Test av subwoofer ute, krav?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av subwoofer ute, krav?

Ser det er noen folk på andre forumer som tester forskjellige subber, hvor de tester dem alene ute i det fri og måler freq kurven. En person som testet dem ute på noe som ligner en fotballbane eller noe.
    Det jeg lurer på om vis jeg skulle testet ut noe lignende selv, hvor måtte man eventuelt gjort slike målinger?

Holder det med ute i en liten hage, eller vil det bli påvirket for mye av feks husvegger noen meter unna etc.

Hva er altså kravet til fri natur rundt der du tester subben for at testresultatet skal være reelt? (i meter til nærmeste gjenstand)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill

Hva er altså kravet til fri natur rundt der du tester subben for at testresultatet skal være reelt? (i meter til nærmeste gjenstand)
    75 meter

Les mer om Ilkka her:
    Subwoofer Tests Explained - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Tusen takk

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao, du trenger en ganske lang skjøteledning :-D

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Mao, du trenger en ganske lang skjøteledning :-D
    Hehe, ja var det jeg tenkte på, har sett litt igjennom dette og ser ut som det blir altfor omfattende og komplisert.

Det jeg er interrisert i er å få en oversikt over alle subwoofere på det norske markedet. Hadde derfor planer om å dra innom de største og mest aktuelle butikkene som selger hifi låne hver enkelt sub og teste og måle den, og deretter lage en liste fra best - dårligst.

Ser at han på HTS forum gjør disse testene veldig omfattende også, han tar med THD og diverse andre målinger.

Hva med å gå innom alle butikkene, teste de aktiuelle subbene de har, hvor jeg kun gjør det veldig enkelt og skriver opp maks db trykk og +/- 3db kurve og eventuelt nederst freq med "brukbar" respons?

Vil jo da få en nogenlunde veiledende liste over hvordan subbene oppfører seg i rom. (eventuelt skrive størrelsen på rommet de ble testet i også).

Grunnen til at jeg vil gjøre dette er fordi jeg er på utikikk etter ny sub, så gjør det litt for min egen del, samtidig som denne listen kunne vært interresant for andre her på forumet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja... I utgangspunktet en nobel ide, men det er i dypbassen rommet ofte viser seg fra sin verste side fordi normale hjem har rom som ofte har dimensjoner som rammer kvartbølgene i dypbassen. Om jeg ikke husker feil så har 20 Hz en bølgelengde på 17m.

Det er en grunn til at man tester subber i lyddøde rom med god kontroll på resonanser, man får da en referanse man kan bruke til noe. Siden vi ikke alle bor i nøyaktig like rom rundt om i verden med nøyaktig lik møblering og antall personer tilstede i rommet osv osv, så blir det nesten poengløst å bruke hjemme som en referanse.

I allefall om man nerder skikkelig som jeg nettopp gjorde.

:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •