Hvordan utnytte bass best mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan utnytte bass best mulig?

Heisann, har et par små Cerwin Vega XLS-6 høyttalere, og lurer på hvordan jeg får mest ut av bassen.

Lurer da på diverse som: Med eller uten gulvteppe under?
    Skal jeg ha gummi knotter under høyttalerne?

Etter som jeg har skjønt, er det litt enten eller. Hvis man setter på gummi knotter vil det bli mindre vibrasjoner i huset/gjenstander, men mer "bass" i magen. Stemmer dette? Gjerne utdyp.

Og bør jeg ha gulvteppe under eller ikke? Gjerne utdyp dette også.

Andre tips som plassering osv.? Og hvor høyt oppe bør høyttalerne stå iforhold til hvordan jeg sitter? (Da tenker jeg mer på diskanten, og ikke bassen.)
    Skal høyttalerne være på lik høyde som hodet mitt når jeg sitter i sofaen, eller skal det være litt over?

Takk på forhånd!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering og akustikk er viktigst. Om du har gulvteppe eller gummiknotter under så har det lite å si i forhold.

Hvordan er rommet de er plassert i?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet mitt er ca. 2,5m x 4m. (Med andre ord; veldig trangt og lite.)
    Seng er plassert som sofa foreløpig. (Sofa er bestilt, men ikke på lager enda.)

TV-benken er ikke lang nok, så jeg har satt et lite IKEA-bord som påbygg til høyre høyttaler. Vet ikke om dette har noe å si, men skriver det for det om..

Noe annet jeg burde nevne forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørneplassering er det beste hvis du vil ha mest mulig bass8)

Når det gjelder høyde er det vel best å ha diskanten/mellomtonen i ørehøyde..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men hvor langt burde høyttalerne stå fra bakveggen? Da håper jeg på ca. distanse mellom vegg og bakerste del av høyttaleren.

Har hørt at dette vil få litt mer fytt i bassen pga. trykket får mer motstand. Stemmer dette? Og hva skjer med lyden om jeg plasserer høyttalerne nærmest inntil en bakvegg? (Da tenker jeg mer på selve lyden/musikken, og ikke bassen.)

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reasonable
    Ok, men hvor langt burde høyttalerne stå fra bakveggen? Da håper jeg på ca. distanse mellom vegg og bakerste del av høyttaleren.

Har hørt at dette vil få litt mer fytt i bassen pga. trykket får mer motstand. Stemmer dette? Og hva skjer med lyden om jeg plasserer høyttalerne nærmest inntil en bakvegg? (Da tenker jeg mer på selve lyden/musikken, og ikke bassen.)
    Mener å huske og ha lest at dersom en høyttaler blir plassert nærme vegger vil den få ca.1,5dB økning per flate.

Å ha høyttaleren helt inntil veggen er vel skjelden å anbefale,husker ikke hva snickers-is her på forumet kalte det for men kort sagt skjer det mye negativt med lyden fra en høyttaler når den blir plassert for nærme sin bakvegg.

Jeg har mine Ikoner plassert ca.160cm målt fra fronten ut fra sin bakvegg og synes det er mer enn nok bass i mitt rom.
    Ved å plassere høyttalerne fra 1m og mer fra sin bakvegg oppnår man mange fordeler blant annet mere jevn bassrespons.
    Prøv og mål deg frem til en likesidet trekant,og deretter flytt de litt nærmere bakveggen sin visst du synes det er for lite bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Mener å huske og ha lest at dersom en høyttaler blir plassert nærme vegger vil den få ca.1,5dB økning per flate.

Å ha høyttaleren helt inntil veggen er vel skjelden å anbefale,husker ikke hva snickers-is her på forumet kalte det for men kort sagt skjer det mye negativt med lyden fra en høyttaler når den blir plassert for nærme sin bakvegg.

Jeg har mine Ikoner plassert ca.160cm målt fra fronten ut fra sin bakvegg og synes det er mer enn nok bass i mitt rom.
    Ved å plassere høyttalerne fra 1m og mer fra sin bakvegg oppnår man mange fordeler blant annet mere jevn bassrespons.
    Prøv og mål deg frem til en likesidet trekant,og deretter flytt de litt nærmere bakveggen sin visst du synes det er for lite bass.
    Hvis du ser litt lenger oppe i tråden så ser du hvor lite rom jeg har

Akkurat nå står dem ca. 20cm fra bakveggen. (Målt fra bakenden på høyttalerne).

Vurderer å ommøblere litt slik at høyttalerne står i hver sitt hjørne. (Altså den 2,5m lange veggen til venstre på bildet. - Altså der pulten står.)

Men ville dere da f.eks. hatt gulvteppe under tvbenken/pultene eller eventuelt hva høyttalerne skal stå på. Og med eller uten gummiknotter under høyttalerne?
    Og hvor langt fra høyttalerne vil dere anbefale å sitte i rommet?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil ha mye god bass kjøper du deg en liten aktiv subwoofer og plaserer denne under sengen el. lign.

Hva der skjer med lyden om du plaserer de inntil en bakvegg? Hvorfor prøver du ikke dette selv? Man må eksperimentere litt i eget rom, det er jo det der er gøy, finde den lyden man liker.
    Jeg ville plassere de på langveggen, ikke så så langt borte fra hjørnene som du har de nå, men også gjerne litt ut fra bakveggen. Samtidig får du mest bass om du sitter med hodet inntil veggen når du lytter, men du får best lyd om du flytter deg litt fremover i rommet. Prøv forskjellige plaseringer selv og ikke tenk på gummiknotter el. lignende nå, det kan du overveie senere om du syns det er noe du må ha.
    Om du vil ha mest forsterkning av rommet setter du høyttalerne på pulten, lit borte fra hjørnene og plaserer deg selv nær veggen ved døren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om du vil ha mye god bass kjøper du deg en liten aktiv subwoofer og plaserer denne under sengen el. lign.

Hva der skjer med lyden om du plaserer de inntil en bakvegg? Hvorfor prøver du ikke dette selv? Man må eksperimentere litt i eget rom, det er jo det der er gøy, finde den lyden man liker.
    Jeg ville plassere de på langveggen, ikke så så langt borte fra hjørnene som du har de nå, men også gjerne litt ut fra bakveggen. Samtidig får du mest bass om du sitter med hodet inntil veggen når du lytter, men du får best lyd om du flytter deg litt fremover i rommet. Prøv forskjellige plaseringer selv og ikke tenk på gummiknotter el. lignende nå, det kan du overveie senere om du syns det er noe du må ha.
    Takker for svar

Vel, å flytte meg noe særlig framover er jo ikke så aktuelt, ettersom jeg føler at jeg sitter nokså nærme allerede.

Men en ting jeg kanskje burde vurdere er å plassere høyttalerne.. (?)

Når jeg sitter i senga, så er det ca. 100-110cm fra gulvet til hodetuppen. (Varierer selvfølgelig på sittestilling).

Mens det er ca. 80-90cm fra gulvet til høyttalertuppen. (Toppen av høyttalerne altså.)

Alternativet er å plassere høyttalerne på noen ikea "benker" som vil gjøre at det er rundt 100-110cm fra gulvet til toppen av høyttalerne. Regner med dette blir bedre?
    Og her snakker jeg om toppen av høyttalerne... Ikke der diskanten er plassert osv. Så lurer litt på hva som er best ifh. til for høyt/lavt osv.
    Og, ja. Har prøvd meg litt fram. Vil bare høre deres mening ettersom dere sannsynligvis har endel mer erfaring innen Hi-Fi.

Og en ting til mens jeg først er i gang: Varme på forsterkeren.. Før sto forsterkeren midt på gulvet pga. hadde ikke plass i tvbenken, men har fått plass nå. Er 7-8cm klaring ovenfor forsterkeren. Er dette for lite? Det er en NAD forsterker forresten. Merker at den er endel varmere på toppen etter at jeg plasserte den der. Hva tror dere? Vet ikke hvor varm en forsterker bør være før man kan bli skeptisk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår ikke forsterkeren seg av har du ingen problemer.
    Angående høyde på høyttalerne, du kan tilte høyttalerne litt bakover ved å legge noen filtbiter under fronten av de. Eksperimenter med vinklingen inn mot deg også, et utgangspunkt er at man i lytteposisjon skal kunne se ca. 1/3 av innsiden av høyttalernes sider.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •