Er hifi dyrt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39

Tråd: Er hifi dyrt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Er hifi dyrt?

Hei jeg har tenkt til å kjøpe meg et anlegg. Jeg har sett litt rundt, og har lagt merke til at elkjøp selger høytallere til en brøkdel av prisen på hifiklubben selger. så jeg lurte på: er det egentlig noen særlig forskjell på lydkvalitet på høytallerne på hifiklubben og de de har på elkjøp?

Jeg tenkte å kjøpe stereo anlegg til 6-8 tusen. hører for det meste på elektronisk musikk som trance og dubstep. hvis noen har en anbefaling til noe jeg bør kjøpe er det bare å komme forslag =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi er DYRT, ja. Hev meg inn i denne galmannsverden selv for ikke mange månedene siden. Kjøpte 2.1 annlegg til ca 12 store og merker allerede nå at jeg vil ha enda mer!
    Oppgraderingssyken er en dyr affære

Når det gjelder elkjøp vs hifiklubben så er det helt forskjellig høyttalere. Alle høyttalerne er ikke nødvendigvis bedre. Elkjøp har mange enkle høyttalere og noen bedre. Hifiklubben har noen enkle og MANGE gode. Du kan få høyttalere til flere millioner per par. Så alt avhenger av hvilke høyttalere DU finner godlyden i.

Når det er sagt så er det ikke bare høyttalere som er dyrt. Du trenger effekt for å drive disse høyttalerne, og her er det store forskjeller. En god forsterker er viktig og koster alt fra 3-4 lapper til MangeHundreTusenMillionerUendelig mange penger!

Det er mange faktorer som spiller inn på lyden. Rommet, plassering, akustiske tiltak, høyttalerne, forsterkeren, kilden osv osv.

Hvilke anlegg har du sett på så langt?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig god hifi koster en del. I rimelig høyttalere brukes det billigere elementer, enklere delefilter, dårlig kabinettkonstruksjon osv. Når det er sagt så er det ikke alltid sammenheng mellom pris og kvalitet. Og det er fornuftig å velge høyttalere etter rommet. Mange har erfart at de har fått bedre lyd med en rimeligere og mindre høyttaler enn noen som er større og dyrere. Det kan bero på både at høyttalerne passer bedre til rommet, men også at de rimeligere kan være bedre på enkelte områder.
    Så finnes det alltid noe er som er "bang of the bucks", altså mye for pengene.

Av elektronikk så er det IMO enda mindre sammenheng mellom pris og kvalitet. Her finnes det dyrt som er direkte dårlig og billig som er veldig bra.

Det beste er alltid å prøve utstyret hjemme før man kjøper. Flere butikker er åpen for hjemlån eller et åpent kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg med på brukt, har selv anskaffet et anlegg verdt rundt 18000 til 6000 ved å følge med på brukt, og er rimelig fornøyd med det.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på nordmenns kjøpekraft, og at prisen på elektronikk er lav i Norge synes jeg ikke hifi er dyrere enn andre hobbier/livsnødvendigheter (stryk det som ikke passer for deg).

Men som med alt annet kommer det i forskjellige prisklasser.

Både elkjøp og stereobutikker har dyrt som låter bra, dyrt som låter dårlig og samme med billigere. Pris tilsvarer ikke alltid kvalitet, selv om det gjerne er en sammenheng der.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Er hifi dyrt ?" - JA :-/

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du sammenlikner HFK med elkjøp så blir det feigt for HFK. Da Elkjøp lever av å kjøpe inn ENORMT store kvanta, og får dermed meget lav innkjøpspris. HFK kjøper ikke inn samme store kvanta. Og kan derfor ikke holde samme prisnivå. De fleste hifi-butikker har også ofte en kompetanse som ikke kan måles i penger, og der elkjøp ofte har mye deltidsansatte som er studenter etc. Men det bærer vel mot at de dedikerte kjedene forsvinner og vi sitter igjen med elkjøp etc. Det kan vi bare takke oss selv for.

Hifi er ikke dyrt sammenliknet med andre hobbyer. Golf, fotball, håndball, ishockey. Alt kommer ann på hvor mye du selv ønsker å legge i det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få en Kia billigere enn en Mercedes, det spørs helt hva du er ute etter. Går ikke an å sammenlikne epler med pærer.
    Min forsterker koster 50.000,- mitt kassettdeck 500,-, spiller fint sammen det.
    Desuten, der er andre butikker enn Hifiklubben og Elkjøp derute altså.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller hatt Kia enn Mercedes Og ja, jeg har prøvd begge deler.

På Lefdal har de Pioneer surroundreceiver til 1490,-. Det er mye for pengene, men når det gjelder høyttalere er jeg mer skeptisk til de billigste produktene. Veldig mye av billighøyttalerne på markedet faller rett og slett utenfor kategorien HiFi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ostemannen har et veldig godt poeng her. Det kommer helt an på hva en ønsker å legge i det

Men så skal det sies at det blir dyrere med tiden. Starter du først med en hobby, utvikler hobbien seg ofte til nye dimensjoner og du har brukt mer penger enn du trodde var mulig i utgangspunktet
    Selv startet jeg å sykle for moroskyld i 7. klasse. Hadde en kul Trek til usle 4.000kr. Interessen steg og plutselig satt jeg med sykler til flere hundre tusen i garasjen. Sånn er det med høyttalere og. Jeg har nå kjøpt meg et "kult" anlegg til noen tusenlapper (ca 12)... spør du meg om 5 år, så skal jeg banne på at jeg har brukt altfor mye på denne galskapen og ;p
    Men sånn er vi mennesker bygd. Vi vil alltid ha det som er bedre, råere og dyrere. HiFi blir dyrt som alt annet!

Newcomer kRisi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få billig og dyr HIFI, men du får hva du betaler for!
    Jeg starta på anlegg til 6k for under 1 år siden, nå har jeg komponenter til 20 k! Oppgraderingssyken kommer uansett!

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du blitt interessert i Hi-Fi\Hjemmekino,så ryker tusenlappene fort
    Det har iallefall jeg merket
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Med tanke på nordmenns kjøpekraft, og at prisen på elektronikk er lav i Norge synes jeg ikke hifi er dyrere enn andre hobbier/livsnødvendigheter (stryk det som ikke passer for deg).

Men som med alt annet kommer det i forskjellige prisklasser.

Både elkjøp og stereobutikker har dyrt som låter bra, dyrt som låter dårlig og samme med billigere. Pris tilsvarer ikke alltid kvalitet, selv om det gjerne er en sammenheng der.
    Meh. Vi har høy kjøpekraft innen hi-fi, kontra alt annet. Når vi hører om en høyttalere til f.eks $20,000 i USA, sier de at kan få en fin nybil for den prisen. Og det stemmer jo.. Mange fine nybiler til $20,000 i USA. Dermed kan det være vanskeligere for en amerikaner å tenke å bruke så mye på en høyttaler. Får ikke noe spennede ny bil for den prisen i Norge nei

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    De fleste hifi-butikker har også ofte en kompetanse som ikke kan måles i penger, og der elkjøp ofte har mye deltidsansatte som er studenter etc.
    Kompentanse er vel å overdrive litt. Litt mer peil har de jo, men det er ikke akkurat vitenskapelige artikler som ligger til grunn for selgernes uttalelser. Det er iallefall mitt inntrykk. Til og med samboeren min himler med øynene inne på Soundgarnen, Oslo Hi Fi Center og Hi Fi Klubben.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi som hobby er jo veldig dyrt Om man alltid vil oppgradere, noe mange vil litt og litt

Er alltid greit starte med et lite anlegg for å få litt feelingen av det, for mange holder det med små surround og de oppgraderer adri, for andre som blir litt avhengig og vil ha det bedre blir det veldig dyrt for Men som sagt her, alt er prioriteringer, noen velger kjøpe en porsche andre et anlegg til 2mill.

Små satteliggsystemer feks har ingenting stille opp med på dedikert løskomponenet system

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Kompentanse er vel å overdrive litt. Litt mer peil har de jo, men det er ikke akkurat vitenskapelige artikler som ligger til grunn for selgernes uttalelser. Det er iallefall mitt inntrykk. Til og med samboeren min himler med øynene inne på Soundgarnen, Oslo Hi Fi Center og Hi Fi Klubben.
    Hehe selgere er selgere til syvende og sist, enten de er proffe eller uvitende, om de jobber på elkjop eller hifiklubben.

Mange jobber på provisjoner og bonuser og vil selvølgelig lovprise sine egne produkter fremfor andres, er også hard intern konkurranse i selgerbransjen, om å gjøre få flest salg og bruttofrotjeneste på sin salgstatistikk.

Skullle du hatt en nøytral hifibutikk måtte det blitt en som hadde ALLE merker som eksisterer inne hvor alle modeller hadde ca samme fortjeneste. Dermed hadde det vært likegyldig hva selgeren solgte til deg, de har alt og de tjener like mye penger på det, blir det rett og slett bare hjelpe deg som forbruker finne det du liker

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HIFI er en sykdom som sjelden lar seg kurere.

til tider er behandlingen dyr, men man finner som regel medisin som tilfredstiller symptomene etter en lengre tid med prøving og feiling.

har man 6-8k å bruke kommer man langt om man leter på bruktmarkedet. man kan komme godt på vei om man kjøper nytt også, men brukt er absolutt å anbefale om man vil prøve divererse.

den kompetansen mange av de som jobber på hifiklubben/soundgarden osv innehar er ikke mye å skryte av iforhold til brorparten av forumets medlemmer.

ta en runde, hær på forskjellige merker, ta med musikken du selv liker. etterhvert vil du selv finne ut hvor mye det vil koste å bli fornøyd.

mvh
    stian

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bil er dyrt, båt er dyrt, pc er dyrt, smykker er dyrt, klær er dyrt, reiser er dyrt.

Alt er dyrt, kommer an på hvor syk i hue du er når det gjelder din personlige hobby.

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er dyrt. Du bestemmer selv (i de fleste tilfeller, Hifi sykdommen er et unntak) hva du vil bruke ditt slit og penger på.
    Jeg er 15, har allerede fått sykdommen. Men det da litt gøy og. 8)

Et tips, som jeg selv har fulgt, er å ikke høre på noe annet enn det du har råd til. Da vet du ikke hvor bra det faktisk kan bli, og slipper dermed å ikke være fornøyd.
    Som f.eks effekt til høyttalere, receiveren min er helt grei, men hadde jeg hatt skikkelig effekt, hadde det sikkert blitt enda bedre.
    Men det kan jo ikke jeg vite. Derfor er jeg fornøyd. Høres sikkert dumt ut, men det funker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •