Beste streaming unit?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer kRisi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste streaming unit?

Hei, har tenkt å kjøpe meg en streaming unit. Vurderer Apple Airport Express + DAC (må ha optisk inngang, hjelp!) eller Electrocompaniet EMS1 Music Streamer - Sort. Har du innspill eller erfaringer med dissa produktene eller andre som f.eks SONOS eller Squeeze box etc skriv under. Budsjett er på 2000-3000

Takker for svar.

NB: viktig at uniten har god DAC, pc'n blir eneste musikkspiller så viktig med god dac.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstern DAC + Airport Express + Airfoil eller Squeezebox Duet (muligens ekstern dac)?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Etter å ha lest innlegget ditt har jeg etablert at det må være optisk S/PDIF utgang du mener.

Siden du tar ut digitale S/PDIF signaler så er det i(hvertfall i den prisklassen) det samme med hensyn til kvalitet på musikkstrømmen.

Når det er sagt så er det litt å velge mellom. Alt er en PC, og kan anses som sådan, da kan du enten bygge selv eller kjøpe ferdig.

Med sonos og squeezebox får du bare lyd (men også skjermstyring integrert), noe å tenke på når du får video gratis på kjøpet med wdtv live eksempelvis. Ved å bytte ut linuxdistribusjonen fra western digital til wdlxtv så kan du montere en mappe på en server med NFS akkurat slik du ville gjort det om du hadde bygd opp med deler fra bunn, samt styring over webserver.

Hva som er _best_ er avhengig av hva du skal ha og kunnskaper/vilje/evner fra din side. Det er ingen problem å bygge sin egen PC og kalle resultatet best bare fordi det i alle målbare sammenhenger er bedre på papiret.

Edit: så vi har det klart. 1. PC-en er lagringsmedium/filserver/NAS, så "strømmes dette over til en enhet 2. og herfra henter du ut signaler til DAC 3. Da kan du allerede ha justert volumet med resampling eller du kan gjøre det etterpå.

2 og 3 kan godt være samme boks ala squeezebox, men jeg antar du skal ha eksternDAC siden du skal ut via optisk. Alternativer er USB eller coax.

Hva skal du ha, hva skal du bruke det til, hvilket utstyr har du fra før, skal du ha raskt og greit enkelt eller friheten det gir å bestemme selv, det er ofte ikke det samme.

Edit2: Den EC boksen er vel å anse som et digitalt lydkort med kabelbundet sender og trådløs mottaker. Kaller du det for "streamer" så blir sonosløsninger og squeezebox å anse som tynnklienter. Styr unna Apple-løsninger, properitært begrenset og lukket økosystem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Apple TV? Koster bare noen hundrelapper mer enn airport express. Den kan streame musikk, samt bilde (ikke anbefalt). Du kan jailbreake den og legge til xbmc.

Tror jeg skal prøve ATV selv

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Etter å ha lest innlegget ditt har jeg etablert at det må være optisk S/PDIF utgang du mener.

Siden du tar ut digitale S/PDIF signaler så er det i(hvertfall i den prisklassen) det samme med hensyn til kvalitet på musikkstrømmen.

Når det er sagt så er det litt å velge mellom. Alt er en PC, og kan anses som sådan, da kan du enten bygge selv eller kjøpe ferdig.

Med sonos og squeezebox får du bare lyd, noe å tenke på når du får video gratis på kjøpet med wdtv live eksempelvis. Ved å bytte ut linuxdistribusjonen fra western digital til wdlxtv så kan du montere en mappe på en server med NFS akkurat slik du ville gjort det om du hadde bygd opp med deler fra bunn.

Hva som er _best_ er avhengig av hva du skal ha og kunnskaper/vilje/evner fra din side. Det er ingen problem å bygge sin egen PC og kalle resultatet best bare fordi det i alle målbare sammenhenger er bedre på papiret.

Hva skal du ha, hva skal du bruke det til, hvilket utstyr har du fra før, skal du ha raskt og greit enkelt eller friheten det gir å bestemme selv, det er ofte ikke det samme.
    Jeg skal bruke WiMP, iTunes, VLC, youtube mm til kilde. Har tenkt å droppe cdspiller og heller importere cd'ene mine inn på itunes med lossless. Derfor er lydkvalitet viktig! Hva mener du er best da?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har AE selv, og er forsåvidt fornøyd med den. Var litt klabbete å sette opp i begynnelsen, men det har gått seg til.
    Har stort sett brukt den til å spille av Spotify (ved hjelp av Airfoil) på anlegget. Man får da et par sekunders forsinkelse på lyden i starten, men etter noen timer er det fort oppe i 10 sek (f.eks. fra du bytter sang på pc'en til sangen kommer på anlegget). Er derfor uegnet hvis du skal se video på Youtube og ha lyden på anlegget.
    Personlig savner jeg muligheten til å spille musikk uten å måtte bruke PC. Vurderer etterhvert å skaffe meg enten Sonos eller Squeezebox.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med forsinkelse på lyden er nytt for meg, ikke hørt om det før.
    Har selv eksperimentert med dsbridge for å få lyden fra pc til Squeezeboksen, og der er der litt forsinkelse ja, men det er der ikke med SqueezeServer til Squeezeboksen, ikke jeg har merket til da. Har Spotify plugin i Squeezeserver men foretrekker egentlig å kjøre direkte fra MBP inn i dac, syns lyden er bedre da.

Men, får du Sonos eller Squeezeboks må du jo fortsatt ha en pc, eller i hvert fald en nas der kan ta softwaren samt lagre musikken på den..

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dette med forsinkelse på lyden er nytt for meg, ikke hørt om det før.
    Har selv eksperimentert med dsbridge for å få lyden fra pc til Squeezeboksen, og der er der litt forsinkelse ja, men det er der ikke med SqueezeServer til Squeezeboksen, ikke jeg har merket til da. Har Spotify plugin i Squeezeserver men foretrekker egentlig å kjøre direkte fra MBP inn i dac, syns lyden er bedre da.

Men, får du Sonos eller Squeezeboks må du jo fortsatt ha en pc, eller i hvert fald en nas der kan ta softwaren samt lagre musikken på den..
    Jeg skal nok prøve ut AE først + NAD MDC-DAC-modul Forforsterker | Hi-Fi Klubben
    Viss jeg ikke er fornøgd med AE, så bruker jeg angrefrist
    DAC skal jeg nok uansett ha, selv om jeg ikke har AE

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kRisi
    Ekstern DAC + Airport Express + Airfoil eller Squeezebox Duet (muligens ekstern dac)?

Hvorfor ikke iPad, da slipper du å forholde deg til nødløsninger som Airfoil og PC annet for å starte opp iTunes.

WIMP har egen elegant app for iPad, Sporify kommer med dette (inntil videre kan mobilappen benyttes) og det er allerede en app integrert for avspilling av musikkbiblioteket på iTunes. Jeg har en slik løsning og er storfornøyd. Styrer alt fra sofakroken
    Dessuten er iPaden kjempekjekk å ha og snart kan du erstatte Logitech sine multifjernkontroller med iPad for å styre hele hjemmekinoen.

Fra iPad styres man AE trådløst, og derifra til stereoforsterkeren via optisk utgang/DAC.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hvorfor ikke iPad, da slipper du å forholde deg til nødløsninger som Airfoil og PC annet for å starte opp iTunes.

WIMP har egen elegant app for iPad, Sporify kommer med dette (inntil videre kan mobilappen benyttes) og det er allerede en app integrert for avspilling av musikkbiblioteket på iTunes. Jeg har en slik løsning og er storfornøyd. Styrer alt fra sofakroken
    Dessuten er iPaden kjempekjekk å ha og snart kan du erstatte Logitech sine multifjernkontroller med iPad for å styre hele hjemmekinoen.

Fra iPad styres man AE trådløst, og derifra til stereoforsterkeren med phonokabler eller helst via DAC.
    Fordi jeg sitter med pcn hele tia. Så styrer alt fra pc

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kRisi
    Fordi jeg sitter med pcn hele tia. Så styrer alt fra pc
    OK.

Ble litt forvirret siden du nevnte Squeezebox, Sonos og greier.

Da er Airport Express og bra DAC rimeligste/beste løsning.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    OK.

Ble litt forvirret siden du nevnte Squeezebox, Sonos og greier.

Da er Airport Express og bra DAC rimeligste/beste løsning.
    Ja, tror nok det Eneste jeg er litt skeptisk på er responstid/delay. Men kommer til å bestille på net, så har angrerett viss jeg ikke liker produktet

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man snakker om delay og airport express er dette helt uproblematisk så lenge man snakker om musikk.

Eneste er om du skal se video på PC og ha lyd ut på stereoanlegg da blir det ikke syncet, men til musikk er det bare å kjøre på!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Når man snakker om delay og airport express er dette helt uproblematisk så lenge man snakker om musikk.

Eneste er om du skal se video på PC og ha lyd ut på stereoanlegg da blir det ikke syncet, men til musikk er det bare å kjøre på!!
    Enig. Om sangen starter 1 sekund etter man trykker har da ingenting å si? Så lenge man ikke opplever plutselige delays under sanger (noe jeg aldri har hørt om), så har det ingenting å si.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så musikk er greitt, men streaming av f.eks vlc og youtube er kanskje litt problem?
    Kan jeg ha det slik at wimp og itunes spiller gjennom airport (og airfoil) og at f.eks nettleser og VLC bruker pc høyttaler?

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VLC går helt fint, ALT som kun er musikk går helt fint. Youtube og musikk går også helt fint, men vil bli et misforhold mellom lyd og bilde.

En kul ting med VLC er at du kan spille flac filer over til AE med airfoil.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    VLC går helt fint, ALT som kun er musikk går helt fint. Youtube og musikk går også helt fint, men vil bli et misforhold mellom lyd og bilde.

En kul ting med VLC er at du kan spille flac filer over til AE med airfoil.
    Apple Lossless og?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du kan dele opp lyden slik at du streamer Spotify til anlegget og har nettleser lyd på pc høyttalerne, det er enten eller. Du må dempe lyden på pc`en helt ned når du streamer, ellers hører du samme lyd to steder hvor lyden på anlegget er forsinket i forhold til pc`en, veldig irriterende.
    Du kan streame all lyd som din pc klarer å dekode.
    Rogue Amoeba | Airfoil | Select Your Operating System

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror ikke du kan dele opp lyden slik at du streamer Spotify til anlegget og har nettleser lyd på pc høyttalerne, det er enten eller. Du må dempe lyden på pc`en helt ned når du streamer, ellers hører du samme lyd to steder hvor lyden på anlegget er forsinket i forhold til pc`en, veldig irriterende.
    Du kan streame all lyd som din pc klarer å dekode.
    Rogue Amoeba | Airfoil | Select Your Operating System
    Jo, du kan dele opp lyden slik. I Airfoil legger man til de programmene man ønsker å hente lyd fra, og så kan man streame denne lyden til x antall AE + pc-høyttalerne. Men man kan kun ta lyd fra ett program om gangen.
    I Airfoil får man da (etterhvert) en liste over programmer å streame fra. Man får også en liste over enheter å sende lyden til. Hver enhet har en av/på-knapp.
    Er ingenting i veien for å sende spotify til anlegget samtidig som du ser på f.eks. VGTV med lyd i pc-høyttalerne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •