lynvern/overspenningsvern/strømrenser - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Noen som har testet Noise Harvester'n fra PSAudio ?
    Finnes masse erfaringer på hifi sentralen med den. Alle er nesten utelukkende positive.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er alltid skeptisk til slike enheter.. Noise Harvester er heller ikke billig akkurat.
    Tilbakemeldingene på HFS er jo ofte basert på tilbakemeldinger fra brukere som sier de opplever mer dybde i lydbildet, bedre mellomtone etc. Jeg er KUN interessert i fjerning av hørbar støy i anlegget.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er alltid skeptisk til slike enheter.. Noise Harvester er heller ikke billig akkurat.
    Tilbakemeldingene på HFS er jo ofte basert på tilbakemeldinger fra brukere som sier de opplever mer dybde i lydbildet, bedre mellomtone etc. Jeg er KUN interessert i fjerning av hørbar støy i anlegget.
    Jeg er også en smule skeptisk, men har planer om å prøve når jeg har råd. Flere som sier de opplever mindre støy i lydbildet, støy som de ikke merket var det fra før av. Kommer kanskje også ann på hvilke anlegg man har og minst hvor ren strøm man har. Det beste er vel å teste selv. Kjøper man fra en internett butikk, har man 14 dagers angrefrist.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Når det gjelder overspenninger inn i hus, så må jo dette være veldig skjeldent!? Har ikke sett noe tall på dette noen plass, men etter hva jeg har lært så følger også atmosfæriske utladninger (lyn) minste motstands vei. Og når man hele tiden har mindre og mindre tverrsnitt til nærmere man kommer huset, fra siste transformering, så vil jo bølgeimpedansen bli større og større. Man skal da være veldig uheldig for å få skadelig store nivåer(størrelse og varighet) av spenning helt inn til sine produkter. Man har jo sikringer både i huset og i trafostasjon man får strømmen fra. Lokale problemer med ressonans av spenningsbølger kan selvfølgelig oppstå...

Slår lynet ned i en høyspennt linje så vil jo dette rette seg opp igjen på bare et par mikrosek. Feilen vil aldri nå frem til husttander, utenom bortfall av strøm i en fase i den tiden overspenningsvernet er aktivert, eller den tiden det tar å koble inn en ny linje/skinne. Det er dette som gir "flicking" i lys når det lyner.

Det skjer sjeldent, men d skjer... Har røket to routere fra NGT under tordenvær, og begge gangene var det ventetid på over to uker grunnet at så mange røyk....

Har dog ikke skjedd etter at eg flyttet, så lokale forskjeller er det helt klart!

Dessuten er det mye mer utsatt på "landet" omgitt av mye luftlinjer enn i byene der alt går i bakken....

Nå skal det jo tross alt ikke mer til enn et microsekund med for stor spenning så ryker du utstyret ditt. Det skjer jo sjeldent, men kjipt den dagen d skjer

Sikringene du har i huset hjelper hvertfall ikke en døyt på en overspenning fra et lynnedsslag eller lignende, den rekker aldri å koble ut før ting er gått gale... man må ta pulsen med utstyr som går på spenning! Få dritet til jord og bort fra utstyret!

Lurer på hvor det blir av det hvis d ikke er jord i stikkontakten,,,

Direkte nedslag i hus o.l er jo veldig sjeldent, men skal jo ikke lenger tilbake enn et par uker så skjedde det på Minde i Bergen.....

Edit: er langt fra noen ekspert! Så arrester gjerne! Vil gjerne lære litt mer om overspenningsvern etc om noen kan alt!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med den svake støyen man hører fra høyttalerne når utstyret er skrudd på og man legger øret helt inntil diskanten - går det an å fjerne den på noe vis, eller vil det alltid være noe vi må "plages" med?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har du poenget mitt også, hvis du iløpet av noen år ikke opplever noen problemer som kan relaterest til overspenning, så er sannsynligheten for at det skjer veldig liten.

Nettet vil jo i seg selv gjøre det "vanskelig" for overspennigner å komme inn til huset. Det må slå til mellom fordelingstrafo og hus skal det ha sjans til å komme inn.

Etter det jeg har hørt er det ofte overspenningsvern på høyspent siden av fordelingstrafoer.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hva med den svake støyen man hører fra høyttalerne når utstyret er skrudd på og man legger øret helt inntil diskanten - går det an å fjerne den på noe vis, eller vil det alltid være noe vi må "plages" med?
    Dette skyldes nok som oftest kretsen i forsterkeren, jordforskjeller. Ikke så lett å fikse på.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har du poenget mitt også, hvis du iløpet av noen år ikke opplever noen problemer som kan relaterest til overspenning, så er sannsynligheten for at det skjer veldig liten.

Helt enig!!!

Nå har eg bodd to år på samme plass, imellomtiden har det dundret og brakt sinnsykt mye i høst, men ikke noe har skjedd de gangene me var "uforsiktige" og drog hjemmefra uten å trekke ut,....

Så nå har eg begynt å se film med god samvittighet om det smeller litt ute!

Skal uansett legge inn overspenningsvern når sikringsskapet oppgraderes, både fordi det "selger" men også fordi man kan godt leve på den ekstra sikre siden! Før oppgradering har d liten hensikt for meg å ha overspenningsvern inne da stuen ikke er jordet!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Helt enig!!!

Nå har eg bodd to år på samme plass, imellomtiden har det dundret og brakt sinnsykt mye i høst, men ikke noe har skjedd de gangene me var "uforsiktige" og drog hjemmefra uten å trekke ut,....

Så nå har eg begynt å se film med god samvittighet om det smeller litt ute!

Skal uansett legge inn overspenningsvern når sikringsskapet oppgraderes, både fordi det "selger" men også fordi man kan godt leve på den ekstra sikre siden! Før oppgradering har d liten hensikt for meg å ha overspenningsvern inne da stuen ikke er jordet!
    Når du skal oppgradere så må du følge gjeldene regler. Og i følge NEK 2006 så er det påbudt med overspennigsvern uansett

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svantekiller: Good shit! Men spørs om d blir å følge Nek:2006 siden prosjektet er påbegynt! Man har jo ikke tilbakevirkende kraft! Se forresten PM Svantis!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Svantekiller: Good shit! Men spørs om d blir å følge Nek:2006 siden prosjektet er påbegynt! Man har jo ikke tilbakevirkende kraft! Se forresten PM Svantis!

Etter Juni 2006 er det NEk 2006 som skal følges! Alt som er Meldt til tilsynet etter juni vel og merke. Selv om det er anbefalt å følge den nye nek`en fra januar.

Og nei den har ikke tilbakevirkende kraft!

Har sendt deg en liten forklaring forøvrig!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Eg har grovvern i sikringsskapet, og finvern på kursen som utstyret er koblet (med jord....).
    Likevel tok lynet ein router (spenning kom inn via strømnettet), samt en skriver som var koblet til denne routeren (via nettverkskabelen). De to andre routerene tålte dette fint.

Fagfolk antar at kun 1 av 10 "finvern" fungerer som de skal (mitt gjorde i alle fall ikke det).

Virkningsgrad for overspenningsvern som virker både i jorda og ujorda stikkontakter når koblet i ujorda stikk er ca. 80%.

Litt informasjon om myter og fakta for de som gidder, men vil kanskje kaste mer bensin på bålet.....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oblygre
    Fagfolk antar at kun 1 av 10 "finvern" fungerer som de skal (mitt gjorde i alle fall ikke det).

Virkningsgrad for overspenningsvern som virker både i jorda og ujorda stikkontakter når koblet i ujorda stikk er ca. 80%.
    [/URL]
    grunnen til dette er vel at folk drar på europris og nille og kjøper verdens beste vern til 10,50 og regner med at dette er verdens beste

Men det er klart at uhell skjer, du har vært uheldig. slik er det, mener fortsatt at dette er en god investering. Scenario: hva om det var denne routeren som reddet huset ditt fra og brenne ned??

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at de er dårlige blir vel indirekte beskrevet i Myth - 9: (fritt oversatt) Overspenningsvern degraderes over tid, og hvis du bor i belastet strøk så kan det rett og slett "verne" så mange ganger at det slutter å virke. Og da er man like langt.

( "Belastet strøk"... hehe, Et strøk hvor narkotia, vold og overspenninger er en del av dagliglivet. Den var dårlig... sove nå? )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg har selv eid Monster HTS1000, men valgte å selge det da jeg syns det gikk for mye utover lyden.
    Lyden blei dau og livløs. Vet ikke hvorfor, men i mitt system var det bare minus.
    Hvor bra overspenningværn det er kan jeg ikke svare på.
    Hvis jeg skulle vurdere å kjøpe et nytt "filter" ville jeg ikke kjøpt uten retur rett/ hjemlån.

Mvh Thomas.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ( "Belastet strøk"... hehe, Et strøk hvor narkotia, vold og overspenninger er en del av dagliglivet. Den var dårlig... sove nå? )

JEPP! SOVE NÅ!!!! hehehehe! (Elske tørre vitser!!!)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg har selv eid Monster HTS1000, men valgte å selge det da jeg syns det gikk for mye utover lyden.
    Hvordan merket du det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan merket du det?
    Som jeg skrev over ble lyden dau og livløs.
    Andre ville kanskje kalle det for mangel på dynamikk.

Hvordan en slik padde kan påvirke lyden må du ikke spørre meg om, men hos meg var det ingen tvil.

Når jeg først koblet den opp var cd, dac, pre og amp tilknyttet padda. Jeg prøvde deretter å koble ampen rett i veggen, men uten de store utslagene. Jeg prøvde mange kombinasjoner, men hvis jeg husker riktig var det tilslutt bare CD-spilleren som var upåvirket av padda. CD-spilleren ble bare brukt som drivverk så det er muligens grunnen til "imuniteten".

Mvh

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •