Optisk switch

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Optisk switch

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk switch

Hei,

Er det noen som har erfaring med optisk switch?
    Tenker på 2 inngangen også 1 ut til inngang på forsterker?
    Er det noe problematikk med at begge enhetene ikke kan stå på samtidig?

Tenker å koble PVR og appel TV inn på samme switch...
    Kan jeg likksom ikke ha på PVR dekoderen når jeg hører musikk...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel svitsjeboks à la denne løser problemet ditt:

Amazon.com: Toslink 3 x 1 Optical Audio Bi-Directional Switch - by Abacus24-7: Electronics

De fungerer helt utmerket. Det finnes dyrere og mer forsseggjorte varianter som svitsjer både koaks og optisk, og som i tillegg har fjernkontroll.

Eksemplet er bare noe jeg tilfeldigvis googlet meg til - du får kjøpt slike i helt vanlige butikker her i Norge også - jeg mener å huske at f.eks. Elkjøp hadde slike for noen år siden, og jeg tror også Biltema har, eller hadde, slike bokser i sortimentet.

Med en slik boks i signalveien, kan alt utstyret stå på hele tiden - den kilden du ikke bruker, er koblet fra.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    En enkel svitsjeboks à la denne løser problemet ditt:

Amazon.com: Toslink 3 x 1 Optical Audio Bi-Directional Switch - by Abacus24-7: Electronics

De fungerer helt utmerket. Det finnes dyrere og mer forsseggjorte varianter som svitsjer både koaks og optisk, og som i tillegg har fjernkontroll.

Eksemplet er bare noe jeg tilfeldigvis googlet meg til - du får kjøpt slike i helt vanlige butikker her i Norge også - jeg mener å huske at f.eks. Elkjøp hadde slike for noen år siden, og jeg tror også Biltema har, eller hadde, slike bokser i sortimentet.

Med en slik boks i signalveien, kan alt utstyret stå på hele tiden - den kilden du ikke bruker, er koblet fra.
    Takk for bidrag, men jeg ønsker i utgangspunktet ikke å måtte gjøre noe manuelt, hadde håpet dette skulle gå automatisk... sleppe å lette rompa fra sofaen

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nærmeste jeg kommer automatisk, er denne:

SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Den kan du styre ved hjelp av fjernkontroll - manuelt, men fortsattt i sofaposisjon. I tillegg fungerer den - i følge sønnen min, som har en slik - på den måten at hvis du har optisk og koaks aktive på samme inngangen, velger den koaks. For å velge optisk, må du slå av kilden som leverer koaks.

Men dette løser ikke automatikk-problemet når du har to optiske kilder - og jeg har aldri hørt om at dette skal være mulig. To optiske kilder må kobles til hver sin inngang på denne Inday-boksen, og så velger du inngang - og dermed kilde - med fjernkontrollen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det nærmeste jeg kommer automatisk, er denne:

SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Den kan du styre ved hjelp av fjernkontroll - manuelt, men fortsattt i sofaposisjon. I tillegg fungerer den - i følge sønnen min, som har en slik - på den måten at hvis du har optisk og koaks aktive på samme inngangen, velger den koaks. For å velge optisk, må du slå av kilden som leverer koaks.

Men dette løser ikke automatikk-problemet når du har to optiske kilder - og jeg har aldri hørt om at dette skal være mulig. To optiske kilder må kobles til hver sin inngang på denne Inday-boksen, og så velger du inngang - og dermed kilde - med fjernkontrollen.
    Okey, sånn optisk vet jeg det er svært enkelt å få dette til siden det er enveis kommunikasjon. Men som du sier så tror jeg en slik løsning innebærer at man må skru av den ene kilden til enn vær tid.

For fundere litt på dette her

Er kanskje ikke noe must å få PVRèn på optisk inngang... vi for sjå

Tusen takk for bidrag !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •