Plassering i lydbildet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering i lydbildet

Var nettopp inne på KEF sine hjemmesider.
    Der stod det noe slikt som:
    "En høytaler skal også sørge for å plassere de ulike instumentene i rommet og ikke få de til å hoppe rundt ettersom de treffer ulike toner"

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan skyldes høytalerene og ikke forsterkeren.

Jeg har dette problemet selv, og trodde det bare var meg som ikke hadde så godt øre for lyd.

Noen som kan forklare meg hva dette kommer av?
    Og eventuelt noe utstyr som ikke har dette problemet?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen er at en høyttaler skal være usynlig ja, er den ikke det må man gjerne jobbe med plaseringen, eller kjøpe en høyttaler der er bedre kanskje.
    Du kan kanskje lese tråden der er klistret i høyttaler forum, om spredningen fra høyttalere. Kef bruker vel Uni-Q enheter og mener de har en fordel der.
    Men ja, generelt vil en høyttaler bare bli bedre av en bedre forsterker. Det er forbavsende så god lyd man kan få ut av billige høyttalere med en skikkelig kvalitetsforsterker.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kringlyd har noen gode hjelpemidler for å optimalisere stereoopplevelsen.

Index of /kalibrering

Last ned fila som heter kalibrering_cd_2009.rar. Deretter brenner du den ut på ei plate og putter den i CD-spilleren. For å få stereoperspektivet til å bli perfekt må du flytte rundt på høyttalerene og eventuelt sitteposisjon helt til lyden sitter. Vinkling av høyttalerne mot eller fra lytteposisjon er også et hett tips.

Lykke til videre:wink:
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!
    Skal lese litt rundt og se om jeg finner utav det.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har med hvordan høyttaleren og rommet fungerer sammen. Dersom du får mye tidlige refleksjoner fra flater i rommet, så ville dette går utover stereobildet og plassering av stemmer og instrumenter. En høyttaler med kontrollert spredning vil gjøre dette enklere siden den gir færre refleksjoner fra rommet, men nesten uansett hvilke høyttaler man har så trenger man å gjøre noen akustiske tiltak for å få dette til å sitte skikkelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •