Dacmagic problemer: skurr ved bruk av analog tilkobling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dacmagic problemer: skurr ved bruk av analog tilkobling

Hei!

Fikk tilbud om å kjøpe en brukt dacmagic som jeg slo til på.
    Etter mye kobling frem og tilbake sitter jeg igjen med et problem og det er at det skurrer når jeg prøver lytte til musikk via cd-spiller. (Høres nesten ut som elementene i HT er sprengt.)

Har sjekket kablene og de er fri for skader. Byttet de ut med noen andre uten at det hjalp.
    (Ved bruk av de digitale inng og tilsvarende kabler er alt vel og bra.)

Googlet har jeg også gjort uten hell, så nå søker jeg hjelp fra entusiastene her på forumet i håp om de kan bidra

Hva kan dette problemet komme av og hva kan jeg gjøre for å fikse dette?
    Vet at de analoge inng på onkyo'en virker fint så problemet kan ikke ligge der.

Det som er koblet inn til dac'en er: pc via usb, cd-spiller med coax til dig.in 1 og tv med optisk til dig.in 2.
    Ut fra dac er: optisk til dig.in 1 på onkyo og rca til cd-in på onkyo.
    Kan feilen ligge her?

Håper på svar og takker for all hjelp!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På samme måte som de digitale INNgangene er enten-eller-innganger, er den digitale UTgangen også av enten-eller-typen. D.v.s. at du kan hente ut digitalt signal ENTEN fra den optiske utgangen ELLER fra RCA-utgangen, men du kan ikke koble til begge samtidig.

Sakset fra manualen:

If it is desired to loop out the currently selected digital audio for recording on a suitable device (MD, CD-R, etc.), you can connect either an S/P DIF co-axial or TOSLINK optical cable to the digital outputs as shown, each type being of equal quality.

PS. Men hvorfor i all verden kobler du slik? DacMagic skal jo primært levere fra seg analoge signaler til Onkyoens analoge innganger. Slik du har kobler, gjør den jo ingen verdens ting - den sender bare det digitale signalet den får inn direkte og ubehandlet videre.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takker så meget for rask respons!!!

Ok det forklarer jo en hel del. Forklarer jo også hvorfor jeg ikke fant noe relevant info på nett om dette problemet. Alle andre kan, og har, koblet rett

Cd-spilleren, som er en Theta Carmen, har bare coax ut og ble fortalt av forrige eier av dac at det var best å gjøre det på denne måten. At dersom jeg koblet det slik det er nå ville jeg kunne hente ut 24/197 fra den analoge utg på dac'en. Han vet tydeligvis ikke hva han prater om da. HM!

Er helt ny i dac verden og vil selvfølgelig ha det så bra som mulig uten at jeg trenger tilbringe så veldig mange timer bak stereoriggen. (Misforstå meg rett, jeg liker å koble, men min andre halvdel deler dessverre ikke denne gleden... Hun vil bare at ting skal virke..)

Hvordan mener du jeg bør gå fram med det jeg har for å oppnå best resultat?
    Vike bort i fra den analoge delen og kun gå for digitalt? Eller?

Igjen, takker for svar!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - skjønner litt mer nå. Det kan hende at problemet ligger i den digitale signaltypen som din Theta Carmen sender ut. De signalene som DacMagic forstår seg på, heter PCM - og du må antageligvis inn i menyen på spilleren din og konfigurere "digital out" til PCM. Det som KAN ha skjedd her, er at du har fått ut surround-type digitale signaler - f.eks. Bitstream - inn på din DacMagic, og dette skaper en infernalsk lyd på de analoge signalene til en stereo-DAC.

Digitalt inn på Onkyoen skulle være problemfritt - den skjønner seg på det digitale surround-språket. Men du kan antageligvis ikke få begge deler samtidig - ikke uten at du går inn i menyen og stiller om det digitale språket fra gang til gang.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på at carmen hadde 2 coax ut, en med pcm/ac3/dts og en med bare pcm.
    Prøvde bytte over til den med bare pcm og skrudde av dts osv og resultatet ble noe endring i lyd. Ikke like mye skurr men det er fremdeles der.
    Så må jeg ganske høyt opp med volum for å høre lyden. Som om noe står i veien og hindrer lyden i å komme "hel" frem hvist du skjønner. Høres nesten litt boks aktig ut.

I innst. menyen til carmen står det 96khz pcm out: 96khz-->48khz. Har valget mellom denne eller bare 96khz. Og på dolby digital out: dolby digital-->pcm.
    Skal dette ha noe å si? Er ikke så mange andre endringer som kan gjøres i dette dos-lignende menyoppsettet til carmen.

Fryktelig frustrerende dette!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DacMagic skal definitivt ikke ha Dolby Digital signaler - ei heller DTS eller AC3. Prøv innstillingen hvor du konverterer Dolby Digital til PCM. 96 eller 48 kHz skal ikke bety noe - DacMagic takler begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Får bare prøve meg litt forsiktig frem. Ønsket var jo å få analog lyd fra cd og det skal vel ikke være utenkelig eller umulig

Takker for all hjelp!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •