Oslo PULS 9-11 sept. 2011 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvilke forsterker ble brukt til Martin Logan? Det er høyttalere som ikke kan spille grisehøyt, men direkte forvrengning ville jeg tro skyldes forsterkeren.
    Det var ett beist av en forsterker på CLXen, Musical Fideltiy AMS100, men ser til min forbløffelse nå at den kanskje ikke er mer enn 2x50 watt (!), så godt mulig det er forklaringen til forvrenginga!

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Det var ett beist av en forsterker på CLXen, Musical Fideltiy AMS100, men ser til min forbløffelse nå at den kanskje ikke er mer enn 2x50 watt (!), så godt mulig det er forklaringen til forvrenginga!
    Fungerer også som varmeovn!!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke forsterker ble brukt til Martin Logan? Det er høyttalere som ikke kan spille grisehøyt, men direkte forvrengning ville jeg tro skyldes forsterkeren.
    Her ble det brukt en AMS 100 fra Musical Fidelity. Ca 1kvm stor. :P

Flere inntrykk av Gradient Helsinki? De har mellomtone med kardiode, diskant med waveguide og dipolbass. Med andre ord kontrollert spredning. Gradient tenker virkelig at en høyttaler skal spille med fire vegger. Men jeg stusser over sideplasseringen av bassen. Kan fort bli for lite bass og en 15" er ikke allverden når det er dipol.
    Tenkte det samme som deg. Men det var ikke for lite bass når jeg hørte, dog ikke i sweetspot. Det var ved ganske lavt lydvolum. Hørte aldri skikkelig pådrag. Selgeren annonserte med at lyden var "like bra" på kjøkkenet som i stua, noe han får stå for. Men de var jo ubegripelig stygge.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Vienna låt for varmt og "koselig" for meg. Greide ikke å engasjere meg på blues/rock.
    McIntosh på Vienna virker som en rar kombinasjon. Vienna har en dip i presens området og noe ekstra nivå i mellombassen. McIntosh virker til å gjøre noe av det samme. En måling som ble vist av en McIntosh forsterker forleden viste en forsterker som påvirket frekvensresponsen relativt mye. Man skulle tro det ble vel mye smør på flesk og da for laidback.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    2 x 100W i 8 ohm ser det ut som og den dobler det i 4 ohm.
    http://www.musicalfidelity.com/produ...00/AMS-100.pdf
    Men kanskje den ikke takler lavimpedanser så godt? Eller at CLXene regel rett trenger mer krefter.
    Men hvorfor kjøre demo med noe slikt når det ikke fungerer bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    McIntosh på Vienna virker som en rar kombinasjon. Vienna har en dip i presens området og noe ekstra nivå i mellombassen. McIntosh virker til å gjøre noe av det samme. En måling som ble vist av en McIntosh forsterker forleden viste en forsterker som påvirket frekvensresponsen relativt mye. Man skulle tro det ble vel mye smør på flesk og da for laidback.
    vienna/mac komboen låt definitivt ikke særlig bra.
    mørk, ullen og komprimert lydbilde var mitt intrykk iallefall.

gradient fikk jeg ikke hørt så mange låter på, men det jeg hørte lå meget bra.
    en høyttaler jeg helt klart kunne leve med, med mye mer smekk og punch enn jeg skulle tro var mulig med den konstruksjonen.
    kanskje den omfattende dempingen og det lille rommet var hemmeligheten?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv
    vienna/mac komboen låt definitivt ikke særlig bra.
    mørk, ullen og komprimert lydbilde var mitt intrykk iallefall.

gradient fikk jeg ikke hørt så mange låter på, men det jeg hørte lå meget bra.
    en høyttaler jeg helt klart kunne leve med, med mye mer smekk og punch enn jeg skulle tro var mulig med den konstruksjonen.
    kanskje den omfattende dempingen og det lille rommet var hemmeligheten?
    Helt enig om begge systemene.
    På de få låtene jeg hørte på Gradient tenkte jeg: dette er lyd jeg kunne leve med. Syntes det kunne vært tunet enda litt lysere, men det kan jo justeres til.
    Opplevde heller ikke mangel på bass, til tross for dipol bassen hvor man etter hva jeg forstår faktisk sitter i dipol nullen. Har prøvd å søke litt på nettet, men finner ikke noen skikkelig forklarling på Helsinki sin bassløsning.
    Selger skrøt jo av at disse kunne settes helt inntill bakveggen fordi bakveggen havne i nullen slik at man ikke fikk resonans fra bakvegg, men de samme lovene må jo gjelde foran høyttaleren også? Isåfall, hører vi reflektert bass fra rommet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de få låtene jeg hørte på Gradient tenkte jeg: dette er lyd jeg kunne leve med. Syntes det kunne vært tunet enda litt lysere, men det kan jo justeres til.
    Opplevde heller ikke mangel på bass, til tross for dipol bassen hvor man etter hva jeg forstår faktisk sitter i dipol nullen. Har prøvd å søke litt på nettet, men finner ikke noen skikkelig forklarling på Helsinki sin bassløsning.
    Selger skrøt jo av at disse kunne settes helt inntill bakveggen fordi bakveggen havne i nullen slik at man ikke fikk resonans fra bakvegg, men de samme lovene må jo gjelde foran høyttaleren også? Isåfall, hører vi reflektert bass fra rommet?
    skulle tro at de baserer seg på å reflektere bassen fra sideveggene, men skulle likt å høre en helsinki med fremoverbass, for å se om det låt bedre eller dårligere :???:

har jo frittstående dipolbasstårn i eget anlegg, så kanskje jeg skulle prøve å vinkle dem 45 grader inn mot sideveggen for å se hva som skjer :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som om man ønsker å bruke sideveggene til å forsterkere bassen med konstruksjonen. Eller, siden den måler bedre off-axis oppover i frekvens enn on-axis, så kan høyttalerne krysse et stykke foran lytteren og da vil bassen peke mer mot lytteposisjon.
    Gradient Helsinki 1.5 Loudspeaker | AVguide
    Gradient Helsinki 1.5 Loudspeaker (HiFi-Plus 71) | AVguide

Jeg synes nok dog at bass løsningen i Gradient Revolution virker bedre. Den kan vris slik man ønsker det og det tror jeg også hadde vært fordelaktig med Helsinki. Gradient Revolution (den aktive) med ekstra basstårn ble forøvrig nylig kåret til beste lyd på en messe i Canada. Og det med en kjempe billig forsterker.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er en måling av Vienna Klimt. Lilla er av Music, grønn er av Poetry senteren, rød av Kiss surround og blå er av en Rel subwoofer.

Legg merke til dipen i presensområdet. Den er ikke liten. Det gjør at høyttaleren vil låte veldig mykt og være tilgivende. Ikke noe man bør gå for dersom man liker mer nøytral lyd og det kan fort bli litt for daft i lengden. På en annen side kan det godt hende jeg hadde anbefalt Vienna til noen som skulle ha høyttalere i veldig lite dempet rom.

Til sammenligning kan man se på målinger av Revel Ultima2 serien som er mye jevnere og frontene har også mye bedre dypbass.

Salon 2 - lilla
    B15 subwoofer- blå
    Voice 2 senter - grønn
    Gem 2 surround - rød

Målingene er tatt i nærfelt. I lytteposisjonen vil det som regel være en fallende graf nedover mot diskanten. Men de samme hovedtrekkene vil være der.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revel er drøye.

Ble litt overasket over The Music. Her slår de 3 9" bassene inn ved 100hz, og likevel daler den derifra og ned. Er målingen tatt med deling nedover eller er bassene bare til pynt?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Revel er drøye.

Ble litt overasket over The Music. Her slår de 3 9" bassene inn ved 100hz, og likevel daler den derifra og ned. Er målingen tatt med deling nedover eller er bassene bare til pynt?

Geir Arne
    De Revelene krever nok sitt rom med så mye dypbass. Målingene i Stereophile forteller også om en fullfrekvent høyttaler.

Det kan være nærfelt målingene som gjør at det er så lite bass med The Music ja. De må nesten ha mer bass enn det der.

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig sub i denne serien er Rhythm2

Revel Subs Revisited | Home Theater

Kommer snart, veier 102kg og koster ca. 10.000usd.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken pris snakker vi om på Salon 2 egentlig?

Liker veldig godt foten til Kiss. Hærlig design =)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kosta vel 195tusen paret tror jeg

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    Riktig sub i denne serien er Rhythm2

Revel Subs Revisited | Home Theater

Kommer snart, veier 102kg og koster ca. 10.000usd.
    hehe 10k dollar, blir vel noe rundt 100k norske. Syke greier :P

Blir vel konkurrent med JL gotham og KEF reference subbene?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •