt noe nytt på nesten seks år.
    Men, man vet jo aldrig hva fremtiden bringer.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner og bli rimelig bra fornøyd med anlegget jeg har nå da:-D Men kjenner
    jeg meg rett så finner jeg noe nytt og oppgradere om ikke så lenge
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Jeg savner egentlig den tiden hvor lyd var mye morsommere pr. krone.
    Man blir bortskjemt, etterhvert, og det blir jævlig dyrt å forbedre noe som helst.
    Det første "skikkelige" stereoanlegget jeg hadde kostet meg under 3K, inkludert kabler.
    Det besto av et byggesett fra El-Tek som jeg bygget selv, en demobrukt NAD 310 og en Sony cd-spiller. Kablene var fra Elkjøp, 4 kvadrat kobber HT, og standard svart signalkabel.
    Jeg var KJEMPEFORNØYD!

Tror flere her kommer derfra, og det er litt viktig å huske på det når vi "gamlinga" prøver å gi råd til kommende generasjoner med audiofile: De har som regel ikke budsjetter til å kjøpe noe vi ville kjøpt, og de har antagelig ikke de samme målestokkene for hva som er "bra", heller.
    Ser det her hjemme, junior har litt andre preferanser for lyd enn jeg har.
    Ja, det som du sier, viktig å huske på at mange ikke har råd (flesteparten) og ivertfall ikke lokke ungdommer ut i uføret med svindyre anlegg.

Bare ta den MAen, til ca 1500-2000 + 1500 i frakt med dagens dollarkurs, og den er jo et svinbra og et stort kjempehopp opp på lydkvaliteten. Nå er det jo og kommet Norsk impotør og den ligger vel på ca 8000,- her i landet, men da blir den vel ofte for dyr for flesteparten.
    Eit anlegg jeg hørte i tidlig ungdom, var NAD og B&W, 2x25watteren og det låt helt kanon. Ikke hørt den kombien på lenge, men NAD og B&W er en fin ting.
    Det trenger ikke koste mye.. det er bare oss som er blitt så jevlig kresen..og vil ha alt litt bedre.

Første anlegget jeg hadde (vis en ser bort fra disse samleboksene) var en billig pioneer cd spiller med volum på fjernkontrollen og en Technics forsterker, også den billig. Høyttalere var vel selvbygget, med 8" Boxer suber i. Det var gøy det.
    Så kom bil og lappen.. etter hvert vatr anlegget bedre og bedre.
    Og det er grunnen for at jeg vart glad i godlyd med kvaliteter. Men klart, det koster mye mer i et hus. Det er litt forskjell på å få lydtrykk i en liten bil og en stor stue.
    Høyttalere:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •