større forsterker, samme lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer ifmusicreallymatters sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

større forsterker, samme lyd?

Jeg har Electrocompaniet ECI 4.5 og AW60 + en PSB subsonic 2i sub sammen med Bowers & Wilkins CDM1-SE, som etter min mening spiller meget bra på det meste av musikk. Så meldte behovet seg for mere lyd å jeg kjøpte en til forsterker fra Elctrocompaniet, en AW100, noe som jeg trodde skulle gi litt mere trykk og volum. Jeg bi-amper disse slik at aw60 går på diskant og aw100 på mellomtonen, men til min store skuffelse ble ikke dette helt som jeg hadde håpet på dvs det spiller fortsatt bra, men ble ingen revulusjon i forhold til før. Noen meninger om hvorfor? Er det slik at høytalerne rett å slett ikke har mere å gi? spiller glatt med volum på fullt, men føler liksom ikke at det "tar helt av". spiller rent å får ingen forvregning, selv på maks, noe som jeg er litt forundret over, trodde kanskje den nye forsterkeren skulle spille "i filler" disse høytalerne på fult volum.(ikke det som er målet nei) men alikevel??

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis forsterkeren ikke har noe problem med å drive høyttalere får du ikke mer "volum" og trøkk med mer maks watt tilgjengelig, men mindre den har en annen lydkarakter. Kanskje bruker du maks 10w, jeg vet ikke. Grunnregelen er å ikke se seg blind på watt tallet. Det sier mest om hvor høyt du kan spille, men driveevnen og hurtigheten er mer avhengig av strømressurserne på kort tid.

Savner du mer volum må du nok ha større høyttalere (gulvhøyttalere).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du bruker 1 pre til begge effektforsterkerene så har nok pre-en problemer med å klare å gi nok signal til både Aw 100 og Aw 60.
    Jeg dreiv noen Snell B Minor som er ganske store med 12" i sida så AW100 har bra med krefter.
    Kobler du bort AW 60 og kun prøver med AW 100 vil du mest sannsynlig få mye bedre og kraftigere lyd.
    Fortsetter problemet bør du vurdere å prøve en annen pre. Låne en receiver eller lignende av en kamerat.
    Biampe disse har jeg liten tro på. Prøv med AW 100 alene du.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen forslag til pre-amp. som vil fungere bedre enn den jeg har NÅ til en "grei" pris? Noe annet fra electrocompaniet som ville ha fungert bedre enn min ECI 4.5? Har tenkt på nye høytalere, i retningen B&W 805D, men er det slik at jeg ikke vil få noe stort mere trykk fra disse heller pga.av størrelsen? må jeg ha gulvhøytalere for å få "greit trykk"?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ifmusicreallymatters
    noen forslag til pre-amp. som vil fungere bedre enn den jeg har NÅ til en "grei" pris? Noe annet fra electrocompaniet som ville ha fungert bedre enn min ECI 4.5? Har tenkt på nye høytalere, i retningen B&W 805D, men er det slik at jeg ikke vil få noe stort mere trykk fra disse heller pga.av størrelsen? må jeg ha gulvhøytalere for å få "greit trykk"?
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=81170&cat=13

Gulvhøyttalere trykker som regel mer, men prøv med kun AW100 først

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ifmusicreallymatters
    Har du prøvd med kun AW100?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det blir i morgen, husfreden har senket seg, å selv bi-amping kan ødelegge den8)

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå har jeg prøvd med kun AW100, å ja, det ble mye bedre!8) trykker bedre, og spiller mere fyldig ved "normalt" lytte nivå. Men med en bedre pre-amp, ville det da bli bedre ved å bi-wire aw60 og aw100? Dumt å ha en forsterker til overs liksom:-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkle er ofte det bedste, men det er lov å prøve seg frem.
    Om du er ute etter litt mer trykk må du sikkert ha litt større høyttalere, det trenger ikke være gulvstående egentlig.
    Å sette forsterkeren på fullt volum er noe man gjør om man vil sprenge diskanterne så jeg ville ikke gjøre dette.
    Du kan jo selge din AW60....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •