CD: forverring av kvalitet over tid

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD: forverring av kvalitet over tid

Disukterte nylig med en fyr som mener at kvaliteten på CDene forringes over tid.

Er det slik at CDer jeg kjøpte i 2000 vil miste informasjonen lagret på den?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her og ripper samlingen min nå. Mesteparten kjøpt før 2000, høres bra ut 8-)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man ville vel tro at et digitalt medie har den egenskapen at enten funker det eller så funker det ikke.

Hvilket vil si når en CD blir gammel for å kalle det det vil den etterhvert slutte å fungere. Lyden blir ikke dårligere den blir borte. Kanskje ikke over hele plata samtidig. Men blir vel at den begynner å skippe og hoppe over informasjon osv.

Hørte for mange herrens år siden at en CD var forventet å være ødelagt etter ca 10 år. Det har ikke stemt for mitt tilfelle. Har cd'er fra tidlig 90-tallet som fungerer like fint i dag

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lyden blir ikke nødvendigvis borte selv om cden blir dårligere. alle avspillere har feilkorrigering i en eller annen grad.
    f.eks en del billige brenneplater jeg var borte i for noen år siden ble over tiden nesten ikke brukelig i enkle cdspillere og særlig dvdspillere.
    høy forvrengning, særlig oppover i frekvens. -men de virket på et vis..
    ...mens det låt langt renere fra en sony cds xb940!

mange her inne har sikkert også opplevd hvordan ulike fabrikat av dvdrom klarer å lese av den skadede dataen og de som evt. ikke klarer det?

eksempel, forelesning fra grunnkurs elektro, tolkning av digitale data:

cdformatet:
    "The bit rate is then 44100 samples/second x 16 bits/sample x 2 = 1,411,200 bit/s or 1.4 Mbit/s."

man skal ha tunga rett i munnen for å få alle desse 0 og 1 riktig under enhver omstendighet :lol:

men praktisk sett er det ikke akkurat et stort problem nei, med fabrikkproduserte plater uten skader

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle mine XXXX antall backup-plater holder sakte men sikkert på å reise til cdplatehimmelen pr idag. Var relativt aktiv med backup av plater på 90tallet og de mange av de har begynt sin forvitring i form av at "belegget" på platen løsner og plata blir gjennomsiktig. Dog har jeg ikke vært like flink til å putte de på plass i coveret sitt etter bruk. Noen har også fått hard medfart i diverse ymse hanskerom i bilene jeg har hatt. Summasummario har platene igrunn vært meget holdbare ,og så slipper man jo å ødelegge alle originalene sine!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går under det fine navnet "Disc rot".
    Etter hvert som årene går så begynner det reflektive laget å oksidere bort, hvor lang tid det tar kommer an på kvaliteten på selve plata. På noen typer brenneplater tar det bare få år før fenomenet tar til.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emne: "-Gamle CD-er taper seg ettersom årene går"

Nei.

Vel. For noen år siden så var vi en liten gjeng som lyttet til en del musikk en kveld, og i et øyeblikk så kom jeg på å hente frem en CD jeg kjøpte i 1986. Det var Dire Straits´Making Movies. Vi flippet den i CD-skuffen, og trykket play. Hva? Dette var tamme greier. Så vi konkluderte da (for noen år siden, husk det) at CD-er taper seg over tid og mister dynamikk. Sikker pga. oksydering, eller noe sånn...

Jeg tok frem samme CD for å teste rip via iTunes og andre programmer av ren nysgjerrighet. CD-en er full av riper og er jo for svarte 25 år gammel, så den ble et egnet testobjekt.

AccurateRip forteller meg at den er rippet nøyaktig. Så, da var det å ta et spor fra den inn i Audacity. Valgte sporet Tunnel of Love. Av ren nysgjerrighet tok jeg samme sang fra Dire Straits´Private Investigations: The Best Of Dire Straits & Mark Knopfler, for den låt jo "så mye bedre" enn den gamle utslitte Making Movies CD-en.

Resultatet er nedenfor. Det er den gamle CD-en som er øverst. Selv om dette viser LoudnessWar, så er essensen her at gamle CD-er holder lenger enn gamle fordommer ville ha oss til å tro.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nettopp Iron Maidens Piece Of Mind på eBay. CDen er fra 1983, låter UTMERKET og er ikke ødelagt av remastering & loudness war.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener jeg har lest et sted at forventet levealder på en presset CD-plate, dvs av den typen du kjøper når du kjøper et album, er minst 20 år dersom den oppbevares forsvarlig.

På brente plater opererer man gjerne med en tid på omlag 5 år før informasjonen begynner å forsvinne. Dette kan ta både kortere og lengre tid avhengig av brenneplatens kvalitet, oppbevaring, leser osv. Man bør derfor brenne eldre backupplater på nye medium med jevne mellomrom dersom man fremdeles benytter dette som backup, f.eks hvert 3. år.

Som det nevnes lengre opp så blir ikke resultatet av en plate som har mistet for mye informasjon redusert lydkvalitet, men åpenbare skips og avspillingsproblemer.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    Disukterte nylig med en fyr som mener at kvaliteten på CDene forringes over tid.

Er det slik at CDer jeg kjøpte i 2000 vil miste informasjonen lagret på den?

Var ute på en DJ jobb i går og spilte div cd'er som jeg kjøpte ca 1985...de fungerer fremdeles, og de ligger i en koffert som har vært kjørt i bil i alt fra minus 20 til pluss 25 i ca 10 år....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt én plate der korroderte, nermest gikk i oppløsning, kunne ikke spilles lenger. Alle mine cd`er er rippet og pakket vekk for lenge siden.
    Men ellers, er man paranoid kan man jo holde seg til Spotify.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den klare oppfatning at lydkvaliteten har blitt merkbart forbedret på CD gjennom årene. Selvom mediet er det samme, er det vel naturlig at teknologien, opptaksutstyr og mikseutstyr har blitt stadig utviklet og forfinet.
    Uttrykket "CD-kvalitet" er i så måte et omstridt begrep. Det kan være store forskjeller mellom egn gitt CDs lydkvalitet og mediets potensiale som sådan. Dette har jo blitt diskutert opp og i mente i CD vs. LP diskusjoner...
    CD mediet i seg selv gir ingen garanti for kvalitet.

Så om man lytter til sine eldre CD'er og synes lyden er noe tam, har vel ikke dette noe med forverring av kvalitet over tid å gjøre, men heller at de eldre CD-platene aldri har hatt bedre lydkvalitet.

Det er vel heller ikke for ingenting at svært mange artister har gitt ut eldre plater i nye "remastered" utgaver, selvom det selvfølelig er et fint påskudd for å selge platene på nytt også..

Jeg har mange plater fra tidlig 80-tall som påberoper seg "DDD" merking som et kvalitetsstempel. Men mot dagens innspillinger er det liten tvil om at det har skjedd en utvikling av lydkvalitet på CD. Og det er vel ingen i dag som kjøper "Digitalt" som et kvalitetsstempel i seg selv.

Når det gjelder fysisk degradering av selvet mediet, er det selvfølgelig en helt annen sak. Jeg husker det ble sagt midt på 80-tallet at CD-platene ville brytes ned i løpet av så lite som 7 år.. Vel, mine spiller i alle fall like fint den dag i dag..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •