En slags ekkolyd i rommet. Beste måte å få fjernet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En slags ekkolyd i rommet. Beste måte å få fjernet?

Sliter litt med et rom i huset. Når jeg f.eks. knipser så hører jeg et slags ekko i andre enden av rommet (rektangulært rom).

Dette er irriterende, og får meg til å føle at lyden blir litt vrengt (nocebo-effekt? hører det ikke, men føler det). Rommet er en kjellerstove/gjesterom.
    Har prøvd og tegnet rommet.

Vedlegg 82215

Lurer på hva som blir beste løsning her?

Langsiden av rommet (der med vinduene) er ca 4,5 meter og lengden fra vegg (sofa) til vegg (tv) er ca 3,2 meter.
    Vil det hjelpe å sette inn noen dempeplater/akustikkplater? Det er som dere ser begrenset plass til å sette opp noen plater.. Eneste mulighet er bak tv mellom dør og hyller og litt høyt oppe på veggen (lysbryter ligger ca midt på veggen), over sengen, og rett til venstre for sofaen...

Hvilke løsninger blir best her?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et teppe på gulvet?
    Gardiner og planter?
    Hva med malerier og bilder?

Dette er lette og billige løsninger som kan hjelpe

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hva med et teppe på gulvet?
    Gardiner og planter?
    Hva med malerier og bilder?

Dette er lette og billige løsninger som kan hjelpe

Hehe.. Glemte å skrive noen ting... Står diverse planter i vinduene (falske), gardiner henger der de skal. Har planer om å få inn et teppe, må bare rydde det frem først.

Tenkte noe ala det Stapedius har gjort... Motiv på polyesterduk eller noe lignende...
    Men det jeg lurer på er om det vil hjelpe å plassere de på "ledige" plasser? Altså på veggen ved siden av sofaen, over sengen og ca 1,5 meter oppe på veggen bak tv...

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt hjelper! Så med ekko problemer ville jeg helt klart dempet med akustikkplater, teppe og tykke gardiner.

Er det fra høyre siden du hører ekko? Du kan jo med akustikkplater lage en enkel skillevegg mellom senga og sofaen.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde prøve og få det ut av vinduet og inn i hjørnene, eller så er det dempeplater o.l. som gjelder.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Alt hjelper! Så med ekko problemer ville jeg helt klart dempet med akustikkplater, teppe og tykke gardiner.

Er det fra høyre siden du hører ekko? Du kan jo med akustikkplater lage en enkel skillevegg mellom senga og sofaen.
    Gardinene blir ikke byttet ut. Teppet skal inn, må bare få ryddet "mørke"loftet først.

Sitter jeg i sofaen hører jeg det fra høyre, sitter/ligger jeg i sengen hører jeg det fra andre enden...
    Tegningen viser litt feil. Sofaen og sengen står helt tett inntil hverandre.

Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    Du burde prøve og få det ut av vinduet og inn i hjørnene, eller så er det dempeplater o.l. som gjelder.
    Få hva ut av vinduet? Ekkoet? Føles ikke som ekkoet kommer derfra...

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort teppe på gulvet og sofa litt frem fra veggen, ev. lydplater eller veggteppe bak. Har slitt med ett lignende rom, det fungerte greit, men jeg snudde hele møbleringen til slutt og ble kvitt problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et noenlunde tilsvarende kinorom. Har anlegget langs langveggen. Rommet er godt dempet med akustikkplater. Jeg hører "ekko" når jeg klapper med hendene med åpen romdør, lukker jeg den er ekko borte. Prøv det sistnevnte.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Stort teppe på gulvet og sofa litt frem fra veggen, ev. lydplater eller veggteppe bak. Har slitt med ett lignende rom, det fungerte greit, men jeg snudde hele møbleringen til slutt og ble kvitt problemet.
    Som du ser på tegningen er det et vindu bak sofa, så sofa kommer til å bli. Har planer om teppe på golvet. Møblering kommer ikke å bli forvandlet.

Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Har et noenlunde tilsvarende kinorom. Har anlegget langs langveggen. Rommet er godt dempet med akustikkplater. Jeg hører "ekko" når jeg klapper med hendene med åpen romdør, lukker jeg den er ekko borte. Prøv det sistnevnte.
    Ekkoet er der når døren er igjen, og er litt svakere (men fortsatt tydelig) når døren er åpen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •