Bi amping?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Bi amping?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi amping?

Hei, er ny på dette forum

Har søkt mye nå, men finner alikevel ikke svaret... Men ble klokere allikevel

Jeg har et par med CV 215xls, som jeg driver med en Alto d4 Klasse D... Den skal visstnok ha 4*750 i 8 ohm og/eller 2*1500w (8ohm) i brokoblet modus. så er ganske fornøyd med den. Men så gikk jeg til innkjøp av for-forsterker... Nad c340 (med fjernkontroll )

så tenkte jeg skulle drive diskant og mellomtone med naden og bassene med altoen... Men får jo ikke dette til :-( da jeg koblet opp så når jeg skrur opp volume så er det kun diskantene som øker og ikke bassene... hva gjør jeg feil?

Jeg begynte med å ta av skinnene bak på høytalarene, tok enkelt og greit... kabel fra altoen, på nederste terminal (bassene) og naden... koblet til øverste terminal som er diskantene og mellomtone.

Den der jacken,bumperen eller hva den kalles som hører til Naden på baksiden... må den stå i noen plass eller?? har jo også sefølgelig signal fra Pre-out til signal inn på alto...

Skal sies at jeg kjører altoen i brokoblet modus om det skulle ha noe si?

Må vel ha dette her med teskje i første omgang 8-)

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke ekspert, men vil anta at det ikke er mulig å bi-ampe med forskjellige forsterkertyper?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    er ikke ekspert, men vil anta at det ikke er mulig å bi-ampe med forskjellige forsterkertyper?
    joda skal gå det... får det bare helt til...

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, det burde funke det, men hvorfor?
    Alton din har ikke akkurat pusteproblemer, regner jeg med, og C340 er på...hva da, 50w?
    Så hvorfor vil du bruke den som noe annet enn en forforsterker?

Hmmm, når jeg tenker over det: En del NAD forsterkere kan brukes enten som pre ELLER som integrert, men denne kan altså gjøre begge deler samtidig?
    Sier ikke at den ikke kan, altså...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Jada, det burde funke det, men hvorfor?
    Alton din har ikke akkurat pusteproblemer, regner jeg med, og C340 er på...hva da, 50w?
    Så hvorfor vil du bruke den som noe annet enn en forforsterker?

Hmmm, når jeg tenker over det: En del NAD forsterkere kan brukes enten som pre ELLER som integrert, men denne kan altså gjøre begge deler samtidig?
    Sier ikke at den ikke kan, altså...

hmm :???: vet ikke jeg om den bare kan brukes som PRE eller kun integrert...
    Noen må vel vite? :P

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan sikkert brukes som begge deler, men usikker på om du kan bruke den som begge deler samtidig. (Altså at den er pre for Altoen samtidig som den skal drive diskanter som integrert)

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel bruke et Y-ledd fra pre-out på NADen. Da går ene kabelen fra Y-leddet inn i main-in/pre-in (Eller hva NAD kaller det) og den andre kabelen går til Alto-forsterkerens innganger. Gjøres henholdsvis for venstre og høyre kanal.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Kan vel bruke et Y-ledd fra pre-out på NADen. Da går ene kabelen fra Y-leddet inn i main-in/pre-in (Eller hva NAD kaller det) og den andre kabelen går til Alto-forsterkerens innganger. Gjøres henholdsvis for venstre og høyre kanal.
    Hmmm, så da må jeg ha 2 y ledd? kobler så begge på pre-out på Naden, så sitter jeg igjen med 4 signal kabler... sant? 2 av de, går inn på main in på naden (så den gir signal til seg selv?) 2 andre inn på altoen...?

For om jeg bare har et y-ledd å det ene går på main in på naden... så har jeg bare ett ijen på altoen? :/
    Må vel ha høyre og venstre på begge forsterkerne...

Stemmer dette? vil det funke da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig problem du har her. Hvis du har lyd både i bass og diskanter så må du vel ha koblet "relativt riktig".

En enkel test du kan gjøre til å begynne med, er å fjerne kablene i fra NAD'en til diskantene - se om du fortsatt får lyd da... i bassene.

Hvordan har du koblet Alto'ene nå? rett i pre-out, en til høyre og den andre til venstre utgang? Og så ut fra Alto'ene til hver sin høytaler?

Får du dette til å fungere først, så vet du at pre-out i fra NAD fungerer som det skal og at begge Alto'ene er med deg.

Generelt så har jeg ikke tro på det du skal få til her - 2 så forskjellige forsterkere vil trolig ikke gi fornuftig lyd - det kan fungere med forsterkere som er nesten like.

En ting til å tenke på er hvis du mono kobler Alto'ene så vil de trolig bli veldig følsomme for endringer i lydstyrken - det har jeg opplevd med brokoblede NAD, det ble et mareritt å få "passe" lyd, da det var passe høyt med volum på kl 8 og for høyt ved kl 9...
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth
    Pussig problem du har her. Hvis du har lyd både i bass og diskanter så må du vel ha koblet "relativt riktig".

En enkel test du kan gjøre til å begynne med, er å fjerne kablene i fra NAD'en til diskantene - se om du fortsatt får lyd da... i bassene.

Hvordan har du koblet Alto'ene nå? rett i pre-out, en til høyre og den andre til venstre utgang? Og så ut fra Alto'ene til hver sin høytaler?

Får du dette til å fungere først, så vet du at pre-out i fra NAD fungerer som det skal og at begge Alto'ene er med deg.

Generelt så har jeg ikke tro på det du skal få til her - 2 så forskjellige forsterkere vil trolig ikke gi fornuftig lyd - det kan fungere med forsterkere som er nesten like.

En ting til å tenke på er hvis du mono kobler Alto'ene så vil de trolig bli veldig følsomme for endringer i lydstyrken - det har jeg opplevd med brokoblede NAD, det ble et mareritt å få "passe" lyd, da det var passe høyt med volum på kl 8 og for høyt ved kl 9...

Les... Har bare en Alto...

Neie, har koblet en RCA ledning fra pre out på naden, som da er høyre og venstre inn på altoen... trodde det skulle være ganske enkelt :? noe jeg har glemt elle noe da??

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må koble et Y-ledd på Pre-out på NAD'en også må du koble den ene inn på Main Inn på NAD'en og den andre inn i Main inn på Alto'en. Du tenger et Y-ledd for venstre kanal og en for høyre kanal.

Men du vil jo få utrolig lite effekt til diskanten og mellomtonen, noe som kan bety at den ikke vil klare å følge bassen på høye volum. Du kan også få veldig stor forskjell på lyd nivåene når du bruker 2 ulike forsterkere til å drive samme høyttaler. Kan for eksempel få veldig mye diskant og mellomtone i forhold til bass, eller omvendt.

Hadde jeg vært deg, ville jeg nok bare brukt Alto'en til å drive høyttalerne.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •