Prosjektor eller 50tommer i "trimrom"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor eller 50tommer i "trimrom"?

Overskriften er muligens litt misvisende i og med at det er en kjellerstue det er snakk om. Stuen blir for lite brukt og nå er det tid for å gjøre noe med det.
    Planen er å flytte surround anlegget ned, sette opp alt av barnas spillkonsoller og min stasjonære PC så det virker sammen med TV/prosjektor og begynne å bruke rommet mer. Det vil naturligvis også bli sett på tv-sendinger og film. I tillegg til dette er det plass til min sykkel og rulle og fruens stepmaskin, derfor "trimrom".
    Jeg kan for lite om fordeler/ulemper med prosjektor. Kanskje forumet kan hjelpe meg? Kostnadsmessig går det en grense rundt 10000,-.

GeirB

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes masse gode 50" på finn.no som jeg ville gått for kontra PJ og de vedlikeholdsmessige tid/kostnadene/brukergrensesnitt det vil medføre.

A.

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Geir.

Jeg har flere ganger vært på demo med prosjektorer, hvor selger har skrytt av hvor flott det er. Stort sett har jeg sett et stort men kornete bilde uten dynamikk. Jeg har ennå ikke sett et oppsett med prosjektor som imponerer meg. Og da snakker vi prosjektorer til 30.000 og et dyrt lerret. For 10K tviler jeg på du får en prosjektor og et lerret som gir godt bilde.

Men jeg har ikke peiling på prosjektorer, så om noen har andre meninger er jeg lutter øre.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet blir vel egentlig hvor stort bilde du ønsker å ha. Film er jo bedre på 100" enn på 50". Ulempen med projektor er jo at det krever god lyskontroll. I allefall hvis du skal innenfor ditt budsjett.

Skal det være et spillrom for ungene så der det vel neppe så aktuelt å skru av alt lys om male veggene svarte. Skal du bruke PS Move eller lignende er det jo også et poeng at man kan bli stående i veien for projektoren. Tror en TV vil egne seg best i din situasjon?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve billedkvaliteten vil være bedre på tv, men kinofølelsen er bedre med prosjektor (size matters)..

Surround-følelsen vil være bedre med prosjektor, da bildet vil være i mere samsvar med lyden (stort bilde med surround gir bedre surroundfølelse)..

Ulempen er at lyset bør være av (men man trenger ikke å male veggene mørke, jeg har hvite vegger og det fungerer fint så lenge man klarer å stenge vekk mesteparten av lyset utenfra)

bruk av move går bra, hvis prosjektoren er i taket, og man ikke står for nære lerretet.. (men det kreves at man har litt plass bak også)

Jeg går heller for større bilde med litt mindre billedkvalitet, enn mindre tv med bedre billedkvalitet.

Men det er smak og behag..

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Hei Geir.

Jeg har flere ganger vært på demo med prosjektorer, hvor selger har skrytt av hvor flott det er. Stort sett har jeg sett et stort men kornete bilde uten dynamikk. Jeg har ennå ikke sett et oppsett med prosjektor som imponerer meg. Og da snakker vi prosjektorer til 30.000 og et dyrt lerret. For 10K tviler jeg på du får en prosjektor og et lerret som gir godt bilde.

Men jeg har ikke peiling på prosjektorer, så om noen har andre meninger er jeg lutter øre.

Jeg lurer på hva du har sett i 30000 kroners klassen som gir kornete bilde uten dynamikk, da må det være noe galt med det opsettet.

Til trådstarter vil jeg anbefale en TV til ditt bruk da det vil bli et mye mer hensiktsmessig opplegg til det bruket du beskriver.8)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Det er mengden tv-titting som er spørsmålet. Vi er ikke alltid enige om hvilke serier eller realityprogrammer som skal stå på i stuen. Hittil har vi løst dette ved at en av oss går på soverommet og bruker tv-en der. Nå ønsker vi å oppgradere kjellerstue og bruke denne mer. Det er bare en jente 12, igjen hjemme, ikke mye spilling for tiden , men det kan jo øke på. Kanskje far også får lyst til å spille litt igjen når Diablo III blir utgitt.
    Jeg heller nok mest mot tv foreløpig

GeirB

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Andreas21]Jeg lurer på hva du har sett i 30000 kroners klassen som gir kornete bilde uten dynamikk, da må det være noe galt med det opsettet.[QUOTE]

Hei,
    hos soundgarden og hfk, det de hadde satt opp i demorommet. Husker ikke noe modellnr, for jeg var som sagt ikke imponert.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et poeng som jeg ikke kan se er nevnt, er det faktum at man gjerne blir stående i lysstrålen med projektor. Kona har forsøkt å bruke kinoen til litt trim, romba, zomba eller hva det nå heter. Hun sier det er litt håpløst for man må stå langt ute på kanten for ikke å skygge for bildet.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Hei,
    hos soundgarden og hfk, det de hadde satt opp i demorommet. Husker ikke noe modellnr, for jeg var som sagt ikke imponert.
    På en Full HD projektor er det like høy oppløsing som på en full HD TV.
    Et 1920x1080 oppløst TV bilde blir også "kornete" hvis kilde materialet er det eller man betrakter bilde så nærme at oppløsningen på øyet får frem pixel oppbyggningen i bilde.

Mange slike demorom oppsett jeg har sett, har vært dårlige fordi det ikke er prioritert at projektoren skal få gode arbeidsforhold. .

Skal man betrakte et projektor bilde er rommet oppsettet står i, og lyskontrollen ganske vesentlig for hvordan bildet oppfattes. En 50" TV er mye enklere å ha med å gjøre enn en projektor på f.eks et 100" lerret, men hvis man skal ha kino følelse, da kommer man vel ikke helt utenom en projektor.

En annen ting er at et projetor bilde ofte oppfattes forskjellig for øynene hvis man kommer fra et lyst rom og inn i et halv mørkt projetor opplyst rom. Det tar litt tid før man oppfatter selv et godt kalibret projektor oppsett med godt sortnivå og høy dynamikk riktig, i forhold til et TV bilde som er ment å bli vist i et vanlig opplyst rom.

Slik jeg opfatter trådstarter sitt behov tror jeg at første valgtet er en grei 50" Tv løsning, og kanskje se om behovet for større projetor bilde vil melde seg senere når man ser om kjellerstuen faktisk blir mer brukt. Da kunne jo en kombinasjon med TV og en fjernstyrt Tab-Tension lerret - Projektor være den mest fleksibel løsningen på sikt.

Newcomer okidoki13 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeirB
    Overskriften er muligens litt misvisende i og med at det er en kjellerstue det er snakk om. Stuen blir for lite brukt og nå er det tid for å gjøre noe med det.
    Planen er å flytte surround anlegget ned, sette opp alt av barnas spillkonsoller og min stasjonære PC så det virker sammen med TV/prosjektor og begynne å bruke rommet mer. Det vil naturligvis også bli sett på tv-sendinger og film. I tillegg til dette er det plass til min sykkel og rulle og fruens stepmaskin, derfor "trimrom".
    Jeg kan for lite om fordeler/ulemper med prosjektor. Kanskje forumet kan hjelpe meg? Kostnadsmessig går det en grense rundt 10000,-.

GeirB
    Hvis rommet skal brukes som trimrom, så ville jeg ikke valgt projektor pga all varmen som kommer ut av disse. (Med mindre du har veldig god lufting, da.)

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okidoki13
    Hvis rommet skal brukes som trimrom, så ville jeg ikke valgt projektor pga all varmen som kommer ut av disse. (Med mindre du har veldig god lufting, da.)
    Det er et godt poeng, men det trenger vel egentlig ikke så store forskjeller mellom strømforbruket eller varme effekten som en projektor eller f.eks en 50" plasma tilfører i et rom, hvis man sjekker spesifikkasjonene over watt forbruk. Det er god mulig at en takmontert projektor med kjølevifte vil oppfattes som at den varmer mere, da den varmer opp luften i rommet litt mer ovenfra og ned litt mer enn en vegg montert Plasma skjerm som sender ut mer varme via strålevarme og varmer opp luften opp langs en vegg.

En Plasma skjerm trekker mer effekt på hvite bilder enn på sorte, og Watt effekten på en 50" plasma kan god overstige 400W mens en projektor trekker mer kontinuerlig like mye, og trekker kanskje et sted mellom 250-350W.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har både spinningsykkel og Pj men i adskilte rom.

Skal du ha begge i samme rom krever det veldig bra ventilasjon. Om du har en hard spinningøkt produserer du mye varme som kommer i tillegg til det
    Pj produserer. Tror heller ikke elektronikken liker seg i et rom med mye
    fuktighet som det vil bli med dårlig ventilasjon.

Ville heller gått for stor tv der lyskontroll ikke har betydning. Som sagt tidligere er du da helt fri til å plassere treningsutstyret.

Ole

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •