Bruke innebygd DAC i reciver eller ekstern dac?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke innebygd DAC i reciver eller ekstern dac?

Hei

Jeg tar ut lyd digitalt fra min Apple AirportExpress via optisk kabel til min Marantz SR6200 surroundreciver og bruker dermed D/A konvertern i Marantzen. Ville det vært bedre å bruke en ekstern DAC som foreks. Cambridge DacMagic mellom airport expressen og Marantzen?

Jeg har også snust litt på Hegel sin DAC men denne har desverre kun USB inngang.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg skyte litt fra hoften, vil jeg gjette på at du klarer deg bra med den innebygde DACen din. En ekstern DAC kan fra tid til annen gi et løft i lyden, men jeg har mange ganger opplevd at det blir hipp som happ - selv om man kobler til en veldig dyr og presumptivt topp DAC. I hvert fall ikke alltid at det er verdt å betale ekstra for en ekstra boks. Det kommer litt an på resten av signalkjeden - alt henger sammen med alt. Prøv selv før du kjøper.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser en Cambridge DacMagic ligger på 2400,- i skrivende stund på hi fi klubben. Jeg har lest endel tester av denne (og andre) hvor omtrent alle konkluderer med at med at en ekstern DAC vil i de fleste tilfelder gi et lydmessig løft.

Hvordan er kvaliteten på disse interne DACene i mellomklasse surroundreciverne egentlig? Min Marantz SR6200 kostet vel 6000,- såvidt jeg husker.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirop
    Jeg ser en Cambridge DacMagic ligger på 2400,- i skrivende stund på hi fi klubben. Jeg har lest endel tester av denne (og andre) hvor omtrent alle konkluderer med at med at en ekstern DAC vil i de fleste tilfelder gi et lydmessig løft.

Hvordan er kvaliteten på disse interne DACene i mellomklasse surroundreciverne egentlig? Min Marantz SR6200 kostet vel 6000,- såvidt jeg husker.
    Tester har gjerne en tendens til å skjønnmale tingenes tilstand. Jeg har hatt med meg DACer som koster både 10 og 20 ganger det du må betale for en DacMagic til hifivenner rundt omkring - og noen ganger hører man forskjell. Andre ganger hører man ikke forskjell. Det kommer an på resten av signalkjeden.

Jeg tipper at DACen i receiveren din er akkurat så god at den passer til resten av den budsjettelektronikken - no offense - som du har i receiveren, og at det trolig ikke er allverden du får ut av å koble til en separat DAC. Men for all del: prøv selv. Kommer du over en brukt DAc, er det nærmest null risiko - kjøp og prøv, og hvis det ikke gir noe ekstra, selger du den videre til omtrent samme pris.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett..
    Jeg skal oppgradere til en ren stereoforsterker med tiden og vil da dermed ha behov for ekstern dac mellom den optiske utgangen på Airport expressen og forsterkeren, men inntil da har det sikkert ikke så my for seg å bruke ekstern dac når jeg allerede har dac i surroundrecivern

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en god konklusjon, støtter den

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett..
    Jeg skal oppgradere til en ren stereoforsterker med tiden og vil da dermed ha behov for ekstern dac mellom den optiske utgangen på Airport expressen og forsterkeren, men inntil da har det sikkert ikke så my for seg å bruke ekstern dac når jeg allerede har dac i surroundrecivern
    Skal du oppgradere deg til en stereoforsterker, ville jeg absolutt ha ventet med å kjøpe DAC. Såvel DACer som forsterkere har gjerne litt forskjellig klangsignaturer, avhengig av produsentens preferanser - vi snakker om nyanser, men dog - og når du vet hvilken forsterker du lander på, har du et mye bedre utgangspunkt for å kjøpe en DAC som passer, og som gir deg mulighet til å tune inn klangen slik at den passer til din smak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett.
    Jeg synes nå at kombinasjonen Marantz og Dali 450 har en litt for mørk klangbalanse, behaglig og lytte til, men savner litt mer "friskhet" og detaljgjengivelse. Dette kan naturligvis ha med at diskanten i Dali 450 har sine begrensninger, men skulle jeg oppgradert til en stereoforsterker er dette preferanser jeg ville lagt vekt på.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din lytteopplevelse kan også ha en viss sammenheng med at ikke bare Dali'ene dine kan være litt mørke i klangen. Mitt inntrykk av mange Marantz-forsterkere - kjenner ikke din spesifikt - er at Marantz også kan ha en tendens til en litt varm eller mørk klang.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Enig med Ulf-B her. Du vil nok ikke få så veldig mye ut av en ekstern dac med ditt nåværende oppsett. Og min erfaring med Marantz er også at de er litt laidback i øvre mellomtone og diskant.

Har du muligheten kunne du jo fått prøvt å lånt deg en Hegel HD-10 dac f.eks. Denne har nok en litt mer "klinisk" og oppløyst gjengivelse og kan kanskje åpne opp høytallerene dine litt mer.

Men vil anbefale å få lånt en før du kjøper, vanskelig å spå rett og slett med dacer .

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett.
    Jeg synes nå at kombinasjonen Marantz og Dali 450 har en litt for mørk klangbalanse, behaglig og lytte til, men savner litt mer "friskhet" og detaljgjengivelse. Dette kan naturligvis ha med at diskanten i Dali 450 har sine begrensninger, men skulle jeg oppgradert til en stereoforsterker er dette preferanser jeg ville lagt vekt på.
    Har faktisk Dali 450 stående som jeg kobler opp i blant. Lyden er veldig laidback og mørk. Herlig for "dagen-derpå" lytting, men blir alt for laidback for vors og film. Tror ikke du får betydelig lysere klang og attack uansett dac. Da er det bedre å bytte til andre ht. F. eks Dali mentor eller lignende.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig gla i mine Dali 450, så hvis det blir en oppgradering blir det forsterkeren i første omgang. Jeg er redd for at matchen med Marantz og Dali 450 blir litt for mørk. Hvilket merke burde jeg gå for hvis jeg skulle invistere i en integret forsterker? si på bruktbørsen til rundt 4-5000kr?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •