Hva skal jeg gå for!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Martinandersen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skal jeg gå for!?

Hei!
    jeg har Tara-labs SA-OF8N, er 1-1,5 kvadrat eller noe.

snakka med elektronikk læreren på skolen, og han sa at jeg skulle skaffe stå store kabler som terminalene kunne ta, altså større tversnitt.
    har sett på kablene fra Clas ohlson og biltema, 4 eller 6 kvadrat. hva er best?

eller så må det bli VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID kabel

hva er best?

har Nad C372 2x150w og dali concept 8. læreren mente åsså at den tynne kabelen jeg hadde klarte ikke å ta med seg all effekten.

stemmer dette?

Mvh Martin Andersen

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så lenge det er grei tykkelse på kabelen syns jeg du skal gå for en kabel som du syntes ser pen ut

PS! kablene du har skal klare føre den effekten.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er veldig i tvil lurer på om jeg skal gå innom clas ohlsen å kjøpe 4 kvadrat imorra tror du jeg kan merke forskjell ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din kabel er helt utmerket. Bruker selv Clas Ohlsson PR 2,5 kvadrat innstallasjonskabel, koster kr 8,- per meter.
    Du vil sikkert ikke høre noen forskjell men det koster ikke mye å prøve jo.
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161924071

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk over fra noe jalla kabler, til CS122 og ble strålende fornøyd. Merket en mye mer fylde i lyden. Og så er de meget robuste og oser kvalitet

Og for å ha det sagt: ja, jeg vet det det ikke er dokumentert forskjell på kabler, og at det er 1000 kabel-tråder her på forumet. Men JEG ble fornøyd, og det er vel det viktigste

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, får vel prøve å kjøpe kabler fra ohlson imorra, også se. så får jeg heller kjøpe noe ordentlig senere burde jeg gå for 2,5 eller 4? eller kanskje så mye som 6 kvadrat?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et du føler for, men ikke stol på at din lærer har rett. At den kabel du har ikke skal kunne få med seg all effekten er rett og slett pølsevev. Må jeg oppgradere alle mine kabler til mine panelovner også nå kanskje? Tror ikke det nei.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kjøp et du føler for, men ikke stol på at din lærer har rett. At den kabel du har ikke skal kunne få med seg all effekten er rett og slett pølsevev. Må jeg oppgradere alle mine kabler til mine panelovner også nå kanskje? Tror ikke det nei.
    genialt sagt det med varmeovnene, det skal jeg nevne for han
    han er jo en gammal sullik!

men prøver med 4 kvadrat, kjøper det etter skolen idag

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    men det med kablene eitl panelovner, der er det jo helt andre spenninger. altså 230v, hva er som kom kommer ut av en forsterker da?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel lavere spenning derfra? Så det vil vel si at man kan bruke enda tynnere kabler? Hehe, har ingen peiling på spenning :P

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte 6 kvadrat idag, men det var for stort for forsterkeren, halvparten av kordelene ble dytta oppover (kordeller er de små lederne, som er satt sammen til en stor!) for de som ikke viste det.

så skal prøve med 4 kvadrat isteden. men syntes ikke at jeg hørte noe forskjell. hmmmmm?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martinandersen
    kjøpte 6 kvadrat idag, men det var for stort for forsterkeren, halvparten av kordelene ble dytta oppover (kordeller er de små lederne, som er satt sammen til en stor!) for de som ikke viste det.

så skal prøve med 4 kvadrat isteden. men syntes ikke at jeg hørte noe forskjell. hmmmmm?
    Velkommen i klubben.
    Er kablen for stor kan du bare montere (terminere) kablen med passende spader, disse går på både forsterker og høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    er vel lavere spenning derfra? Så det vil vel si at man kan bruke enda tynnere kabler? Hehe, har ingen peiling på spenning :P
    Desto lavere spenning, desto høyere strøm (ampere) for å overføre samme effekt. P (effekt) = U (spenning) x I (ampere).

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakket med faren min som er elektrikker om kablene. det er vist bare tull , for vanlig 2,5 kvardat kan vist føre 2000w elller 1000w, husker ikke helt hva han sa :P

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakket med faren min som er elektrikker om kablene. det er vist bare tull , for vanlig 2,5 kvardat kan vist føre 2000w elller 1000w, husker ikke helt hva han sa :P

TA en titt i strømskapet. så ser du at 16ampere blir ført med 2,5mm kabel. Volt*Ampere = watt

Hvor langt er strekket ? 1m? 2m? Du trenger ikke mer enn 2,5mm tversnitt. 4mm holder i lange baner.

Dersom kordene fra pluss og minus kommer ani hverandre så har du et problem. så unngå det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer PunkBuster sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 meter med 2.5mm kabel har en motstand på 0,07 ohm. Dette er godt som ubetydelig!

Hvis læreren din fremdeles ikke er helt overbevist kan du jo spørre om en TFXP kabel har godt nok tverrsnitt

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    TA en titt i strømskapet. så ser du at 16ampere blir ført med 2,5mm kabel. Volt*Ampere = watt

Hvor langt er strekket ? 1m? 2m? Du trenger ikke mer enn 2,5mm tversnitt. 4mm holder i lange baner.

Dersom kordene fra pluss og minus kommer ani hverandre så har du et problem. så unngå det.
    bytta de kablene tilbake, bruker de jeg hadde fra før av, (Tara-labs SA-OF8N) noen som vet hvordan tversnitt det er på dem? ser litt ut som 2,5.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PunkBuster
    10 meter med 2.5mm kabel har en motstand på 0,07 ohm. Dette er godt som ubetydelig!

Hvis læreren din fremdeles ikke er helt overbevist kan du jo spørre om en TFXP kabel har godt nok tverrsnitt
    Tfxp blir fint vettu :P haha, kjempe lett å få inn terminalene :P

tror nok læreren har driti seg ut gitt.

tror egentlig alt det kabel greine er jug alt sammen. og du har en kabel til 6000 kr eller den jeg har Tara labs, er akkurat samma. kanskje en som driver med hi-end utstyr hver dag, skikkelig proff kar, kan høre forskjell. men ikke jeg :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo ta en titt på hva slags kabler som går videre fra delefilteret ditt.er jo ikke store greiene det.så hva er da vits med kabler tykke som høyspent kabler???

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EN 2,5mm2 kabel kan også overføre f.eks. 20000watt dersom spenningen er høy nok. det er ampere en må se på når det gjelder dimensjonering av kabler.
    Men uansett: 2,5mm2 tror eg holder i massevis i denne sammenheng det her er snakk om.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •