Anbefaling - god lyd til 5-10.000 kr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling - god lyd til 5-10.000 kr?

Hei!

Flytter snart i nytt hus, og jeg og fruen ønsker en "stereoanlegg" vi kan spille litt koselig bakgrunnsmusikk på - med god lyd. (CD/AUX/RADIO)

Er rimelig blank når det kommer til AV, og har heller ikke de helt store ambisjonene med tanke på hva vi skal kjøpe oss.

Ser for oss å bruke mellom 5 og 10.000 kroner, og har noen grunnleggende spørsmål:

1. Bør vi kjøpe stereoanlegg eller surroundanlegg? (Ser lite på film)
    2. Bør vi kjøpe brukt eller nytt?
    3. Noen merker som er å anbefale i denne prisklassen?

Trenger komplett anlegg, med forsterker/receiver/spiller og høyttalere.
    Ingen spesielle krav til utseende, men sikkert smart for husfreden at det ikke er for stort og klumpete.

Forslag mottas med takk!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så begrenset budsjett bør du helt klart kjøpe en tokanals stereoanlegg. Husk at i et surround anlegg så er pengene fordelt på flere høyttalere, subwoofer og flerkanalsforsterker med masse funksjoner. Og da må du opp i en helt annen prisklasse for å få noe bra.

Første dere bør finne ut er hvor høyttalerne skal stå i rommet. Og hvor stort er rommet? Er rommet lite og de ikke får spesielt optimal plassering, så er nok mindre stativhøyttalere gjerne en bedre løsning enn store gulvstående.

Brukt gir selvsagt mer for pengene, men da må du også vite hva du skal kjøpe. Personlig har jeg veldig sansen for Tannoy høyttalere i denne prisklassen. Sjekk brukten og kjøp høyttalere først. Etterpå vet du hvor kraftig forsterker du vil trenge.

Ta eventuelt en tur til ulike butikker og få en demo på komplett nytt anlegg. Det gir i minste en viss pekepinn selv om akustikken ofte har større innvirkning enn ulikt utstyr.

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hører mest på musikk, er en stereo klart best. Det fungerer faktisk også nokså bra til film, spesielt hvis du også kjøper en subwoofer

Jeg ville helt klart kjøpt brukt utstyr. Det finnes masser av brukt utstyr på avtorget.

I denne prisklassen ville jeg sett nærmere på Dali og B&W. Har selv B&W DM685 og er strålende fornøyd. -En god allround høyttaler som fungerer bra til både musikk og film.

Forslag til oppsett: CAMBRIDGE Azur 650A Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben - B&W DM685 Høyttalere | Hi-Fi Klubben - CAMBRIDGE Azur 550C CD-spiller | Hi-Fi Klubben

Brukt tenker jeg dette vil komme på rundt 5-7000,-

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skal du få noen gode alternativer. Dette er bare nye produkter, men du kan finne utrolig mye bra på finn.no og også her på avtorget!

Dynavoice Magic F-7 EX High glossy black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Dynavoice Definition DF-6 Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Alle disse er meget gode høyttalere og fåes i flere farger. Har nr 2 selv!

Du har også større versjoner av de to siste til 4000 og 5000 kroner hvis du vil ha litt mer trøkk.

Disse tror jeg også er verdt å ta en titt på:

DALI ZENSOR 5 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    DALI ZENSOR 7 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Vil du ha stativhøyttalere så er disse sammen med subwooferen den beste kombinasjonen etter min mening (har også hatt dette selv):

XTZ 93.23 Små-høyttalere | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    XTZ 99 W10.16 pianolakk 10" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Og hvis jeg skulle valgt en stereoforsterker til rundt og under 5000 kroner ville jeg nok gått for en av disse:

XTZ Class A100 D3, Sort XTZ | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker - Sort
    Yamaha R-S700 Black 2.1 Stereoforsterker Yamaha | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben (Anbefaler en av de over hvis du vil gå for XTZ stativhøyttalerne)

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Brukt, helt klart. Hold det enkelt. Datamaskin som du har fra før+ekstern DAC+ stereoeffektforsterker(eller 2x mono for den del) og fulltonehøytalere.

Hver ting gjør en ting.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart brukt, du kan få ganske bra lyd for under 10K brukt.
    Se hva du kan finne på brukten, og spør gjerne her før du handler, er som regel noen her som har vært borti det aktuelle utstyret før.

Disse kan jo være noe hvis du skal ha stativhøyttalere?

Lykke til i jakten.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receivere også gir god lyd idag, om du vil slippe å skifte ut komponenter senere(om du vil ha et surround oppsett, så kjøper du bare bakhøyttalere og en sub f.eks), så kan det være greit å ha gå for en receiver, samt den har innebygd dac om du spiller musikk fra en pc f.eks. Du har hdmi, og kan samle alt fra tv bokser inn i receiver, samt du har innebygd radio. og slipper derfor mer rot og bokser.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker på finn og legger inn "Atoll" i søkebøksen, er det en kar som skal selge Atoll forsterker og cd spiller for rundt 4500,- Bedre lyd får du ikke tak i til pengene... Da kan du bruke resten av pengene på et par gode stativht gjerne Dynaudio.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har disse koblet til en bærbar PC i stua. Brukes til å spille koselig bakgrunnsmusikk når en flaske vin deles med samboer. Overraskende bra lyd i disse. Har hatt noen vors/fester også, fikk naboen på besøk grunnet for mye bass. Bor i blokk. Sjekk de ut på Hi fi Klubben, kanskje du sparer noen tusenlapper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •