Helt i starten på min bilstereoera var dette referansen for dyp bass. Hvis ikke et eller annet datt av fra bilen eller i det minste ned fra dasjbordet da starten på denne ble spilt kunne du bare drite i å skru opp.
Dette var da jeg lærte meg hva ei kasse rundt elementet kunne gjøre for performance.
En kompis med 1 stk CV 12" i ei sånn ca. bygd kasse etter anvisninger fra brukermanualen til suben og dorullkjerner som porter, baki en Polo sendte en rival i Volvo 240, med 2x15" i ei kryssfinerplate, skrudd på skrå mellom hattehylla og dørken og tetta med byggskum på sidene, hjem i skam etter starten på "sekser`n på Snap"
Fra den dagen var basskasse tingen :-D
Noen uker senere var HFK på bilstereotur og vi måtte jo ned å kikke på de 2 bmw`ene. Den ene med anlegg til rund kr. 20000.- den andre svimlende kr. 50000.-. Etter å ha hørt litt på 12 stk. 10" montert i hatthylle og seterygg og sett at en papp plakat som lå på taket av den med det dyreste anlegget beveget seg av basstrykket ut av takluka dukket min kompis med Poloen opp over gata, med nytt anlegg i bilen.
Det besto nå av en bærbar cd spiller, en 2x40W Denon forsterker og Vifa Jonglering høytalerbyggesett i kasse med nøyaktige mål fra Eltek, dog fortsatt med dorullkjerner som refleksrør. Totalsummen var på nesten 7000 kroner!

Etter 2 minutter var det flere folk rundt den lille Poloen enn borte ved demobilene. Etter 5 minutter låste bmw gutta bilene sine og gikk inn på hotellet, vi så ikke mer til dem og nøye utregnede kasser var kommet for å bli

Spørsmålet er: hvor dypt det egentlig er? Er det noen som vet hvor mange Hz den tonen er?
Jeg synes egentlig at det er dypt nok, og når jeg nå funderer på å bygge meg nye subber til heimekinoen min trenger jeg sikkert ikke noe som spiller spikrakt ned til 5Hz, men "sekser`n på Snap", den skal sitte 8)