Innspilling av elektronikk, en vits?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling av elektronikk, en vits?

Har vært i kontakt med en forhandler for å låne en demomodell av en forsterker hvor jeg har fått beskjed om å vente en periode slik at han får spilt den inn og at jeg da vil få et "rettferdig" lydbilde av hva forsterkeren har å gi. Jeg synes det er totalt meningsløst og blir egentlig mer frustrert over å måtte vente enn at jeg synes forhandleren yter ekstra service.
    Dette er ikke en høyttalerkabler-er-den-største-løgnen-innen-hifi-tråd, men hva mener folket? Jeg kan til dels være enig i at f.eks elektronikk som inneholder rør kan få en viss forandring i lydbildet ved bruk, men dette vil forandre seg hele tiden. Hva med "vanlig" transistorteknologi, blir jeg holdt for narr?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du egentlig klager på?

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På å måtte vente på å få låne et produkt jeg kunne tenkt meg å kjøpe, men som blir satt på vent pga teorier jeg ikke har tro på

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da... kjøper du den bare ? og benytter deg av angreretten hvis du er misfornøyd ?

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med tråden er om det har noe for seg, ikke hvor vanskelig jeg er

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening har ikke innspilling av elektronikken noe for seg... selvsagt oppvarming av en rørforsterker for å ytre den rettferdighet. Noe annet, niet.
    Men det er _min_ mening.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Litt snodig, men litt beundringsverdig allikevel. Hvilket produkt snakker vi om her?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Har vært i kontakt med en forhandler for å låne en demomodell av en forsterker hvor jeg har fått beskjed om å vente en periode slik at han får spilt den inn og at jeg da vil få et "rettferdig" lydbilde av hva forsterkeren har å gi. Jeg synes det er totalt meningsløst og blir egentlig mer frustrert over å måtte vente enn at jeg synes forhandleren yter ekstra service.
    Dette er ikke en høyttalerkabler-er-den-største-løgnen-innen-hifi-tråd, men hva mener folket? Jeg kan til dels være enig i at f.eks elektronikk som inneholder rør kan få en viss forandring i lydbildet ved bruk, men dette vil forandre seg hele tiden. Hva med "vanlig" transistorteknologi, blir jeg holdt for narr?
    Hvorfor driver Formel 1 gutta og varmer opp, biler, dekk motorer osv???
    Er det fordi de funker bedre når de er varme? Og hvorfor skal ikke en eletronisk forsterker med tusenvis av komponenter som får strøm igennom seg og som har forskjellige temperaturer når den er kald/det er kaldt i rommet, kontra en forsterker som er "innspilt" akkurat som en bil blir innkjørt ikke være forskjellig om x antall timer....
    Virker ikke du bedre når du er oppvarmet og skal ut og løpe eller spille fotball eller noe sånt?
    Og husk at en forsterker inneholder ikke bare EN transistor....men tusenvis av andre komponenter=en gang til som vil påvirke lyden...
    Det er jo en grunn til at hvis du drar med deg en forsterker hjem i 20 kuldegrader, så lar du den stå til den har blitt "varm" før du skrur den på??
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Mye rare analogier
    Graaaah!

Trådstarter bør finne seg en forhandler som kan noe om elektronikk, og som ikke har et religiøst forhold til audio.

-THXJan

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en grunn til at hvis du drar med deg en forsterker hjem i 20 kuldegrader, så lar du den stå til den har blitt "varm" før du skrur den på??
    For å unngå kortslutning, og ikke nødvendigvis det at elektronikken skal innspilles!
    Og forresten, hvor i helsikke klarer du og finne en sammenheng med en motor hvor deler er i fysisk bevegelse og en forsterker som strømmen "går i gjennom"

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det ikke noe som heter å spille inn en forsterker siden den ikke har noen bevegelige deler sånn som i for eksempel, en høyttaler. Men forsterkeren spiller optimalt når den er blitt varm.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så; dersom du sier at "dersom jeg ikke får lånt produktet hjem pronto, så få jeg finne noe annet" - får du ikke lånt det da -> finn en annen forhandler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    For å unngå kortslutning, og ikke nødvendigvis det at elektronikken skal innspilles!
    Og forresten, hvor i helsikke klarer du og finne en sammenheng med en motor hvor deler er i fysisk bevegelse og en forsterker som strømmen "går i gjennom"

+1
    men er jo brått en knapp eller to som er bevegelig da

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Hvorfor driver Formel 1 gutta og varmer opp, biler, dekk motorer osv???
    Er det fordi de funker bedre når de er varme? Og hvorfor skal ikke en eletronisk forsterker med tusenvis av komponenter som får strøm igennom seg og som har forskjellige temperaturer når den er kald/det er kaldt i rommet, kontra en forsterker som er "innspilt" akkurat som en bil blir innkjørt ikke være forskjellig om x antall timer....
    Virker ikke du bedre når du er oppvarmet og skal ut og løpe eller spille fotball eller noe sånt?
    Og husk at en forsterker inneholder ikke bare EN transistor....men tusenvis av andre komponenter=en gang til som vil påvirke lyden...
    Jeg kunne gitt deg enormt mange gode poenger på hvorfor en Formel 1-bil skal bli varm før et løp kontra en forsterker, men lar være med det ene: en bil har tusenvis av bevegelige deler, en forsterker har ingen.
    Virker også som du har misforstått tråden litt, det handler ikke om å varme opp forsterkeren før bruk, det er snakk om flere hundre timers innspilling før forsterkeren er klar for bruk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom vi holder utenfor rør, så er det slik jeg har forstått fra folk som jobber med det svært sjelden at elektronikk har noe innspillingstid i det hele tatt. Noe innmat kan visstnok ha det, men da snakker vi om veldig få timer. 50 og 100 og timer som enkelte hevder finnes det nok ingen seriøs dokumentasjon på.

Derimot er det noe som heter tilvenning og "innspilling" av ørene. Det krever ofte litt tid å tilvenne seg den nye lyden.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Derimot er det noe som heter tilvenning og "innspilling" av ørene. Det krever ofte litt tid å tilvenne seg den nye lyden.
    Den kjøper jeg!
    Og en forsterker tilvenner seg ikke mine ører ved å stå på et bakrom i en butikk å spille i en uke sammenhengende

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kjøper jeg!
    Og en forsterker tilvenner seg ikke mine ører ved å stå på et bakrom i en butikk å spille i en uke sammenhengende
    Men slik er desverre hifi bransjen blitt. Det er fult av myter og man opphøyer den subjektive opplevelsen (uten verifiserbas testing) over all vitenskap, psykoakustikk og blindtesting.
    Og de har god støtte fra det audiofile miljøet.

Og i mellomtiden råtner high fidelity på rot og man taper kunder. Vel, vel. Inntoget av MP3 og bærbar lytting er selvsagt en årsak, men man skal ikke se vekk ifra at useriøsiteten i bransjen har hatt sitt å si. Når man kommer inn i en butikk og får presentert elendig lyd på kostbare anlegg og man får beskjed at forsterkeren eller kablene ikke en innspilte, så har det skjedd noe hakkende gale.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Men slik er desverre hifi bransjen blitt. Det er fult av myter og man opphøyer den subjektive opplevelsen (uten verifiserbas testing) over all vitenskap, psykoakustikk og blindtesting.
    Og de har god støtte fra det audiofile miljøet.

Og i mellomtiden råtner high fidelity på rot og man taper kunder. Vel, vel. Inntoget av MP3 og bærbar lytting er selvsagt en årsak, men man skal ikke se vekk ifra at useriøsiteten i bransjen har hatt sitt å si. Når man kommer inn i en butikk og får presentert elendig lyd på kostbare anlegg og man får beskjed at forsterkeren eller kablene ikke en innspilte, så har det skjedd noe hakkende gale.
    Det er derfor jeg prøver å ha et litt kritisk syn på slike ting. Jeg har en oppfatning om at teorier å nanodetaljer går igjen i de fleste hobbyer hvor folk bruker mye penger - noe som er stor butikk for mange produsenter som skor seg på at folk eg godtroende.
    Jeg kjører sykkel og har vært borti spesielt ett tilfelle hvor en jeg kjører sammen med var storfornøyd fordi han hadde slanket sykkelen sin med nesten 3 kg en vinter kun ved å bytte ut bolter, hendler og diverse til titan. Nå kom sykkelen til å gå mye bedre mente han. At han selv hadde lagt på seg 10 kg samme vinteren ble aldri nevnt.

Verden vil bedras, dessverre.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen, lyd/bilde skal ikke være slik at man har et nærmest perverst forhold til hvor komma og nullene er plassert. Det er brukern og ørene til brukern som skal være fornøyd med resultatet. Innspilling av elektronikk, niks. Oppvarming av motorer derimot ,ja! Og som nevnt allerede, tillvenning av lydsignatur kjøper jeg også, men ikke "innspilling" på bakrommet for å muligens heve? prisen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er derfor jeg prøver å ha et litt kritisk syn på slike ting. Jeg har en oppfatning om at teorier å nanodetaljer går igjen i de fleste hobbyer hvor folk bruker mye penger - noe som er stor butikk for mange produsenter som skor seg på at folk eg godtroende.
    Jeg kjører sykkel og har vært borti spesielt ett tilfelle hvor en jeg kjører sammen med var storfornøyd fordi han hadde slanket sykkelen sin med nesten 3 kg en vinter kun ved å bytte ut bolter, hendler og diverse til titan. Nå kom sykkelen til å gå mye bedre mente han. At han selv hadde lagt på seg 10 kg samme vinteren ble aldri nevnt.

Verden vil bedras, dessverre.
    Det er som å tale Roma midt imot. Hadde du lagt dette innlegget inn på hifi sentralen, så ville du for lengst fått flere sinte tilbakemeldinger. Det er veldig vrient og man blir ikke populær i hifi miljøet av å være på den objektivistiske siden. Det har nok sin årsak i både i behovet for å forsvare sine opplevelser og fordi man har ikke skjønt den mer vitenskapelig siden. Mange innbiller seg at vitenskapen ikke bruker ørene og at det kun handler om teori.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •