Maverick D1 + AKG K701 + HD650

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maverick D1 + AKG K701 + HD650

Hei

Da har jeg fått levert min Maverick D1. Betalte ca 1330,- (199 USD) pr. paypal, og har ikke hørt eller sett noe til tollen. Pakken var merket med en verdi på 40 USD, så det kan godt hende at jeg har vært heldig.

Maverick Audio - TubeMagic D1 DAC

For å ta det første først, byggekvaliteten virker rimelig bra. Liten sak, men litt tyngre enn jeg trodde. Det eneste så langt er at on lyset (blå diode rett ved on knappen) døde første kvelden. Det blinket en stund, også slukna det bare. Om jeg skal gjøre sak ut av det så blir det vel å sende enheten tilbake til Kina og få en ny i en i retur, og det blir for mye styr for et lite blått lys - orker ikke.

Det første jeg gjorde var å plugge den til pc vha USB - den dukker opp som et generisk lydkort. Installerte følgende custom driver:

Driver Installation Tutorial for Maverick Audio's TubeMagic D1

DAC (Stan Getz - Cafe Montmartre)mp3@320 + FLAC:

AKG K701:
    Det rapporteres flere plasser at denne dac`en er rimelig lys, og det samme gjelder vel K701. Kjøpte nylig 701 på finn etter å ha lest mye positivt om de, men her er jeg litt usikker på hva jeg skal si. Jeg ble kort fortalt litt skuffet - for det første så blir lyden veldig lys og skarp - men likevel uten noe særlig futt noen plasser. Jeg er faktisk litt skuffet over 701 klokkene, jeg forventet langt mer etter hva jeg har lest, og har nesten konkludert med meg selv at det må være noe feil med de. Det skal også være sagt at jeg har hatt VOLDSOMME forventninger til de. I forhold til HD650 klokkene så synes jeg lyden er tynn og spinkel, rett og slett. De spiller rent, men uten noe særlig pondus. Disse er vel 62ohm ellerno, og skal være langt enklere å drive enn 650 klokkene, men koblet til D1 så høres det fremdeles ut som om de krever mer?

Sennheiser HD650:
    Etter skuffelsen med 701 så var det 650 klokkene det stod på - om D1 ikke klarer å drive 701 klokkene så burde vel lyden på 650 klokkene med sine 300 ohm bli enda fatteriere?! Men nei - tilstedeværelsen var plutselig på plass, rommet større, og lyden langt .. bløtere på en måte. Varmere eller mørkere tror jeg andre har benyttet når de skal beskrive disse. Det er alltid vanskelig å beskrive lyd, men dette var noe helt annet. Langt mer modent lydbilde, pondus rett og slett.

Koblet deretter D1 direkte til CD spilleren vha phonokabler av ok kvalitet - og inntrykket er mer eller mindre det samme. Synes lydbilde ble enda varmere med HD650 klokkene, men det var ikke mye om å gjøre. Tror dac`en gjør en god jobb, iallefall god nok for min del.

Har også forsøkt å koble D1 til X-fi kortets frontpanel - hvor jeg har optisk ut. Frontpanelet lyser rødt hele tiden, så det er signal der - men jeg får ingen lyd i D1? Mangler coax plugg for å teste digital.coax ut fra x-fi .. tips til hvordan man kobler X-fi -> optisk -> D1 mottas med takk. Skal teste denne mot optisk utgang på tv` n, bare for å være sikker på at det ikke er D1 det er noe feil med.

MEN - noen andre som har samme erfaring som jeg har med 701 klokkene? Kan de virkelig høres så stusselige ut sammenlignet med HD650 - eller kan det rett og slett hende at det er noe feil med det paret jeg har fått? Eller er det bare min individuelle smak som tilsier at 650 passer bedre for meg?

Jeg merket meg at - til tross for at HD650 er mer tungdrevne enn 701 klokkene - jeg må måtte jeg skru volum OPP når jeg plugget 701 klokkene til D1, for å få ca samme volum som HD650 produserte?

NB - jeg har ikke fått testa ferdig D1, i første omgang så var dette egentlig en test av 701 mot 650. Dersom noen lurer på noe angående D1 så er det bare å spørre så skal jeg svare etter beste evne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    701 skal angivelig ikke levere sitt beste opp mot en rørforsterker. De er angivelig svært kresne på forsterker, rett og slett.

Mange opplever at deres 701 blir et nusselig lite par monster-klokker når de for eksempel kobler de opp mot en Burson DA160 (men da ligger igjen prisen på 9000 kr for forsterker / dac).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En får aldri mye futt ut av K701, det er de for slanke i bunn til.

Men jeg opplever de aldri som skarpe så det kan hende det skorter på krefter.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple
    701 skal angivelig ikke levere sitt beste opp mot en rørforsterker. De er angivelig svært kresne på forsterker, rett og slett.

Mange opplever at deres 701 blir et nusselig lite par monster-klokker når de for eksempel kobler de opp mot en Burson DA160 (men da ligger igjen prisen på 9000 kr for forsterker / dac).
    Maverick Audio - TubeMagic D1 DAC bruker ikke rør på hodetelefonutgangen. Er kun pre-out som kan tappes via et rør.
    TubeMagic D1 DAC burde således fungere meget bra med 701.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •