Hjemmekino 13,5 kvm til rundt 60 000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Hjemmekino 13,5 kvm til rundt 60 000

Hei,
    Meg og min kjære driver og bygger et nytt hus, og har satt av slik at et av rommene skal bli hjemme kino. Huset er ikke ferdig før April neste år, så det blir ikke noe test lytting før den tid. Legger ved en tegning slik layoten blir.

Er litt hifi innteresert, men vil ha andre sine meninger på gode løsninger. Problemet her er at rommet er litt lite og at taket går fra 2,10 i takhøyde til 3 meter. Regner med å bruke totalt 60 000 eller mindre, vil bare ha veldig bra lyd og bilde! Så om det er lite å hente på å bruke mer en 40 000 så gjør jeg heller ikke det.

Ser for meg prosjektor til ca 15-20 000 (vil ha med 3D)
    Front høytalere til ca 15-20 000
    Bak og center høytaler til ca 7 000-10 000
    Forsterker(e) til ca 18 000
    Kabling blir utenfor budsjett ;-)

Vil ha 5/1 eller 5/2 oppsett. Og høytallerene må være hvite. Og reciveren må ha HDMI for her blir det koblet opp med playstation, multimedia server (mac mini?/NAS), platespiller, blueray spiller og Lyse PVR dekoder.

Dette rommet skal bli hovedsaklig bli brukt til film og musikk. Vi hører på alt muligt fra soul/blues og akustisk gitar musikk til heftig rock.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir et lite rom så er jo ikke så store krav til noen store høyttalere. Hva med Jamo D500 sett eller noe, mente du skulle få de i hvit. Fås på soundgarden og avshop.no disse er små og kan henges på veggen, kan du ha to på siden av lerretet og en bak som center. Kan du jo kjøpe feks Yamaha reciever med emotiva effekttrinn

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Blir et lite rom så er jo ikke så store krav til noen store høyttalere. Hva med Jamo D500 sett eller noe, mente du skulle få de i hvit. Fås på soundgarden og avshop.no disse er små og kan henges på veggen, kan du ha to på siden av lerretet og en bak som center. Kan du jo kjøpe feks Yamaha reciever med emotiva effekttrinn
    Jamo høyttalere i en hjemmekino til 60 lapper ? :neutral:

Newcomer Collargol sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med B&W cm8 som fronter, cmc center og cm1 som bak/surround ?

Alle disse kommer i høyglans hvit og ser helt fantastisk ut.
    Spiller bra på blues,rock og akustisk. Kanskje ikke det heftigste til hard rock/metal dog.

Så er det bare å smelle på med en svs sub eller noe lignende. Vil tro det spiller ganske greit.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med?

Front : Dali Mentor LCR Hvit : 11996,- per par.
    Center : Dali Mentor LCR Hvit : 1 stk 5998,-
    Bak : Dali Ikon On-wall mk2 : 5996,- per par.
    Sub : Dali Lektor Sub : 5998,- (kommer desverre ikke i hvitt, men er nøytral i sort)

Reciever : Denon Avr-3312 : 8498,- (støtte for det du skulle trenge, og litt til.)
    Prosjektor : Optoma HD83 : 19990,- (Full HD, Dlp med 3D.)

Sum: 58476,-

Da kommer lerret og kabling i tillegg. Har hørt denne pakken sammen med 3311-recieveren, og den låt meget bra! Da har du til både film og musikk. Og ikke minst alt borte fra gulvet!

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W cm8 og 9 kommer i hvit, kef har hvite høyttalere, audio physic(tilbud på oslo hifi center), XTZ kommer jo i hvit. Sikkert en drøss andre merker også som jeg ikke kommer på i farta, men igrunn veldig mye(heldigvis) som kommer i hvitt for tida

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen av mine tanker incl egne hjemmekino erfaringer ut i fra beskrivelsen om dette prosjektet.

Hvis rommet er et nybygg, ville jeg vurdert front senter og surround som innbyggnings høytalere og lydtransperent lerret, for å utnytte plassen til bildestørrelse maksimalt.

Synes Hifiklubben har en del greie b&W eller Dali innbyggnings kanditater som vel kan fungere greit også til Hifi, og er innenfor pris klassen, selv om 60kkr går fort når man snakker om 5.1 lyd fra gode høytalere, og man skal ha projektor, receiver, lerret og 2x subwoofere + BD kildespiller osv.

Lydtransperent lerret og dagens 3D projektorer er kanskje ikke optimalt, pga lerretets reduserte reflekson, projektorens lysstyrke og lystap i 3d brillene, men dette er vel noe som blir bedre på nyere 3D projektorer.

Ellers betyr vel ønsket om hvite høytalere at rommet også er tenkt å være hvitt? Hvis det er tilfelle, er vel egentlig ikke det å anbefale i projektor sammenheng spessielt ikke der hvite vegger og tak er nært intil lerret.

Et Projektor bildet er en refleksjon og består av summen av lyset fra projektor og refleksjoner fra omgivelsene. Lyse flater i nærheten visker ut kontrasten på en helt annen måte enn når man har med en direkte lyskilde slik som bildet fra en flatskjerm.....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hva er galt med det?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hele poenget mitt var at siden rommet er så lite så er det ikke så stort poeng gå for noen store høyttalere som koster mye. Han spurte selv om det ikke var noe poeng kjøpe noe større eller dyrere så ville han ikke gjøre dette. Han sa ikke at kinoen MÅ koste 60lapper.

De tar stor plass og det er heller ikke krav til å spille så "stort". Jamo høyttalerene er små og har fått veldig god kritikk, og burde være et veldig fint alternativ i en slik liten kino, kjøper man 2 gode subber i tillegg så får man veldig bra lyd.

2 stk SVS pc eller pb feks. Regnestykket blir da:

Jamo Fronter D600 - 9000 (4500x2)
    Jamo Center D600 - 4500
    Jamo Surround - 5598 (2789x2)
    SVS PB-12 NSD - 13000 (6498x2)
    Yamaha 2067 - 6895
    Emotiva XPA-5 - 9000

Totalt: 47993. Dette er uten lerret og projektor. Har i tillegg bumpet opp til Jamo D600 kontra D500 bare for å gjøre dette dyrerere for deg. Har nevnt yamaha 2067 og emotiva xpa 5 siden de er veldig rimelig priset forhold til hva du får for pengene. Yamahaen er på tilbud.

Kan ikke nekte for at dette hadde vært mye lyd for pengene og hadde passet bra i et lite rom

Både Dali og B&W som er nevnt her er også gode fine eksempler og heller ikke så store og brautende høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    takker for alle svar!

Ser at B&W og Dali høytalere går veldig mye igjen her :P Så skal prøve Dali mot både System Audio SA Mantra 60 og B&W CM8. Her må jeg rett og slett bare høre hva som spiller riktig i forhold til slik jeg ønsker det. Så får jeg bare kombinere dette opp mot en god surroundreciver fra Marantz, Pioneer, Onkyo eller Denon.

Har ikke sansen for lyden til innebygde vegg høytalere for hele vegg konstuksjonen har veldig mye å si for om du får bra lyd. Så derfor blir det gulvstående/stativ høytalere. Alt av ledninger og slike ting blir lagt i vegg, så det er derfor vi ønsker hvite høytalere. Slik at det vertfall ser litt bedre ut.

Hele rommet er i utgangspunktet hvitt, men det er lite og ingen lys utenom spottlights som lyser opp rommet. Men det er jo en lett sak å male om til litt mørkere om kontrasten skulle bli dårlig. Tenker å ha rundt 107" lerret om ikke dette blir for stort(?). I forhold til selve prosjektoren så utvikler selve 3D teknologien seg så fort nå at det er nesten bare å vente til april neste år før jeg går i gang og bestemmer meg.

Newcomer Collargol sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linker til denne testen av Dali Ikon-oppsettet. Fantastisk lyd, kompakt og lekkert å se på.

Dali Ikon mk2 5.1 høyttalerpakke | Lyd & Bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde også lytte til Monitor Audio sammen med litt varm elektronikk.
    Utrolig morsomme og pene høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Collargol
    Linker til denne testen av Dali Ikon-oppsettet. Fantastisk lyd, kompakt og lekkert å se på.

Dali Ikon mk2 5.1 høyttalerpakke | Lyd & Bilde

Stemmer, har lest om dette oppsette men har desverre ikke fått hørt dette i virkeligheten :P men det er som sagt en av favorittene mine Det er altid en fordel at det ikke bare låter bra men også ser bra ut :P

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kino som er hovedprioritet hadde jeg sett på Jamo settet.

Jamo D500 - 5.0 (12500 før pruting)
    SVS PC12NSD x 2 (13000)
    Yamaha 3067 (10 000)

Totalt: 35500,-

Jeg vil anta det bør sparke rimelig godt. Sylindrene kan du ha bak i rommet i hvert hjørne, ellers er kanskje PB12NSD et bedre valg om du får dem inn under frontene. Aberet er at du må jobbe litt med å tune inn subbene mot Jamoene da de ruller av på 80 hz og SVSene pleier ikke like å jobbe så høyt alene.

13.5 kvm er ikke stort og du trenger ikke et vanvittig anlegg for å fylle det med lyd til ganske høye nivåer. Hvor høyt lytter du egentlig til film?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Du burde også lytte til Monitor Audio sammen med litt varm elektronikk.
    Utrolig morsomme og pene høyttalere.
    Hei, har egentligt ikke hørt så mye om dette merket, men etter å ha lest litt er de veldig populere for sin gode og spenstige lyd. Så dette er absolutt noe jeg skal se nermere på :-D http://avforum.no/forum/images/icons/icon14.gif

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Er det kino som er hovedprioritet hadde jeg sett på Jamo settet.

13.5 kvm er ikke stort og du trenger ikke et vanvittig anlegg for å fylle det med lyd til ganske høye nivåer. Hvor høyt lytter du egentlig til film?

Prioriteten er Musikk og Film.. Jeg elsker og se live konserter og høre på god musikk fra et bra anlegg og da spilles det gjerne ganske høyt, så det er viktig med god fylde i lyden ;-)

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Å sette konvensjonelle høytalere på gulvet i et rom på 13kvadrat synes jeg blir fånyttes, for ikke å si direkte malplassert.

Tymphany LAT700 4 Ohm på tilbud 3.298,- og LAT 500 8Ohm på tilbud 2.298,- passer med Bohlander Graebner RD75 (BG radia som de heter nå) fem av disse og lydtransparant lerret. Ser ikke for meg at noe ferdiggreier gir bedre lyd i rommet ditt for 50k totalt.
    Med linjekilde har du ikke hensynet til spredning vertikalt å ta. Litt diffraksjons-demping i førsteordens-refleksjoner gjør seg når rommet er lite.

Så drar du på med Clark Synthesis TST329 eller buttkicker transducere, fortrinnsvis mange.

En dugende flerkanals reciever eller forforsterker og klasseD effekt-trinn rundt omkring (dette ikke er vanskelig last, forsinkelse til romperistere er dog et poeng å stille inn) båndene er nærmest resitive og subben er ikke mye kresen. Trenger ikke noen spesiale filter, kanskje et notch-filter på 4-5k som anbefalt hvis du vil ha dem helt frekvenslineære, du kan godt dele til sub med forsterker rundt en 250Hz.

Så bygger du deg en lydløs HTPC (søk på forumet) og setter opp en jotun av en filserver. Har du mer penger når du har kjøpt hodetelefoner attåt så klag gjerne, skal nok finne på noe.

Forresten, dra sofaen lenger fram.

Edit: Med hensyn til avrulling så er faktisk LAT500 4Ohm mer ideell, får du bassene litt ut mot hjørnene i forhold til båndene så skal det bli likt på en 3 meters sitteavstand. Med forbehold om at man tar feil, kan regne andre veien på det for sjekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten King
    Hei, har egentligt ikke hørt så mye om dette merket, men etter å ha lest litt er de veldig populere for sin gode og spenstige lyd. Så dette er absolutt noe jeg skal se nermere på :-D http://avforum.no/forum/images/icons/icon14.gif
    Du får gode priser hos hifihuset.no
    GS serien har gått ut, men en ny serie som heter GX har nå kommet.
    Høyttalerene dine trenger ikke å være så veldig store.
    Har testet bakkanalene som er stativhøyttalere mot frontene som er gulvstående i ca 5 timer mot hverandre.
    Uten å skrive under på det holder jeg en knapp på stativhøyttalerene på lavt til moderat volum.

Ja, jeg skjønner at det virker som en rar uttalelse og har tenkt det samme selv når folk har skrytt av stativhøyttalere, men det kan virkelig anbefales. PS, kun testet på musikk.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Å sette konvensjonelle høytalere på gulvet i et rom på 13kvadrat synes jeg blir fånyttes, for ikke å si direkte malplassert.

Tymphany LAT700 4 Ohm på tilbud 3.298,- og LAT 500 8Ohm på tilbud 2.298,- passer med Bohlander Graebner RD75 (BG radia som de heter nå) fem av disse og lydtransparant lerret. Ser ikke for meg at noe ferdiggreier gir bedre lyd i rommet ditt for 50k totalt.
    Med linjekilde har du ikke hensynet til spredning vertikalt å ta. Litt diffraksjons-demping i førsteordens-refleksjoner gjør seg når rommet er lite.
    Hva er dette her? Romperistere eller elementer? Blir vel kanskje litt for spess? Vil da være lettere med ferdigbygd høyttalere

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et rom som ikke er ferdig bygd så er etter min mening innbyggingshøytalere sterkt å foretrekke. Man integrerer kilder som stråler i full eller halfspace i et rom uansett, blir ikke mye lettere av å kalle det ferdig fordi kabinettet som fulgte med lar seg plassere på gulvet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •