Hva er egentlig en frekvenskurve?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er egentlig en frekvenskurve?

Jeg er helt grønn på dette, og skjønner ingenting av det jeg leser om frekvenskurver.
    Kan noen være så vennlige å forklare meg:
    1)Hvordan bør en frekvenskurve se ut?
    2) Hvorfor bør den se slik ut?
    3) Viktigst av alt: Hvordan skal jeg lese en frekvenskurve?
    4) Hva gjør en frekvenskurve for meg? (Kommer kanskje av de andre spørsmålene).

Har dere en link, eller annet så settes også det stor pris på.
    Jeg skjønner i øyeblikket ingenting av frekvenskurver.
    (Tror det har noe med forvrengning å gjøre?)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En frekvenskurve bør egentlig være helt rett, men for en høyttaler er dette jo nærmest umuligt.
    En frekvenskurve har ingenting med forvrenging å gjøre. Det er en kurve der beskriver responsen fra 0 eller 20 hz opp til 20000, eller flere hundrede tusind hz. Altså kan det være en kurve der beskriver hvordan toner reproduseres av ditt anlegg og høyttalere i ditt rom, eller i andre rom.
    Leser du en del tests av Stereophile f.eks. vil du gradvis forstå hva du skal se etter. Målinger kan også avsløre defekter i kjeden, f.eks. feil fase og uheldige refleksjoner og vibrasjoner.
    KEF Q900 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Den første måling du ser her er en måling av impedansen høyttaleren har igjennom frekvensområdet, først lengere nede kommer en måling av frekvenskurven.

Kurver er egentlig ikke så viktige hjemme, men kan være en hjelp til å skjønne hvorfor man kanskje ikke har så god lyd, det har som regel med plasering å gjøre, flytter man høyttaleren eller mikrofonen 20 cm får man jo en helt annen måling.

Jeg har lagt ved en måling av noen transmisjonlinjehøyttalere fra 20-1000 hz, to målinger er gjort i mitt rom, den ene 1 meter bak den andre. Kurven er tilnermet flatt, men med et boost i bassen der kompenserer for ørets fallende følsomhet i dette området. Hadde kurven vært flatt der også ville man synes høyttaleren ikke kunne spille bass.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enkelt forklart så viser en frekvenskurve eller frekvensrespons hvor mye nivå du har i bassen, mellomtonen og diskanten.
    Jo større avvik du har, jo mer ubalansert og feil vil det låte. Frekvensresponsen bestemmes av hvordan lyden fra høyttalerne samhandler med rommet. Riktige høyttalere, god plassering og akustiske tiltak kan forbedre en kurve.

Det er vanlig at man foretrekker en frekvenskurve hvor man har litt økt nivå i bassen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •