lynvern/overspenningsvern/strømrenser - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overspenningsvern.

Jeg har en Monster hts 5100 signature. Spenningen i displayet på den ligger å pendler mellom 233-240V. Hva kommer det av? Har jeg for høy spenning i strømnettet? Kan komponentene mine ta skade av dette?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skogskatt
    denne saken her fungerer,se linken

PS Audio - Accessories - Noise Harvester

skogskatt
    Denne saken skal jeg kjøpe. Mange gode tilbakemeldinger på at den fjerner støy på nettet. Selges bl.a. hos emtech.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tvilsomt produkt

Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Denne saken skal jeg kjøpe. Mange gode tilbakemeldinger på at den fjerner støy på nettet. Selges bl.a. hos emtech.
    Tja - jeg er vel mer en skeptisk til denne løsningen, bare se hva de skriver på hjemmesiden sin:
    "But now there's a solution that works
    Introducing the PS Power Noise Harvester™, the world’s first true power line noise converter that actually eliminates power line noise – instead of shuffling it off somewhere else."
    og:
    "What they don’t want you to know
    Here’s the dirty little secret none of our competitors want you to know. ALL power line filters - regardless of design – do not actually eliminate noise from the power line. Instead, they only shift the noise around from one place to another!"
    Dette er ren bull-shit, dessverre. Fordi få eller ingen av de andre typer av filterdesign "flytter" støy fra ett frekvensbånd til et annet. At alle andre "filter" er bullshit faller på sin egen urimelighet - en kraftig (les tung) jernkjerne i en trafo/skilletrafo er fremdeles en klassiker innen støyreduksjon.
    Videre er det slik at "støy" er lite definert her. Det de mener er nok uheldige spenningsvariasjoner på nettet - noe som også antydes fra bildet. Annen støy som for eksempel harmoniske er ikke nevnt.
    Problemet med hele designet er at denne der basert på å konvertere "støy" til lys. For å gjøre denne øvelsen må man transformere én type energi (elektrisk) til en annen type energi (termisk - eller lys på grunn av høy frekvens). Dette tar tid, det tar MYE tid. Med dette som bakgrunn kan jeg garantere alle at denne løsningen IKKe vil være effektfull med hensyn til høye frekvenser. Da er konverteringen av energien alt for treg, da den skal omvandle "støy" energi til termisk energi. Dette betyr til slutt at produktet ikke leverer varene i hele frekvensspekteret.
    Finn et annet produkt - det er mitt råd.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er såpass mange som gir gode tilbakemeldinger angående Noise Harvester at dette er sansynligvis noe som fungerer. Psaudio er dessuten et seriøs firma som lager noen av markedets beste strømfiltre. Det ligger to debatter om NH på hifisentralen (billig og best strøm, PS Noise Harvester), du kan sikkert hive på deg på diskusjonen der.

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal denne greia monteres?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kollis
    Hvor skal denne greia monteres?
    Hvis du mener Noise Harvester, så skal den plasseres i stikkkontakten på samme kurs som anlegget. Det er de som kjøper flere også og plasserer de rundt i rommet. Virkningsgraden vil nok variere etter hvor mye støy på nettet man har. Har man lyst til å prøve en slik, er det ikke noe problem å få solgt den igjen etterpå på bruktmarkedet. Salget av denne saken har tatt helt av.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hotboy911
    Jeg har en Monster hts 5100 signature. Spenningen i displayet på den ligger å pendler mellom 233-240V. Hva kommer det av? Har jeg for høy spenning i strømnettet? Kan komponentene mine ta skade av dette?
    Variasjoner er helt normale og gjerne større enn det du har der. Det skader normalt ikke da komponenterne er bygget for 240 volt pluss/minus en god del.

For ultimativ strøm må du se etter en PSAudio Powerplant, men en der kan drive din tørstige power amp koster flesk. Powerplanten er et lite kraftverk der re-genererer strømmen, renser den og holder volten ut jevn.

Til trådstarter kan jeg sige at strømmen her i Oslo er meget ren !
    Min NoiseHarvester blinker sjeldent, kun i helgen når alle slår på sine ghettoblastere og pizzaovner reagerer den litt.
    NoiseHarvester plaseres i siste uttak før stereoen. Ikke ha noen som helst dimmer etter denne da.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å nyansere denne debatten litt:

Det stemmer sikkert at man er nødt til å bestille et korps med elektrikere for å montere svære "grovvern" osv i sikringskapet for sikre seg helt og totalt mot direkte lynnedslag.

Det er imidlertid svært sjelden det slår ned rett i eget hus, og som en annen var inne på her duger "finvernene" fra monster osv fint til å ta unna for normale overspenninger som følge av lyn/tordenvær og andre ting som kan skape forstyrrelser i strømnettet inn i eget hus.

Selv har jeg et HTS1000-filter fra monster, og det gir jo en viss trygghetsfølelse, spesielt ettersom monster garanterer for utstyr opp til et sekssifret antall dollar dersom det ikke virker i henhold til beskrivelsen.

Jeg kjenner forøvrig en med HTS800-filter som var utsatt for lynnedslag, ikke direkte i eget hus, men det var ikke mange husene unna. Han hørte et SMELL i strømfilteret, før hele kvartalet ble svart. Når strømmen var tilbake igjen, var ustyret koblet til strømfilteret i like god behold, mens annet elektrisk apparatur i huset var defekt.

Altså må dette ha en misjon. Jeg vet ikke hva monster putter i boksene sine, men de virker jo ganske selvsikre mtp den garantien de stiller.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte på en ting i forbindelse med Monster sine "vern". Jeg har skjønt at overspenningsvern-biten mot lynnedslag osv. trenger jord for å virke, men hvordan er det med "strømrensingsbiten"? Trenger denne også jord? Sliter litt med trafostøy(?) fra en forsterker. Kommer og går i perioder, og blir ikke helt klok på hva det skyldes. Etter mye testing så viser det seg at enten kommer det fra strømnettet eller så er det forsterkeren selv.
    Vil Monster-saken kunne hjelpe her?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Hvis forsterkeren din tar støy i fra nettet, må den være dårlig konstruert eller feil på den. Overspenningsværn trenger ikke jord for å fungere mot mindre overspenninger (skal ikke gå inn på virkemåte).
    Skal du få en optimal virkning på værn, burde det være et grov/mellom værn i skapet. Skal dette værnet fungere optimalt i forhold til finværnet (ved forsterker) bør det være litt lengde mellom disse værnene.
    Mot direkte lynnedslag er man aldri sikret 1oo %, så ta ut støpslene.
    Har man et dyrt anlegg, ville jeg ha vurdert en dempeværne trafo med værn på primær side. Da vil du få et egent TN nett etter trafo som vil være en total isolert innstallasjon uten overspenninger og støy.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så dyrt anlegg, men har merket at enkelte komponenter blir påvirket til tider fra bl.a kjøleskapet og andre udefinerte kilder. Om diise skapes innad i huset eller kommer utenfra vet jeg ikke. Men det jeg lurer på er om strømrensingskretsene i Monster eller andres løsninger trenger jordet kontakt (Jeg vet at lynvernet trenger dette).
    Altså; jeg lurer kort og godt på om det finnes et strømfilter eller noe annet for å fjerne støy på nettet som ikke trenger jordet kontakt for å fungere? ( Og som ikke er svinedyrt...)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hotboy911
    Heisann

Poenget med hts5100 er at uansett hvor mye mer enn 230V apparatet får, vil den alltid sende ut 230V. Ikke noe mer! Men mindre. Hvis det skulle stå 225 i displayet er det også det den sender. Den vil ikke ta opp noe mer, enn det som er praktisk mulig. Men fordelen med dette er at du ikke vil få svingninger som går fra ca. 210V-250V. Det vil stoppe på 230V. Altså ca. 210V til 230V. Det som ofte skader elektronikk over tid, er at spenningene varierer for mye. Det vil si at det varmes opp, og kjøles ned kontinuerlig avhengig av spenningen. Når du begrenser dette til å ikke gå over 230V vil man redusere denne varme/frys-prosedyren betraktelig, og gi elektronikken din en lenger levetid.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Det kan virke, men kan også hjøre vondt værre uten jord, det er umulig å si. Så jord er å anbefale.:-D

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan det bli verre?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktkrist
    Overspenningsværn trenger ikke jord for å fungere mot mindre overspenninger (skal ikke gå inn på virkemåte).

Joda, hvis du mener at overspenningsvern virker uten jording så ønsker iallfall eg at du går inn på hvordan dette virker!

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overspenninger er energi som man ønsker å "kvitte" seg med raskest mulig. Det siste man ønsker er at energien går inn i utstyret.
    Da er det (så vidt meg bekjent) bare én måte å gjøre dette på = omsetning til varme. Om man har god jordforbindelse (det vil si at man har forbindelse til store ledende elementer som for eksempel ringjord eller andre større metalliske elementer) så vil energien bli "slukt" opp av massen. Har man ikke god jordforbindelse så må energien omsettes i varme "lokalt" - og her ligger utfordringen.
    Dette tar tar tid (tildels mye tid) og vil således ikke kunne respondere på raske overspenninger. Det eneste som kan gjøre dette effektivt "lokalt" er en stor jern-kjerne i en skilletrafo eller lignende. Utover dette er man dessverre fordømt nødt til å ha tilgang til jord. Et annet forhold som ofte glemmes i disse sammenhenger er at i tillegg til høy spenning/strøm er det snakk om høye frekvenser. Dette setter krav til impedans (frekvensavhengig motstand) mot jord og ikke resistans (likestrømsavhengig motstand). Dette betyr at de fleste hjem og de fleste normale strømkurser i en bolig er lite egnet til å transportere denne type energi (med høy frekvens) bort fra beskyttelsesstedet.
    Det har nå i det siste fremkommet noen fantastiske "støy" filtre på markedet som omvandler støy til lys. Som jeg kjenner fysikken så er det hele snakk om varme med høye frekvenser. Dette har dessverre den negative egenskapen at det tar tid å omvandle energi til varme (og dette tar tid) . Derigjennom min skepsis til denne type oppfinnelser som skal revelusjonere støyfiltreringen.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin forklaring Okking, men eg venter fremdeles på ktkrist sin forklaring på hvordan det virker!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo også nevnes at støy i form av harmoniske/interharmoniske-forvregninger i det norske nettet er forholdsvis lave og fører skjeldent til noe som helst problemer. Grunnen er mye bruk av eletrisk oppvarming som er en ren resistiv last som ikke skaper, men har en dempende effekt på støy i nettet.

Snittet i norge ligger på 1.4% THD, noe som må siest å være lavt. De fleste med friske strømforsyninger i audioproduktene sine vil ikke merke noe til dette.

Unntaket er noen få områder med mye industri, som store DC-smelteovner og der hvor det er mye roterende maskiner. (I kontor bygg der veldig stor andel av lasten er pc'er og lystoff rør kan også ha lokale problemer)

Er det støy tilstede i et anlegg så er sjansene større for at det er internt i audio-produktet eller lokale jordsløyfer som virker inn.

Når det gjelder overspenninger inn i hus, så må jo dette være veldig skjeldent!? Har ikke sett noe tall på dette noen plass, men etter hva jeg har lært så følger også atmosfæriske utladninger (lyn) minste motstands vei. Og når man hele tiden har mindre og mindre tverrsnitt til nærmere man kommer huset, fra siste transformering, så vil jo bølgeimpedansen bli større og større. Man skal da være veldig uheldig for å få skadelig store nivåer(størrelse og varighet) av spenning helt inn til sine produkter. Man har jo sikringer både i huset og i trafostasjon man får strømmen fra. Lokale problemer med ressonans av spenningsbølger kan selvfølgelig oppstå...

Slår lynet ned i en høyspennt linje så vil jo dette rette seg opp igjen på bare et par mikrosek. Feilen vil aldri nå frem til husttander, utenom bortfall av strøm i en fase i den tiden overspenningsvernet er aktivert, eller den tiden det tar å koble inn en ny linje/skinne. Det er dette som gir "flicking" i lys når det lyner.

Ble mye dette, men det jeg sitter med av teori og fakta sier at overspenning og støy på generell basis må være et lite problem... ser også frem til ktkrist sin forklaring

NB: Det er god mulighet for at det er hull i min kunnskap, rett gjerne opp i dette.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet Noise Harvester'n fra PSAudio ?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Noen som har testet Noise Harvester'n fra PSAudio ?
    Det har jeg også lurt på! Er det noen som har sett PSaudios dvd?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •