Anlegg til rundt 6000-8000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg til rundt 6000-8000,-

Hei.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe mitt første anlegg og har tenkt til å bruke rundt 6000 - 8000 kr.

Jeg vet veldig lite om høytalere og forsterkere, så jeg tenkte det var greit å høre med noen som har litt mer peiling enn meg før jeg kjøper noe.

Høytalerene skal i hovedsak brukes til musikk i et 20 kvadrats rom.

Jeg har sett på disse:

CERWIN-VEGA VE-12F
    JBL ES80 Gulvstående høyttaler - Sort

Og av forsterker: Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker - Sort
    Jeg på om den er god nok for høytalerne eller om jeg må ha en annen.

Hvis du har noen andre forslag, er det bare å komme med de

Takker på forhånd for svar.

Edit:

Vil gjerne ha stereo, men vil kanskje kjøpe en sub eller to senere.

Musikksmak: Electronica, Electro House, Drum and Bass, Dubstep og litt Rock, Trance og toplista på spotify

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare stereo du skal ha? eller surround, hvilken musikk liker du? Det viktigste er å gå rundt å lytte på ting så du finner noe som passer din musikksmak og ører.

Av de to nevnt her ville jeg uten tvil valgt JBL, H/K lager bra forsterkere de så vil nok passe bra

Andre merker som kan være værdt titte på er:
    Klipsch
    System Audio
    Dali

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig god bass på B&W DM685 og passer veldig brak for musikk smaken din Kan alltids legge på en god sub woofer senere, som du nevnte.

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snok litt rundt og kjøp brukt.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch burde også passe bra til din smak, lytt rundt på diverse ta med egen musikk inn i butikken

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville klart anbefale å kjøpe brukt. du kan få svært gode høyttalere på brukten, for en ganske billig penge.

Billig SA 1750 med billig matchende forsterker
    Super kombo til kr 6700,-

et eksempel

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser dette ut?

Dali concept10 - FINN Torget 7000 ,-

Tror dere forsterkeren vil gi nok effekt til å utnytte høytalerne brukbart?

Newcomer Martinandersen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AncheR
    Hvordan ser dette ut?

Dali concept10 - FINN Torget 7000 ,-

Tror dere forsterkeren vil gi nok effekt til å utnytte høytalerne brukbart?
    den er god nok, men du får ikke kjørt høytallerene fult ut

jeg har nad c372 på concept 8. det spiller konge, mangler 10w , altså 160 for å yte fult ifølge klubben

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store flotte høyttalere det der. Husk at jo større de er, jo mer watt trengs for at de skal våkne skikkelig. Concept 10 er ikke super lett-drevne..

Ville kjøpt meg stativhøyttalere til stereo og det budsjettet jeg. Rommet er ikke kjempestort så jeg tror du hadde blitt overrasket. Dra på Soundgarden å lytt på Dynaudio DM 2/7. Har selv prøvespilt tung Deep House med de. Klipsch er nevnt lenger opp.. RB-61 ii er konge til musikksmaken din.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    concept 10 er også mere party høytaller. liksom litt CW lyd over bassen, så hvis du vektlegger lydkvaliteten, hadde jeg heller gått for concept 8.

men med den musikk smaken du har, så tror jeg du får lyst på en sub ganske fort. så kan være en mulighet å kjøpe stativhøytallere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martinandersen
    concept 10 er også mere party høytaller. liksom litt CW lyd over bassen, så hvis du vektlegger lydkvaliteten, hadde jeg heller gått for concept 8.

men med den musikk smaken du har, så tror jeg du får lyst på en sub ganske fort. så kan være en mulighet å kjøpe stativhøytallere.
    Jeg har kanskje tenkt til å kjøpe en sub eller noe senere (2-3 år pga økonomi). Inn til videre vil jeg ha et annlegg som spiller passe fint med litt trøkk. Har naboer i alle tak og vegger, så skal ikke bli for mye trøkk heller. (Skal flytte ut om 1 år though)

Hvis jeg skal kjøpe en sub eller to, trenger jeg noe mer enn en stereo forsterker? Krever ikke subber en del watt?

Ville du oppfordret meg til å kjøpe NAD C372 til Dali Concept 8?
    Jeg ser på Hifiklubben at Concept 8 har Impedans på 6 ohm? Hva betyr dette? Concept 6 og 10 har 8 ohm.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er greit å la en av de mer erfarne forklare ohm. Det er i korte trekk viktig å ha forsterker som funker med samme ohm som på høyttalerne. Det er ofte en bryter bak på forsterker eller så bytter man enkelt dette i menyen. (Spørs hvilken forsterker du har). Feil ohm på en av delene, og forsterkeren kan gå varm. For mye strøm blir levert i forhold til hvor mye som er nødvendig med andre ord. I verste fall blir noe ødelagt. PHEW! Jeg rotet meg bare halvveis bort. Hehe.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AncheR
    Jeg har kanskje tenkt til å kjøpe en sub eller noe senere (2-3 år pga økonomi). Inn til videre vil jeg ha et annlegg som spiller passe fint med litt trøkk. Har naboer i alle tak og vegger, så skal ikke bli for mye trøkk heller. (Skal flytte ut om 1 år though)

Hvis jeg skal kjøpe en sub eller to, trenger jeg noe mer enn en stereo forsterker? Krever ikke subber en del watt?

Ville du oppfordret meg til å kjøpe NAD C372 til Dali Concept 8?
    Jeg ser på Hifiklubben at Concept 8 har Impedans på 6 ohm? Hva betyr dette? Concept 6 og 10 har 8 ohm.
    du trenger ikke noe mer en en stereoforsterker til sub. bare forsterkeren har sub utgang. hvis du kjøper en aktiv sub så trenger den ikke watt fra forsterkeren, for da har suben innebygget forsterker.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Store flotte høyttalere det der. Husk at jo større de er, jo mer watt trengs for at de skal våkne skikkelig. Concept 10 er ikke super lett-drevne..
    Vel, små høyttalere/stativhøyttalere er stort sett vanskeligere å drive (les lavere følsomhet) enn ditto større gulvstående modeller. I og med at det da som oftest er flere og større elementer er det lettere å få "godkjent" lydkvalitet på et "normalt" lyttevolum med en gulvstående høyttaler, mens det med en stativhøyttaler ofte trengs en hakket bedre og kraftigere forsterker til å få en stativhøyttaer til skikkelig å våkne. Større elementer krever kraft og god dempefaktor for å holde høyttalerelementene "i tømmene" på litt over middels lydnivå.

Dog, til trådstarters info ville jeg ha anbefalt et par gulvstående modeller med god elementbestykning og en ditto god stereoforsterker dersom fokuset er tokanals musikk. Har en snikende mistanke om at bass er viktig her, og at et par stativhøyttalere ikke vil tilfredsstille "suget" etter bunnoktavene. Men jeg kan jo ta feil :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vel, små høyttalere/stativhøyttalere er stort sett vanskeligere å drive (les lavere følsomhet) enn ditto større gulvstående modeller. I og med at det da som oftest er flere og større elementer er det lettere å få "godkjent" lydkvalitet på et "normalt" lyttevolum med en gulvstående høyttaler, mens det med en stativhøyttaler ofte trengs en hakket bedre og kraftigere forsterker til å få en stativhøyttaer til skikkelig å våkne. Større elementer krever kraft og god dempefaktor for å holde høyttalerelementene "i tømmene" på litt over middels lydnivå.

Dog, til trådstarters info ville jeg ha anbefalt et par gulvstående modeller med god elementbestykning og en ditto god stereoforsterker dersom fokuset er tokanals musikk. Har en snikende mistanke om at bass er viktig her, og at et par stativhøyttalere ikke vil tilfredsstille "suget" etter bunnoktavene. Men jeg kan jo ta feil :-)
    Riktig

Kan du forklare hva god elementbeskyttelse vil si?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •