Spikes, betongheller, vibrasjonsdempende gummi... eller alt sammen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spikes, betongheller, vibrasjonsdempende gummi... eller alt sammen?

Prøver å finne en løsning for at vibrasjoner (les bass) ikke skal forplante seg til gulvet,
    Sålangt har jeg prøvd 2 forskjellige løsninger med omtrent samme resultat:

1) 50mm betongheller med billig liggeunderlag under.
    2) 10mm vibrasjonsdempende gummi delt i 5x5cm store biter montert i hvert hjørne under høytalerne. (Vil bare presisere at dette er vibrasjonsdempende gummi beregnet for å stå under industrimaskiner som driebenker, freser osv.)

I dag har jeg den siste løsningen men vurderer spikes i tillegg. Problemet er at høytalerne står i perfekt høyde nå, de kan kanskje løftes ytterliger 10mm, altså et lag til med gummi men med spikes blir de omtrent like høye som med betongklossene og det ble litt i overkant.
    Sett på en annen side, jeg kan sikkert justere sofaen enda litt opp om resultatet blir at vibrasjonene ikke forplanter seg i gulvet med "full pakke" (den står i dag på betongklosser og 35mm maskinsko i 70A shore gummi siden det sitter 3x12" i den)

Så da har jeg 4 spørsmål:

1) Er det noen som har erfaring eller tanker rundt dette med vibrasjonsdemping uten å bygge flytende gulv?

2)Bør spikes stå på hardt eller mykt underlag (rett på gulvet, på betonghellene eller på gummi?

3) For å få økt vibrasjonsdemping, bør jeg gå for hardere eller mykere gummi eller er 70A shore omtrent så bra jeg får det?

4) Vil spikes eller maskinsko (altså hard konsetrert punkt eller mykt fordelt på større flate) fungere best?

Takker for alle svar

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos avshop får du kjøpt ei slags matte/pute som du kan sette sub/ høyttalere på som visstnok skal dempe vibrasjoner veldig bra. Koster rundt 500,- mener jeg å huske i farten.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror att på de fleste norske gulv vil vibrasjonsdempende gummi vere det greieste alternativet.
    Spikes er så vidt jeg har forstått det beregnet på briter og amerikanere som må presse spikes'ene gjennom 2 cm med gulvteppe for å få høyttalerne til å stå støtt.

Kjøpte nylig nye ganske skikkelige HT-stativ fra en tysk produsent, de var utstyrt med noen gummi-knotter på undersiden, med spikes som ekstra-utsyr for folk med vegg-til-vegg teppe.

Hvorfor norske Hi-Fi forhandlere har hengt seg litt opp i spikes aner jeg ikke, men de får vel litt omsetning på det.

Første artikkel som kom opp på ett Google søk:
    Speaker Spikes and Cones – What’s the point? — Reviews and News from Audioholics

God fornøyelse!

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill.
    2 lag med den vibrasjonsdempende matten ble helt perfekt. Ingen vibrasjoner å snakke om i gulvet og helt rett høyde i forhold til den noe eleverte sofaen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •