Hva er greia med dyre CD-spillere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er greia med dyre CD-spillere?

Lurer litt på hvorfor CD spillere kan være så dyrt? Det samme gjelder high end blu-ray spillere fra denon som koster mange tusen kroner mer enn en vanlig PS3 eller standard Sony/Samsung/Panasonic/LG blu-ray spiller. Jeg er ikke en person som syns det er sløs å bruke mye penger på hi-fi/kino... Men skjønner ikke hvorfor folk bruker så mye på CD-spillere?

Hva er forskjellen mellom en Classé CD spiller til 75 000 kroner og CD-spilleren i PCen min?

Fin sølv boks med fin skjerm med luksus merke og fjernkontroll som veier 12kg?

I gamle dager så var det en forskjell jeg merket.. Det var det at de kunne holde flere CDer samtidig. Faren min har en veldig kul CD-spiller fra 90 tallet.. Det er en stor hamsterball på toppen hvor du kan legge la oss si 40 CDer, og CD spilleren kunne velge sanger fra forskjellige CDer helt tilfeldig.

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel er det vel dyrere komponenter og mindre støy samt flere muligheter(f. eks bruke cdspilleren som dac), i tillegg til ett high-end utseende.

Allikevel synes jeg også at 75k for en cdp er drøyt, spesielt med tanke på at dyrere Cdspillere ofte bruker samme innmat(men noe modifisert) som andre MYE rimeligere spillere.

Det var vel også en Edge? Cdspiller som ble rost opp i skyene, helt til noen faktisk åpnet boksen og fant ut at innholdet var identisk til en cdspiller i <2000kr klassen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, har ingen cd spiller og har ikke hatt det i seks år. Bedre med en dyr forsterker.
    High end, eierglede, kvalitet osv. tenker jeg.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte cd-spillere har ganske påkostede analoge kretser, og kan skille seg positivt ut lydmessig. Enkelte andre spillere, bl.a. en som ble regnet som verdens beste en gang i tiden (husker ikke hva den het), har en innmat som faktisk består av en cd-rom og et enkelt lydkort puttet inn i en pen boks.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edge. Greia var svindel. IM(H)O.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel,

for oss som forsatt hører forskjell på CD og Spotify kan det være eiergleden som driver noen til å handler en fin sak med forseggjorte føtter og fint utseende til 50' selv om innmaten neppe er bedre enn en til 10'.

Noen bruker 2 mill på en Ferrari som byttes etter 5 år, men noen velger å bruke 50' på en spiller de har livet ut. Smaken og prioriteringer er forskjellig her i livet 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dyr CD spiller må selvsagt kobles analogt til forsterker/receiver.

Poenget er da at den innebygde DAC'en er bedre enn i reciver/forsterker, ellers kan man koble til all slags skrammel digitalt (PS3 inkludert) og benytte dens innebygde DAC, dersom den har dette.

Personlig har jeg gått mer og mer tilbake til å spille CD, ettersom MP3 kvaliteten på Spotify og Wimp på flere utgivelser er for dårlig. Under alle omstendigheter er lyden klart bedre på CD. Derfor invetserte jeg nettopp i en blu-ray spiller som har meget god lyddel for nettopp dette. Men er man ikke kresen, så er det selvsagt en annen diskusjon.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ...for oss som forsatt hører forskjell på CD og Spotify kan det være eiergleden som driver noen til å handler en fin sak med forseggjorte føtter og fint utseende til 50'
    Det skulle inkludere veeeeldig mange, men 50' for en CD-spiller er det nok få som vil kjøpe.

Jeg har selv valgt å kjøpe CD-er i bøtter og spann de siste månedene, etter å ha brukt Spotify som base for å finne musikk jeg liker, og begynt å snurre disse sølvplatene fremfor å spille dem av fra mediaserver med de samme platene rippet.

Alt er syklisk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Vel,

for oss som forsatt hører forskjell på CD og Spotify kan det være eiergleden som driver noen til å handler en fin sak med forseggjorte føtter og fint utseende til 50' selv om innmaten neppe er bedre enn en til 10'.

Noen bruker 2 mill på en Ferrari som byttes etter 5 år, men noen velger å bruke 50' på en spiller de har livet ut. Smaken og prioriteringer er forskjellig her i livet 8)
    Heller brukt 48 000 av de kronene på bedre høyttalere, bedre projektor, bedre forsterker, eller latt de gå til en annen hobby en å bruke 50K på en CD spiller.. :P

Med mindre jeg blir multi-millionær..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Med mindre jeg blir multi-millionær..
    Blir man mer lettlurt som rik? 8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter selv med en grisedyr CD-spiller (Marantz SA7), og hadde lett byttet likt mot f.eks en Linn media-spiller til kvarte prisen. Eierglede er en ting, men brukervennlighet er viktigere. Begynner å bli rimelig lei av å lete etter "den derre referanse-plata", samtidig som all musikken ligger katalogisert på serveren her hjemme.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at greia med dyre cd-spillere er det samme som greia med dyre DACer, eller greia med dyre forsterkere?
    At de rett og slett har høyere kvalitet, og låter bedre?
    Men, hva veit jeg, jeg er jo dum nok til å tro at det har noe for seg med dyre kabler, tilogmed.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Mulig at greia med dyre cd-spillere er det samme som greia med dyre DACer, eller greia med dyre forsterkere?
    At de rett og slett har høyere kvalitet, og låter bedre?
    Men, hva veit jeg, jeg er jo dum nok til å tro at det har noe for seg med dyre kabler, tilogmed.
    Har nettopp lest om Wadia Series 9: en CD spiller som består av 4 bokser til den nette sum av 47.000 pund.....
    PS: En CD veier ca 16 gram i følge artikkelen.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg selv gått bort fra CD fordi jeg tror den største forskjellen ligger i DACen og analogdelen. PC og en god DAC kan med andre ord erstatte CD-spilleren hvis lydfilene har god nok oppløsning.

Men jeg vil påstå at det er forskjell på CD-spillere! Det er forskjell på DACer også.

En av de beste oppgarderingene jeg har gjort var da jeg en gang på 90-tallet byttet ut en spiller fra HK til om lag 2-3000 kroner til en Marantz til en høyere pris (cd63signature, mener at den kostet ca.6000.-). Et par år senere kåret Lyd og Bilde en DVD-spiller fra Pioneer til årets CD-spiller! Jeg byttet ut spiller alt for ukritisk, og fikk en skikkelig nedtur. Der hvor den ene spilleren låte nesten som en LP-spiller, organisk og naturlig, fikk de andre spillerne jeg kjøpte et mer digitalt preg og låt "flatere". Erfaringen min var at en ikke skal undervurdere betydingen av kilde i anlegget.

Og det er vel grunn til å tro at kvalitet har en viss sammenheng med pris her også, som med alt annet. Men om cd-spillere til flere titalls tusen er verd pengene, vet jeg ingenting om...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Blir man mer lettlurt som rik? 8)
    Nei-nei .. Men om jeg bor en luksus villa med 11 soverom og basseng, og har Nissan GT-R, Rolls Royce og et par andre biler inkl. yaucht på 64 fot, og har min egen privat kino med Sony 4KHD projektor, en haug av McIntosh forsterkere og 12.12 kanals Snell THX Reference anlegg, og forsatt har 50 mill på kontoen.. Så tviler jeg på at jeg en Classé eller Mark Levinson CD spiller til 50 000 - 100 000 er noe å klage på 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •