Tykt ullteppe foran høytt. Hva tror dere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tykt ullteppe foran høytt. Hva tror dere?

Plasserte et tykt ullteppe foran høytt. i går. Hvordan og i hvilken grad tror dere dette vil påvirke lyden?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du merket noe selv da? Vil tro at lyden kan bli noe varmere...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La det i går kveld, så jeg har ikke fått tid til å lytte enda. Er derfor litt nyskjerrig på hva folk her inne mener jeg man forvente av effekt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv som et eksperiment å flytte vekk bordet når du lytter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden vil bli mer behagelig dvs. litt mindre hardhet i diskant og mellomtone. Men det at du har et bord mellom høyttalere og lyttepsisjon gjør at du ikke får så stor effekt av teppet, da lyden blir reflektert i bordet. Prøv det som Snickers-is sier evt. legg et teppe over bordet. Jeg vil tro at lyden vil bli bedre da.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Lyden vil bli mer behagelig dvs. litt mindre hardhet i diskant og mellomtone. Men det at du har et bord mellom høyttalere og lyttepsisjon gjør at du ikke får så stor effekt av teppet, da lyden blir reflektert i bordet. Prøv det som Snickers-is sier evt. legg et teppe over bordet. Jeg vil tro at lyden vil bli bedre da.

Skal prøve det Ellers synes jeg kanskje at bassen ble litt mer "ullen", kan det være en bivirkning?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Skal prøve det Ellers synes jeg kanskje at bassen ble litt mer "ullen", kan det være en bivirkning?
    Spiller du med spikes eller dempeføtter? Er du sikker på at det var bassen som ble mer ullen, og ikke mellomtonen? Kan du beskrive litt mer hvilke basslyder som virket mer ulne?
    Bass er jo i utgangspunktet en dyp lyd som kan høres ullen ut i utgangspunktet. Det er noe man kan høre hvis man kobler fra alt annet enn subwoofer... Har man ikke forsøkt det, så vil man bli overrasket over hvor mye av lyden i bassgitarer og stortommer som faktisk hører til mellomtoneregistret, spesielt snerten i anslaget.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Spiller du med spikes eller dempeføtter? Er du sikker på at det var bassen som ble mer ullen, og ikke mellomtonen? Kan du beskrive litt mer hvilke basslyder som virket mer ulne?
    Bass er jo i utgangspunktet en dyp lyd som kan høres ullen ut i utgangspunktet. Det er noe man kan høre hvis man kobler fra alt annet enn subwoofer... Har man ikke forsøkt det, så vil man bli overrasket over hvor mye av lyden i bassgitarer og stortommer som faktisk hører til mellomtoneregistret, spesielt snerten i anslaget.

Jeg benytter spikes. Synes mellombassen ble en anelse mer udefinert, mistet muligens litt attakk og fasthet. Godt mulig at denne følelsen kan skyldes tilsløring i mellomtonen. Det er imidlertid litt tidlig å si da jeg ikke har fått tid til å lytte så mye enda.

Har ikke testet dempeføttene. Forskjellene på disse og spikes?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet dempeføttene. Forskjellene på disse og spikes?
    De oppfyller vel omtrent samme funksjon.
    Poenget med spørsmålet mitt var hvorvidt teppet demper vibrasjoner som forplantet seg slik at gulvet virket som en stor membran (med kort slaglengde... ).
    Med spikes er neppe dette et problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har kjøpt akkurat det samme teppet som deg på ikea.Har egentlig fått det samme resultatet som deg.Litt mer pløsete bass :?: Har brukt de litt andeledes enn deg.I hjørnet på veggen som høyttalerne spiller mot.En på h side og en på v. Har også kjøpt et stort teppe som jeg har hengt på veggen i samme type stoff og tykkelse på ikea. Det funka bra. ble kvitt mye av ekkoet i rommet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knutli
    Hei

Har kjøpt akkurat det samme teppet som deg på ikea.Har egentlig fått det samme resultatet som deg.Litt mer pløsete bass :?: Har brukt de litt andeledes enn deg.I hjørnet på veggen som høyttalerne spiller mot.En på h side og en på v. Har også kjøpt et stort teppe som jeg har hengt på veggen i samme type stoff og tykkelse på ikea. Det funka bra. ble kvitt mye av ekkoet i rommet.
    Har du et bilde av hvordan det ble eller? Lurer litt på om et teppe på bakveggen hadde hjulpet her og.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke bilde av det.
    Må få kjøpt meg digital kamera snart :roll: .Du kan jo dra på Ikea å ta en titt på teppet.Det er helt likt det deppe du har.Bare at dette tepper er mye større. Kostet 795 kroner.Tykt og tunkt.Har det 5 cm fra veggen.

Gi meg gjerne informasjon videre om du finner ut av problemet vårt.Trodde det skulle hjelpe med disse små ullteppene.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nettopp gjort det samme :)

Kjøpte et fint skikkelig tjukt teppe i håp om at det skulle dempe en del refleksjoner i stuen min.. Etter ca 5-6 cd plater så er jeg overbevist om at dette er en av de bedre oppgraderingene på lenge.. Teppet fjernet mye av refleksjonene i det øverste frekvensområdet. Samtidig så føler jeg at lydbildet blir større og bassen strammere..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde istedet trekke dine høyttalere lengere ut på gulvet....og kanskje litt tettere sammen, men ellers, et svært teppe imellom høyttalerne, på gulvet og bak lytteposisjonen er som regel alltid bra. Alternativt en bokreol bak lytteposisjonen.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra med litt tepper for å rydde opp litt i lyden :smile:

Husker når vi flyttet i fjor sommer. Det første som kom på plass var tv og surround anlegget. Før vi fikk møblert skikkelig i stuen så var det helt jævlig lyd, hard og ekko så det holdt. Så møbler og tepper er vi for.

La ett kjempe teppe (nesten vegg til vegg) oppe i lytterommet (loftsua), det gjorde susen. Men der sliter jeg litt med bassen. Rommet er ikke stort nokk, så jeg må ha soffan helt opp mot veggen, og akkurat der er det veldig mye bass-brumm. Flytter jeg en meter ut fra veggen er lyden helt perfekt og bassen kontant og tydlig.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teppet har neppe påvirket bassen, men snarere dempet refleksjoner i høyere frekvensområder som i sin tur gjør at du får en annen oppfatning av bassgjengivelsen.

Teppet bør vel i utgangspunktet være et positivt akustisk tiltak, og sannsynligvis ta litt "edge" vekk fra toppen.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nødt til å være et tykt teppe for å få dempet det øvre registeret, eller holder det med korthåret? Ser ikke helt for meg isbjørnskinn foran TV'en.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid brukt tepper foran høyttalerne.
    En viktig ting å ta rotta på noen av refleksjonene.
    Hvis du plutselig blir plaget med pløsete bass. Det er ikke bare en ting som mere fokus siden du har blitt kvitt ett problem?
    Ofte slik at når man har fått ordna ett problem så dukker det opp ett nytt...
    Prøvd å flytta på ht'ene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •