HDMI-versjoner og 3D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI-versjoner og 3D

Hei!

Finnes det noen der ute som har erfaring med HDMI?

Jeg planlegger å kjøpe en ny Samsung TV og Blu-ray-spiller som begge støtter 3D. Fra før eier jeg et Bose Lifestyle V20 anlegg [heretter V20]. Jeg ønsker å koble TV og Blu-ray på den måten Bose har lagt opp til - via V20 - slik at dette fungerer som en "hub" og videreformidler lyd og bilde. Bedre kjent som hjemmekinoanlegg…

Så langt jeg har greid å lese meg til krever overføring av 3D HDMI-versjon 1.4. Dette støtter ikke V20 og det er ikke mulig å oppgradere software. Og her starter min lille spørsmålrunde som jeg har forsøkt å finne svar på, men ikke lyktes med foreløpig. Det er som vanlig en teknologijungel der ute som kan være vanskelig å finne fram i:

1. V20 støtter ikke HDMI 1.4. Vil jeg likevel kunne bruke HDMI High Speed 1.3 og sende 3D fra Blu-ray via Bose V20 til TVen (kanskje også sammen med lyd?)? Wikipedia sier at HDMI 1.3 støtter alt i 1.4-standarden foruten "Ethernet Channel". Uten at jeg helt vet hva det er så aner jeg at dette ikke er veldig viktig..?

Hvis 1 ikke skulle fungere:

2. Jeg regner med å se svært få 3D-filmer. Vil jeg kunne bruke HDMI 1.3 kabler mellom Blu-ray - V20 - TV for å se 2D (+lyd)? V20 vet jeg er mest happy med HDMI 1.3, men vil Blu-ray og TV også fint kunne snakke og høre over HDMI 1.3 (er de bakoverkompatible)? Den sjeldne gangen jeg skal se en 3D-film kan jeg koble en HDMI 1.4 kabel direkte fra Blu-ray til TV og optisk lyd til V20.

Jeg kan lite om AV, så om jeg har misforstått definisjoner/begreper så får dere unnskylde meg Og på forhånd takk til de som kan hjelpe!

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde kanskje også vurdere en blu-ray spiller som har to hdmi-kontakter ut. Det vil da være mulig å koble den ene direkte i tv-en og den andre i V20 for å få lyd.

Jeg har ikke prøvd dette selv, men mener å ha lest at det er en reell mulighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bombadil og Gorm.

Ja, jeg har hørt om den muligheten. Dette begrenser vel utvalget av 3D Blu-ray-spillere ganske kraftig (?). Hadde tenkt å finne en til tusenlappen.

Med 2 utganger, vil jeg da kunne kjøre 1.4 kabel direkte til TV for 3D-filmer og 1.3 kabel via V20 til TV for 2D? Lyd gjennom 1.3 kabel i begge tilfellene? Greier Blu-ray-spilleren å splitte video (3D) ut den ene utgangen og lyd ut den andre?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen med avspiller med to HDMI-utganger fungerer perfekt. Bruker den selv, inntil det dukker opp en ny Z12 fra Yamaha.

Panasonic DMP-BDT310 er eksempel på rimelig avspiller med to HDMI-utganger og 3D støtte. koster under 1.800,- mener jeg å huske.

OPS: editerte innlegget (med ca pris), og så havnet det et hakk for lavt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maggi
    Hei Bombadil og Gorm.

Ja, jeg har hørt om den muligheten. Dette begrenser vel utvalget av 3D Blu-ray-spillere ganske kraftig (?). Hadde tenkt å finne en til tusenlappen.

Med 2 utganger, vil jeg da kunne kjøre 1.4 kabel direkte til TV for 3D-filmer og 1.3 kabel via V20 til TV for 2D? Lyd gjennom 1.3 kabel i begge tilfellene? Greier Blu-ray-spilleren å splitte video (3D) ut den ene utgangen og lyd ut den andre?
    Spillerne vil kjøre både lyd og bilde på begge utgangene (begrensning med 3D på begge tror jeg). Du kan også definere at den ene bare skal overføre lyd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke V20 optisk/coaxial?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke overført fullformat lyd (DTS MA og Dolby true-HD) via optisk og coax
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje ikke V20 støtter HD lyd uansett (dette ble opplyst ved kjøp), så video via HDMI og lyd via optisk/coax er sikkert et ok alternativ for meg. Litt av greia for meg er at det kobles slik det er tenkt fra Bose - slik at bilde/lyd stilles riktig når aktuell knapp (DVD/AUX/TV/CBL-SAT) trykkes på fjernkontrollen. Dette betinger såvidt jeg skjønner at både lyd og bilde går inn via V20.

Jeg ser at jeg har flere alternativer her, men kan noen bekrefte, evt. avkrefte, om det er mulig å bruke 1.3 HDMI kabler over hele linja og således få med V20'n i spillet? (skippe 3D) Eller er det noe med at Blu-ray sender "1.4-signaler" og TV mottar "1.4-signaler" at jeg må bruke 1.4 kabler av den grunn..?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Får ikke overført fullformat lyd (DTS MA og Dolby true-HD) via optisk og coax
    Aktiverer man det til dette anlegget får man vakker stillhet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •