Sub + stereo pre-am = lite bass? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1

Ut fra det jeg kan se fra bildet av forsterkeren, så har den ikke innebygget delefilter, så forslaget til Chrisonfire over her vil ikke fungere. Da er det vel Y-splitt som er eneste muligheten slik jeg ser det, alternativt et eksternt delefilter som du kobler mellom pre og effektforsterker.
    Som du er inne på: Man kan ikke koble fra forforsterker til høynivåinngangene - en forforsterker har jo ikke høynivåutganger. Høynivåtilkoblingene kan man gjøre på to måter:

1. Direkte fra effekttrinnets høyttalerutganger til sub, og derfra videre til høyttalerne. Da må man ha høyttalerkabler mellom effekttrinn og sub - pluss høyttalerkabler videre.

2. Separate kabelstrekk fra effekttrinn til høyttalere og fra effekttrinn til sub. Da trenger man høyttalerkabler til høyttalerne - som vanlig - men man kan klare seg med adskillig spinklere kabler fra effekttrinn til sub. Høynivåinngangene på suben har høy impedans og trekker minimalt med strøm.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer Rocker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig...jeg måtte bare sove litt på det

Eneste løsning er å dra kabel direkte fra eff-forsterker.
    Men hvordan blir impedansen da..på forsterker?
    Høyttalerne jeg får i dag har minimum imp på 1.7...

Må eff-forsterker dra både høyttalere og sub ved bruk av "high input"?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg missforstår når dere snakker om delefilter her, for forsterkeren på SUB'en har jo helt klart innebygd delefilter. Er jo det "knott" nr.2 er. Her justerer man hvor høyt man vil dele SUB'en. At du får masse lyd ved å bruke en utgang, men mister alt ved å bruke 2 synes jeg høres rart ut. Men personlig hadde jeg bare kjørt med 1 stk kabel da. Mesteparten av dypbass er lik til begge høytalere, så tviler på du vil merke at du kun kjører f.eks venstre eller høyre. Ville ihvertfall ha testet det å sett hvordan det låt. Du sier jo at SUB'en ihvertfall har godt med output når du kobler det slik.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocker
    Enig...jeg måtte bare sove litt på det

Eneste løsning er å dra kabel direkte fra eff-forsterker.
    Men hvordan blir impedansen da..på forsterker?
    Høyttalerne jeg får i dag har minimum imp på 1.7...

Må eff-forsterker dra både høyttalere og sub ved bruk av "high input"?
    Disse høynivåinngangene på en sub har normalt en svært høy inngangsimpedans. Det betyr at den totale impedansen som effektforsterkeren "ser", i praksis blir den samme som om du hadde kjørt effekttrinnet uten sub tilkoblet. Takket være denne høye inngangsimpedansen på suben, blir den strømmen som suben trekker - en helt ubetydelig signalstrøm - også helt neglisjerbar. For effekttrinnet ditt skulle det altså ikke bli noen merkbar forskjell.

Effektforsterkeren din driver bare fronthøyttalerne - som før. Subens innebygde effekttrinn driver subens basselement - på samme måte som om du hadde brukt linjeinngangene på suben. Suben er egentlig ikke ute etter strøm - den skal bare ha litt spenning som forteller den hvordan signalet ser ut. Strøm til subens basselement er det subens innebygde forsterker som leverer.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kane:

Problemet er at når jeg bruker BARE utgang A eller B på pre virker alt som det skal.
    Når jeg bruker A+B SAMTIDIG får ikke subben ordentlig signal.
    Dette beror muligens av at releet i pre ikke kobler ordentlig til B når begge blir brukt samtidig.
    Derfor må jeg bruke high input inngangene på subben.
    Pre er tydeligvis "levert" med denne feilen da jeg kjøpte den for noen år siden

Ulf-B:

Takk for svar.
    Ble lettet nå...da er det avsted å kjøpe noen tynne lisser....det skulle holde det

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ellers, som alltid anbefaler jeg at man bruker hi-level inngangen på subben istedet, altså et sett ekstra høyttalerkabler fra dine høyttalere til subbens høyttaler terminaler.
    Jeg er bare nysgjerrig: hvorfor er dette å foretrekke fremfor å bruke lavnivå inn- og utgangene?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått henta mine "Martin Logan Aeria i", satt dem opp, kobla subben med ledninger fra amp-en til High Input....som Niels Nielsen m/flere foreslo...

Fantastisk lyd allerede vs/ hva jeg hadde fra før...
    Trenger nok tid for å få alt på "rette" plass, men det var som om en dundyne ble fjernet foran meg.
    Subben kan IKKE stå bak høyttaleren i hjørnet...da er det naboene som får mest bass ;D ikke bra...

Alt fungere som det skal mao
    Har hørt på musikk i 3 timer sammenhengende allerede....blir avhengig nå jeg

Konklusjon på subb-problematikken må da bli: Releet som kobler inn A+B-utgangen på pre fungerer ikke etter hensikten.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at det ordnet seg. Jeg har to suber her hjemme - én i hvert av mine anlegg nr. 2 og 3. I begynnelsen tenkte jeg at jeg kunne slå av suben hvis den ble for påtrengende og rotet til lyden - men så langt har jeg ennå til gode å gjøre det. Subene mine står på hele tiden, viser det seg. Til musikk, til film, til Dagsrevyen o.s.v.

Skal man være korrekt - og det bør man jo - har jeg en nedoverslående 15-tommer i hver av mine to Beolab 5 også - så jeg er godt forsynt med langbølget lyd her hjemme. Sterkt vanedannende. Men resten må være på plass også - å sitte å høre på buldrende bass er ikke noe stort poeng.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buldrende bass er en uting...der er vi helt enig.
    Har hørt på musikk nå i ca 6 timer...koser meg ihjel snart :-D

Går utifra at subben må spilles inn som alt annet, så det går seg til etterhvert.
    Har spilt masse forskjellig musikk, og det er utrolig hvor forskjellig bass det er på inspillingene.
    Noen har mindre enn jeg liker(?) mens noen har kjellerbass(ugh!!)

Uansett...subben spiller helt rent...det er jeg særs fornøyd med

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg er bare nysgjerrig: hvorfor er dette å foretrekke fremfor å bruke lavnivå inn- og utgangene?
    Vet at dette er en smakssak, og i USA bruker nesten ingen høynivå inngangene på subben, det er som å bande i en kirke.
    Men, herhjemme har vi en annen filosofi, du kan lese mer om den på REL Acoustics : Great Britan's most acclaimed Sub Bass Systems
    Har ikke lest manualen til Epik subwooferen, men om de ikke forklarer at man kan bruke subben på denne måte uten ulemper ville for meg være en grov feil.

Det går ut på at at man lar sine høyttalere kjøre som normalt, fullrange. Da tar man et ekstra sett kabler fra ENTEN forsterkerens høyttaler terminaler ELLER fra høyttalernes terminaler til subbens høynivå innganger, justerer frekvens på subben til noe under høyttalernes grensefrekvens, justerer gain, og man skal da oppleve at subben ikke kan høres, men det høres ut som om man har fått høyttalere der nå går helt ned i kjelleren. For at dette skal være vellykket trenger man gjerne en sub med et delefilter der går lavere enn de høye 50 hz der er normal nedre grense for en subwoofer, man vil bli overrasket over hvor lavt man egentlig trenger sette denne delefrekvens på subben, om ens egne høyttalere er velplaserte i stuen vel å merke.
    Fordelen ved dette, diskukabelt selvfølgelig, er også at subben får helt samme signal tilført som høyttalerne gjør, fra effektforsterkeren og man slipper også å kjøre signalet igjennom et delefilter til høyttalerne, desto mindre elektronikk i signalveien desto bedre syns jeg jo.

Hvordan syns du ML Aerius I fungerer?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er helt fantastisk i mine ører....

Jeg kan enda ikke fatte at jeg ikke har prøvd å fått hørt denne typen høyttaler før.
    Jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til "vanlige" høyttalere 8)
    Bassen har jeg stil akkurat slik du beskriver...den fyller ut i bunnen...helt nydelig.
    Ikke noe drønn, bare rent og pent.

I forhold til de jeg hadde, var det som om det har hengt et laken foran de.
    Alt ble plutselig så klart, oppløst og tydelig liksom.
    Er ikke flink å forklare hva jeg mener, men ble litt fuktig på øynene da jeg fyrte de opp her, sammen med subben, før i dag.
    Har hørt på musikken min i mange timer i dag, og måtte høre "Nils Lofgren - Acoustic Live" 2 ganger bl.a...hele plata :-D
    Akkurat nå: The Best Of Jeff Beck....

Litt spesielt å høre musikk man kjenner godt, og oppdage at man ikke har hørt alt på plata likevel....

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Tja, de tre P'er: Plassering, plassering, plassering. Sikker på at du ikke har utfasinger i lytteposisjon?

Og en ting til - det er ikke så innmari mye der nede i sub-området på mange typer musikk. Sikker på at testsporene var heldig valgt?
    Ikke? Det var rart, mye dypbass hos meg på mye av det jeg hører på.

For at dette skal være vellykket trenger man gjerne en sub med et delefilter der går lavere enn de høye 50 hz der er normal nedre grense for en subwoofer,
    Jeg er ikke helt med på hva du sier her, kan du utdype? :P 50Hz normalt nedre delefrekvens? Veldig slakk slope da eller?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Ikke? Det var rart, mye dypbass hos meg på mye av det jeg hører på.

Jeg er ikke helt med på hva du sier her, kan du utdype? :P 50Hz normalt nedre delefrekvens? Veldig slakk slope da eller?
    På langt de fleste subwoofere er regulering mulig fra 50 hz opp til 200 hz. Ved kobling som jeg beskrev hvor høyttalerne spiller fullrange vil da subwooferen supplere den innstilling man har satt på subwooferen, f.eks. 50 hz da spiller subben fra ca. 50 og ned.
    50 hz er ganske høy frekvens egentlig og man får lett en bass man kan høre hvor kommer i rommet, også pga slakke filtre ja, desuten er dette en altfor høy frekvens for de fleste oppegående høyttalere når man skal supplere bassen, de fleste er ganske kapable i bassen ned til 30-35 hz.
    På mange surround receiveres delefiltre kan man nesten ikke se forskjell på en måling om delefrekvensen er satt til 60 eller 100 hz så et filter er ikke bare et filter, man må kjende det før man vet hvordan det virker.
    På en REL Strata III subwoofer subwoofer kan man regulere ned til 22 hz f,eks., og Stereophile fandt at 27 hz passet fint til et sett små Aerial 5 høyttalere.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor blir sub-forsterkeren gloheit av bare å være påslått og ikke i bruk
    Den er "steike egg-varm"...sånn at man brenner seg på fingrene...

Dette kan da ikke være korrekt???

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er vist sånn epikene er. Broren sin er slik den også, blir varm for ingenting

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen...den har bare vært påslått siden i formiddag, og jeg har ikke spilt musikk på den.
    Skal da vell ikke bli gloheit da vell

Det er jo dritskummelt hvis man glemmer å slå den av og drar bort en helg f.eks....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at dette er en smakssak, og i USA bruker nesten ingen høynivå inngangene på subben, det er som å bande i en kirke.
    Men, herhjemme har vi en annen filosofi, du kan lese mer om den på REL Acoustics : Great Britan's most acclaimed Sub Bass Systems
    Har ikke lest manualen til Epik subwooferen, men om de ikke forklarer at man kan bruke subben på denne måte uten ulemper ville for meg være en grov feil.

Det går ut på at at man lar sine høyttalere kjøre som normalt, fullrange. Da tar man et ekstra sett kabler fra ENTEN forsterkerens høyttaler terminaler ELLER fra høyttalernes terminaler til subbens høynivå innganger, justerer frekvens på subben til noe under høyttalernes grensefrekvens, justerer gain, og man skal da oppleve at subben ikke kan høres, men det høres ut som om man har fått høyttalere der nå går helt ned i kjelleren. For at dette skal være vellykket trenger man gjerne en sub med et delefilter der går lavere enn de høye 50 hz der er normal nedre grense for en subwoofer, man vil bli overrasket over hvor lavt man egentlig trenger sette denne delefrekvens på subben, om ens egne høyttalere er velplaserte i stuen vel å merke.
    Fordelen ved dette, diskukabelt selvfølgelig, er også at subben får helt samme signal tilført som høyttalerne gjør, fra effektforsterkeren og man slipper også å kjøre signalet igjennom et delefilter til høyttalerne, desto mindre elektronikk i signalveien desto bedre syns jeg jo.
    Nå ser det ut til at Epic-en ikke har høypass-terminaler, hverken på lav- eller høynivå, så dette blir jo litt off-topic. Men på min M&K sub har jeg inn- og utganger for både høynivå og lavnivå. Jeg har forsøkt begge deler, og frontene står da selvsagt som Large. Mengden elektronikk i signalveien blir jo lik, man bare behandler signalet på forskjellige nivåer: deling av signalet mellom effektforsterker og høyttaler kontra mellom pre og effektforsterker. Mulig det er litt smak og behag.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Send en epost til Epik med spørsmålet om dette er normalt....

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjort
    Tenkte bare kanskje noen visste det her...må vell vente til over helga med å få svar derfra...hvis jeg er heldig..

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På langt de fleste subwoofere er regulering mulig fra 50 hz opp til 200 hz. Ved kobling som jeg beskrev hvor høyttalerne spiller fullrange vil da subwooferen supplere den innstilling man har satt på subwooferen, f.eks. 50 hz da spiller subben fra ca. 50 og ned.
    50 hz er ganske høy frekvens egentlig og man får lett en bass man kan høre hvor kommer i rommet, også pga slakke filtre ja, desuten er dette en altfor høy frekvens for de fleste oppegående høyttalere når man skal supplere bassen, de fleste er ganske kapable i bassen ned til 30-35 hz.

Da er jeg med vet du

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •