Audio-Technica ATH-M50s med amp, dac, lydkort ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Audio-Technica ATH-M50s med amp, dac, lydkort ?

Audio-Technica ATH-M50s

Har sett rundt etter studio-headset/musikkprodusering-headset, og det ser ut til at eg går for desse.
    Så vidt eg forstår det, så vil det vere hensiktsmessig med ein DAC (?:?:?), amp, forsterkar eller noko for å få betre lydkvalitet i forhold til visst eg hadde plugga den rett inn i det integrerte lydkotet i hovudkortet. Eller skal eg berre kjøpe meg eit skikkelig lydkort, Creative SB X-Fi Titanium HD ?
    Treng sårt input her, for eg har omtrent ikkje peiling på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus Xonar Essence STX er beste lydkortet for hodetelefoner.

Hvis ikke kan du bruke en ekstern hodetelefonforsterker med DAC.
    Selv syns jeg internt er mest elegant.

Lyden på det medfølgende hovedkortet vil ofte være dårlig på høyere volum, og gjerne ha mer støy.

Edit etter ny post: Vil påstå at det er vansjkelig å få like mye bang for the buck som med Xonar, hadde ikke satset på noe dyrere, da det i bunn og grunn er samme elektronikken, bare forskjellig pris og utseende

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for så raskt svar
    Xonar er notert.
    Kva ville du anbefalt om eg skulle hatt ein ekstern headsetforsterkar med DAC? Så vidt eg har forstått det, er det ikkje alle DAC's som fungerer optimalt med det og det headsettet i forhold til visse frekvensar. Men igjen, det kan hende eg er heilt på vidda her.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio-Technica ATH-M50 (50s med rett ledning) er forholdsvis lettdrevet og Xonar vil ikke ha noen problemer med disse.

På en ekstern DAC/amp må du betale ekstra for strømforsyning og kabinett, penger som går til bedre lyd på lydkort til samme pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng.
    Er ein på eit anna forum som meiner at "eksternt audio interface" kanskje ville vere vegen å gå, sitat:

If you're recording audio of any sort be it vocals guitars bass drums audio inputs from hardware synths that soundcard wont cut it. You need 1/4 cable jacks and if it's vocals you'd likely want XLR inputs for that, which that one you mentioned does not have.

I'd say you should go with a real audio interface like an Apogee Duet, Apogee one or something similar. Maybe a Profire 610 if you can find one for near the same price as the Xonar.
    That Xonar would be a good choice if it was just jamming tunes or gaming or watching movies.

No har jo ikkje eg tenkt å spele inn gitar e.l, sidan eg produserer elektronisk musikk i eit DAW, men enkle vokalar, og å ha moglegheiten til å spele inn, er greit å ha.
    Eg står med ein fot på Xonar endå, men eg er litt usikker

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apogee One Review with Peavey 6505+ - YouTube
    Her seier han heilt på slutten av videoen at apogee one kun kan brukast på Mac. J*vlig irriterande at han på det andre forumet anbefalar meg utstyr når han ikkje veit kva operativsystem eg brukar.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville begynt med Xonar og oppgradert når behovet melder seg.

Og så ville jeg stilt samme spørsmpål i forum som er mer "proff-lyd/studio" orientert enn "hi-fi" orientert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xonar har også en god A/d converter, så bør ikke være problemer med innspilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Jeg ville begynt med Xonar og oppgradert når behovet melder seg.

Og så ville jeg stilt samme spørsmpål i forum som er mer "proff-lyd/studio" orientert enn "hi-fi" orientert.
    Problemet er at eg er student, og er villig til å betale litt ekstra no enn å måtte oppgradere seinare.

Du har vel tilfeldigvis ikkje eit bra forum eg kan spørre i?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent personlig tror jeg ikke det er noen vits i å legge mer penger i et lydkort enn Asus Xonar, det kortet har fått god omtale av blant annet Stereophile.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår at de meiner at eg bør gå for Xonar STX, men han her karen gir seg ikkje. Sidan eg ikkje kan ha Apogee one (pga OS), så anbefalar han dette:

M-Audio Fast Track Pro - Kr. 1.419,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

Status:
    Mitt problem no er: Skal eg kjøpe STX som er best lydkvalitet i forhold til pengar enn eit eksternt lydkort/interface i same prisklasse.

Då sit eg igjen med spørsmåla:
    Korleis er mikrofonmoglegheit på STX? Dette er veldig interresant for meg, og eg er villig til å betale meir for eit skikkelig eksternt lydkort om det er det som er nødvendig.

Har sett på FastTrack pro som eit alternativ, men kom over denne testen, og ein veldig oppegåande kommentar:

Takk for en interessant test som tydelig belyser den traurige ytelsen og svært begrensede tilkoblingsmulighetene hos eksterne lydkort i denne prisklassen. Dette er absolutt ikke "semiproft" utstyr, her snakker vi amatørnivå.
    Hvis man ikke trenger et eksternt kort får man et EMU 1212M for under 1500kr på procom.no, dette kortet knuser testobjektene på lydkvalitet og brukervennlighet.
    Hvis man vil ha lydkort med ekstern tilkoblingsboks anbefaler jeg å utvide budsjettet til ca 3000 kr, da får man et EMU 1820 (PCI m/boks) til stasjonær PC eller et EMU 1616 (PCMCIA m/boks) til laptop. Alle disse kjører opp til 192kHz/24-bit med zero-latency (direct monitoring).
    M-Audio, Terratec m.fl. har også bra alternativer hvis man går litt opp i pris.

Då er eg tilbake til starten. STX eller dyrare interface? Korleis er M-Audio Profire 610? Sjølv om den er veldig dyr, er moglegheiten for å kjøpe brukt der.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xonar kortet har line-in om du skal bruke mic, om du skal produsere og har mange in-enheter ville jeg nok gått for et skikkelig proff-kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    As a playback device, the Xonar STX is excellent.
    It is not designed for pro-audio capture, however. So you might experience higher latency (haven't tried, so don't know for certain). And the mic input is not balanced (as far as I know), and won't provide +48V phantom, which rules out condenser mics. So you would need an external microphone preamp.

Er eit svar eg fekk av ein om STX

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har skrevet, er du litt interessert i hjemmestudio osv gå for et proff-kort! Da trår du ikke feil og får flere muligheter på den fronten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, lurer då på om nokon har døme på eit bra kort slik at eg ikkje treng å oppgradere fordi det ikkje er godt nok. Altså innanfor prisgrensa 2-3000kr.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å sende en mail til procom, 4sound og lignende proffbutikker og forklare hva du trenger. De er flinke og kan anbefale deg riktig kort.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prolyd.no er også en utmerket forhandler av proffutstyr, f.eks. Lynx. Må jo reklamere for det jeg har selv... :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •