To forsterkere til bruk på samme høyttaleroppsett..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer dejavu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To forsterkere til bruk på samme høyttaleroppsett..?

Tanken er ikke biamping, men å smyge en dedikert stereoforsterker inn i mitt bestående surround oppsett. Stereoforsterkeren skal tilkobles frontene,og helst også sub. Hvordan gjør jeg dette?

Det må være en metode som umuliggjør at begge forsterkerene leverer strøm til høytalerene samtidig.

Jeg regner med at dette må kunne ordnes med en slags "høytalerswitsch",men hva skal jeg lete etter..?

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser LX81 har preout, så det er jo bra

Optimalt bør du koble på en effektforsterker som er en dedikert forsterker som fungerer som en slags "slave" til receiveren din. Da trenger du en signalkabel som går fra reciever til forsterkeren, så kobler du høyttalere på effektforsterkeren med vanlige høyttalerkabler.

Om dette fungerer på en vanlig stereoforsterker, men kan tenke meg at du da må sette signalkablene på en input på stereoforesterkeren og stille volumet slik at det er balansert rett i forhold til de andre høyttalerene i systemet ditt..

Når det gjelder sub'en tror jeg det er like greit å ha den tilkoblet rett på receiveren.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Jeg ser LX81 har preout, så det er jo bra

Optimalt bør du koble på en effektforsterker som er en dedikert forsterker som fungerer som en slags "slave" til receiveren din. Da trenger du en signalkabel som går fra reciever til forsterkeren, så kobler du høyttalere på effektforsterkeren med vanlige høyttalerkabler.

Om dette fungerer på en vanlig stereoforsterker, men kan tenke meg at du da må sette signalkablene på en input på stereoforesterkeren og stille volumet slik at det er balansert rett i forhold til de andre høyttalerene i systemet ditt..

Når det gjelder sub'en tror jeg det er like greit å ha den tilkoblet rett på receiveren.
    Ja, den har pre out den pioneer. Men den eldre stereoforsterker jeg tenker å prøve,og som kun skal brukes til forsterker for platespilleren (det er en slags tallerken som snurrer rundt og som man legger vinylplater oppi...8) ), har nok ingen slike innganger. Derfor trenger jeg en løsning som kutter den ene forsterker, og aktiverer den andre....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dejavu
    Ja, den har pre out den pioneer. Men den eldre stereoforsterker jeg tenker å prøve,og som kun skal brukes til forsterker for platespilleren (det er en slags tallerken som snurrer rundt og som man legger vinylplater oppi...8) ), har nok ingen slike innganger. Derfor trenger jeg en løsning som kutter den ene forsterker, og aktiverer den andre....
    Noe sånt du ser etter?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjibba
    Kjempeskummelt med den som det linkes til - for det første vet man ikke hvordan strømmen brytes - man må være helt sikker på at det ikke er så mye som et øyebliks kontakt mellom forsterkerne. Dessuten - med en speakers-A+B-mulighet - KAN man lett komme til å vri et hakk for langt, eller et hakk i feil retning (f.eks. hvis det er mørkt) - og skulle man da komme til å aktivere A+B-posisjonen, blir det krise.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjibba
    Ja,det er noe sånt jeg er ute etter.
    Men liker ikke den A + B muligheten. Etter noen konjakker er det nødt å gå galt8-) .

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,det er noe sånt jeg er ute etter.
    Men liker ikke den A + B muligheten. Etter noen konjakker er det nødt å gå galt8-) .
    Ved nærmere ettertanke,-det vil jo ikke bli tilkoblet a + b sett med høytalere, kun to forsterkere. Så når kilde 1 er inne, er 2 ute...men så var det på hvilket tidspunkt strømmen brytes da? Er det overlapping så sitter jeg til halsen i det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antageligvis er det noe à la dette du skal ha:

Niles Audio Corporation

Jeg googlet litt, og fant følgende tråd:

2 Power Amplifiers 1 set of Speakers - Amp switch? - AVS Forum
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved nærmere ettertanke,-det vil jo ikke bli tilkoblet a + b sett med høytalere, kun to forsterkere. Så når kilde 1 er inne, er 2 ute...men så var det på hvilket tidspunkt strømmen brytes da? Er det overlapping så sitter jeg til halsen i det.
    Du må bare tenke "bakvendt" her. Strømmen går like godt begge veier - altså: når A+B er innkoblet - med én forsterker på A og én på B - er alt i kontakt med alt. Du må ha en A-ELLER-B svitsj - som bryter kontakten med A før B slår inn.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen direkte god måte å gjøre dette på. Enten trenger du en bryte fungsjon som kutter den ene forsterkeren når du kobler inn den andre, eller du kan rett og slett legge frem 2 sett høyttalerkabler med bananplugger for lett å kunne bytte dem mellom 2 separate systemer. Begge kan ikke være koblet inn samtidig da en avslått forsterker som regel kortslutter terminalene.
    Alternativt kan du bruke en 2-kanaler med prosessorinngang alà Hegel H200 hvor man kan velge mellom stereo og surround forsterker med et tastetrykk
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Howdy!
    Jeg sto i samme situasjon og fant til slutt fram til Jamo JSS4-HP. Denne kan man koble to forsterkere og fire par høytalere til. Hva skal man så med fire sett høytalere?! Tja, starte kafé?

Bilder under, dessuten forstørrelsesfunksjon på produktbildet her.

Har også en mindre sak, ligner svært på den Niles Audio-saken som Ulf-B linker til. Denne var et bomkjøp, terminalene er knøttesmå (0,5-1 mm) og med vippebrytere som klemmer fast.

Noe helt annet er Jamo`en som er bygd som en ...øh, ... bank og har fjærbelastede terminaler med skikkelige huller. Dessv sier B&H Photo Video, som jeg til slutt kjøpte den av (etter mye googling), at den ikke lenger er å få. Men fant et-par på eBay.

Edit: Og her kan man ikke kjøre både amp A og amp B. Det er en av delene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Howdy!
    Jeg sto i samme situasjon og fant til slutt fram til Jamo JSS4-HP. Denne kan man koble to forsterkere og fire par høytalere til. Hva skal man så med fire sett høytalere?! Tja, starte kafé?

Bilder under, dessuten forstørrelsesfunksjon på produktbildet her.

Har også en mindre sak, ligner svært på den Niles Audio-saken som Ulf-B linker til. Denne var et bomkjøp, terminalene er knøttesmå (0,5-1 mm) og med vippebrytere som klemmer fast.

Noe helt annet er Jamo`en som er bygd som en ...øh, ... bank og har fjærbelastede terminaler med skikkelige huller. Dessv sier B&H Photo Video, som jeg til slutt kjøpte den av (etter mye googling), at den ikke lenger er å få. Men fant et-par på eBay.

Edit: Og her kan man ikke kjøre både amp A og amp B. Det er en av delene.
    Denne er jo det som trengs,og jeg fant dem på e-bay,ja. Innen jeg slår til på den, skal jeg få en en elektrikerkompis til å ta en vurdering: -det må da være mulig å få laget til en tre-trinns bryter, som gir de ønskede reguleringer avhengig av bryterposisjon.

Takk for alle gode tips folkens! Det var overraskende for meg,at ikke en slik "switch" var enklere tilgjengelig. Skulle tro mange kunne bruke den til noe.

Om jeg hadde hatt en nyere forsterker, kunne jeg da oppnådd det samme ved å koble den til LX 81 gjennom pre out? Sorry om jeg lyder amatørmessig,men det er nettopp det jeg er.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje nyttig med noen bilder fra innsiden da.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Kanskje nyttig med noen bilder fra innsiden da.
    Hehe,,det der kan vel fikses til morgenkaffen?:lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •