Surround lydkort til PC med koaksial utgang, eksisterer det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer samaron sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround lydkort til PC med koaksial utgang, eksisterer det?

Hei!

Har nå fått finger'n ut av rompa og endelig startet å bevege meg over på HD formater. Har en liten PC som jeg setter opp til TVen. Har kjøpt skjermkort og Blu-Ray leser til den, nå mangler bare lyden. Jeg har kun koaksiale innganger ledige på receiveren min, så ønsker et lydkort som kan gi ut 7.2 signal igjennom koaks. Er dette mulig?
    Har en laserdisc spiller som har spist opp alle TOSLINK inngangene mine, så S/PDIF koaks er eneste muligheten for meg nå.

Så vil gjerne ha tak i et billig og greit 5.1/7.2 lydkort med koaks utgang. Noen som har et forslag eller to til dette?

- Frank

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok opp i proffklassen (M-Audio etc.). Eller kjøpe en rimelig toslink/koaks-adapter. Begge deler fås i butikker der de selger studioutstyr og musikkinstrumenter. Du kan jo også bruke et eksternt USB-lydkort med koaks utgang.

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på eksterne USB-baserte lydkort, men kunne ikke finne noe på komplett.no hvor jeg legger inn én ordre nå. Alt jeg fant der var enten bare stereo koaks, eller TOSLINK.

Er disse TOSLINK/koaks adapterene dyre?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte min (Fostex) for ca 1000 hos Benum i Oslo, men det er noen år siden. Benum.no søk på ODL276 Hosa optical-coaxial converter.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så må du huske at HD-lyd ikke går digitalt gjennom coax eller optisk. Kun HDMI har nok båndbredde. Bruker du optisk/coax må du redusere bitrate til "gammeldags" dolby digital eller dts.

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dts/dd kvalitet på lyden gjør meg ingenting. Så det hadde nesten vært enklere å bare kjøpt en vanlig blu-ray videospiller med HDMI utgang?

Eksisterer det noen form for toslink switch? Altså, ha flere kilder som man bytter mellom. Virket litt dyrt med sån toslink/koaks converter.

Har sett litt på denne: Komplett.no - Creative Sound Blaster X-Fi HD men som sagt så har den bare toslink. Alt annet jeg finner har bare stereo på koaks.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, orso! Vil dette lydkortet dekke kravet for surround? Velkommen til ISD - kvalitetsprodukter i musikkinstrumenter, hardware og software til det norske markedet. Ser denne har koaks utgang og er relativt billig. Vil denne da støtte 5.1/7.1 surround?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Og så må du huske at HD-lyd ikke går digitalt gjennom coax eller optisk. Kun HDMI har nok båndbredde. Bruker du optisk/coax må du redusere bitrate til "gammeldags" dolby digital eller dts.
    Man får vel ut dts-core og lignende på 1.5mbps? Betraktelig bedre enn dd på 768.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samaron
    Takker, orso! Vil dette lydkortet dekke kravet for surround? Velkommen til ISD - kvalitetsprodukter i musikkinstrumenter, hardware og software til det norske markedet. Ser denne har koaks utgang og er relativt billig. Vil denne da støtte 5.1/7.1 surround?
    Ja. Det skal fungere.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Man får vel ut dts-core og lignende på 1.5mbps? Betraktelig bedre enn dd på 768.
    Joda, det er riktig. DTS og DTS core har vel samme bitrate (1576kbps). Men det er langt opp til DTS-HD som kan inneholde inntil 6Mbps (7.1 96/24). Hva som er hørbart eller ikke av forskjeller er jammen ikke godt å si sånn generelt, og for trådstarter hadde det ingen relevans.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •