Demping av rom ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping av rom ??

Trenger litt hjelp til demping av rom. Vedlagt følger bilder av rommet. Det er fliser på gulv, trepanel på vegg og gips tak. I tillegg er det en murvegg ved siden av trappen (til venstre i bildet). Rommet er ca 3 meter bredt og 5,7 meter langt, men det er åpen kjellerstue slik at venstre "vegg" sett bakfra er delvis "åpen".

Jeg har Mirage OM-14 omnipolare høyttalere, slik at lyddemping blir ekstra viktig.

Har noen forsket på lyddemping ? Jeg ønsker ikke å teppelegge hele kjellerstua eller henge opp dempematter på alle veggene. Hadde satt pris på noen synspunkter hvor mye et teppe har å bety og om teppet må ligge foran høyttalerne eller om det også har effekt om teppet ligger under bordet ved sofaen.

Pr idag er akustikken forferdelig. Jeg hører ekko når jeg står midt under lerretet.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at flisene har mye av skylden for dårlig akustikk ja...Jeg ville egentlig ha teppelagt da. En "trekkspilldør" skulle gjort rommet lukket også. Husker vi hadde en slik dør for varmen sin skyld nede i kjelleren der jeg bodde for 20 år siden. Den var i plast og nøytral hvit farge. Finnes sikkert noe lignende enda.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg ville prøvd er å legge et teppe på stengulvet ditt.
    Ellers ser jo rommet ganske greit ut, gardiner på den ene veggen og "myke" møbler. Vil ikke tro at dette er håpløst :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Trekkspilldør blir nok ikke aktuelt ettersom jeg ikke tror dette vil se fint ut, i tillegg til at dette vil gjøre rommet mindre. WAF faktoren betyr mye for meg, og jeg må inngå kompromisser med min kone. Jeg vet at jeg ikke vil få optimal lyd, men ønsker å gjøre det beste ut av det.

Gardinene tror jeg tar av for en del, men lurer på om jeg burde fore disse for å få ekstra tyngde på gardinene ?!

Sofaen ska byttes ut med en nye 3+2 i "teflon skinn", men tror ikke det er mindre demping i denne.

Vil et teppe under bordet (som også skal skiftes ut) gjøre susen, eller må jeg kjøpe et teppe i tillegg å legge midt på gulvet ? Kona er skeptisk til om dette blir fint (typisk) ?

Hva med murveggen til venstre i bildet. Vil det hjelpe å henge dempestoff på denne, eller vil det ha mindre effekt ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heng opp en lang gardin over murveggen. Det kan jo bli ganske stilig da. Personlig hadde jeg ikke giddet, men det hjelper nok på lyden. Det jeg ville gjort var å teppelegge med vegg til vegg teppe. Men teppe rundt om i rommet hjelper også sikkert. Og sikkert under høytaler også, selv om dette vil se corny ut.

fore gardinene tror jeg har lite for seg, siden det er en del andre faktorer som har MYE mer å si på lyden i kjellerstuen din.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Demping av rom ??

Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Det er fliser på gulv, trepanel på vegg og gips tak. I tillegg er det en murvegg ved siden av trappen (til venstre i bildet). Rommet er ca 3 meter bredt og 5,7 meter langt, men det er åpen kjellerstue slik at venstre "vegg" sett bakfra er delvis "åpen".

Har noen forsket på lyddemping ? Jeg ønsker ikke å teppelegge hele kjellerstua eller henge opp dempematter på alle veggene. Hadde satt pris på noen synspunkter hvor mye et teppe har å bety og om teppet må ligge foran høyttalerne eller om det også har effekt om teppet ligger under bordet ved sofaen.
    Mener at Zamot har faglig tyngde (hvis jeg ikke husker feil), siden han tok et kurs om dette i forbindelse med studier. Du kan jo forsøke å sende en PM til ham.

Min intuitive følelse ut fra rommet er følgende:
    * Sofakroken virker fornuftig med hyller og møbler som burde dempe en del stående bølger i lengderetning.
    * Når det gjelder det harde gulvet, så virker dette som et "akustisk speil" som reflekterer spesielt høyere frekvenser i en annen fase en den direkte lyden. For å finne ut hvor du bør legge tepper, så tar du et speil (sånt som reflekterer lys ) og legger på gulvet. Sett deg i lytteposisjon. Når speilet ligger sånn at du ser høyttalerne i speilet fra lytteposisjon, så har du funnet punktet hvor du bør legge tepper/matter (gjenta for alle fronthøyttalere). Det hjelper sannsynligvis lite med tepper under bordet.
    * Den venstre veggen har åpninger som har en uforutsigbar akustisk effekt. Har jeg skjønt det rett hvis jeg sier at du har to åpninger i den veggen, med murveggen mellom? Med utgangspunkt i det, ville jeg foreslå litt tunge gardiner i den åpningen som er nærmest sofaen. Egentlig har jeg lyst til å foreslå det samme i den andre åpningen, men der står jo høyttaleren som er vanskelig å trekke mer inn i rommet på grunn av den lyseblå døren. Ser at lerretet dekker denne når det trekkes ned. Det vil kanskje være en ide å trekke høyttaleren inn i rommet (foran dørhåndtaket på døra) ved lytting/filmvisning og ha tunge gardiner også foran den åpningen (som foreslått over).
    * Trekker du gardinene for vinduene, så er den høyre veggen (sett fra sofakroken) sikkert godt nok dempet.

Oppsummering: Du trenger teppe/matter på gulvet i refleksjonspunktene. Trekk den venstre fronthøyttaleren litt inn mot TVen og ha tunge gardiner i åpninger i venstre vegg (eller en lang gardin slik runar foreslår). Høres det ut som et godt forslag? Er det akseptabelt?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger teppe/matter på gulvet i refleksjonspunktene
    Dette stemmer helt sikkert, men vil det ikke se merkelig ut med et par matter/teppestykker her og der på gulvet? Vil det ikke være bedre å teppelegge hele hvis man først skal gjøre noe med flisene? Da slipper man også å finne refleksjonspunktene

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Dette stemmer helt sikkert, men vil det ikke se merkelig ut med et par matter/teppestykker her og der på gulvet? Vil det ikke være bedre å teppelegge hele hvis man først skal gjøre noe med flisene? Da slipper man også å finne refleksjonspunktene
    Jo, er enig i det. Poenget med å finne refleksjonspunktene er at man istedenfor matter kan finne tepper som dekker de tre hovedrefleksjonspunktene uten å nødvendigvis teppelegge HELE gulvet (noe jeg tror Alex F var imot i utgangspunktet).

Noe sånt: :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye gode forslag her !

Roffe: Du har rett når du sier det er 2 åpninger, 1 ved siden av høyttaleren (dette er under trappen) og en litt lenger "frem" i rommet. Jeg kan flytte høyttaleren frem, spesielt når jeg ser film eller skal ha en bedre lytteopplevelse. Jeg kan dog ikke flytte den så langt mot høyre (dvs mot TVen), ettersom den da kommer bak lerretet. Mulig jeg kan flytte den max 0,5 meter til høyre.

Vegg til vegg teppe er ikke dumt, men det er flere problemer med dette. Da må jeg nok teppelegge hele kjellerstuen, og også den delen der ikke ser. Det er en ganske stor gang til venstre og bak mot trappen. Denne snirkler seg rundt ca 90 grader. Det blir mye tepper. I tillegg er vegg til vegg teppe kjipt med hensyn til støv og inneklima.

Gardiner på venstre side ? Tja, litt usikker på om jeg får gehør for dette. Tror først jeg skal prøve teppetrikset (speil).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gardiner på venstre side ? Tja, litt usikker på om jeg får gehør for dette. Tror først jeg skal prøve teppetrikset (speil).
    Husk å ta bort speilene før du lytter, da...

Å trekke høyttaleren inn er hovedsaklig et forslag basert på at man skal gi plass til de nevnte gardinene langs venstre vegg. Så lenge de får plass behøver du ikke å trekke HT så langt inn som lerretet.

Og forresten: At du hører ekko under lerretet er vel ikke så farlig så lenge du ikke skal oppholde deg der når du lytter...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg virker som en fyr som ikke har peiling på noenting ettersom jeg spør om så mye "elementært" her på Forumet, men jeg er ikke helt idiot, Roffe. Selvfølgelig skal jeg fjerne speilene før jeg lytter.

Ellers så er jeg av den oppfatning at det er bedre å spørre andre her på Forumet enn å forske selv i utallige timer. Ikke vits å finne hjulet opp på nytt. Jeg har fått utrolige mange interessante og gode råd her på Forumet om diverse hjemmekino spørsmål. Takk for det !!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg virker som en fyr som ikke har peiling på noenting ettersom jeg spør om så mye "elementært" her på Forumet, men jeg er ikke helt idiot, Roffe. Selvfølgelig skal jeg fjerne speilene før jeg lytter.
    Nei du virker IKKE som du ikke har peiling, Alex. Kommentaren var en spøk, men der er jo greit å presisere overfor ANDRE som leser tråden, i tilfelle jeg var litt uklar i min forklaring.

Dette blir helt sikkert bra. Prøv en ting av gangen. Du får helt sikkert et bra resultat til slutt.

Lykke til!

PS. Gardiner og tepper demper hovedsaklig høyere frekvenser. Bassen krever gjerne tykkere og større ting for demping. Hvis bassen er et problem etter at de andre tingene er foreslått, kan elektronisk romkorreksjon være noe å tenke på... Når det gjelder å bygge "bassfeller" ville jeg som sagt forsøkt en pm til Zamot.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten ting ang. teppe.
    Der jeg bodde før hadde vi fliser i hele stuen på 62kvm. Å ha fliser i andre rom enn bad/kjøkken/gang gir ingen inneklima gevinst i mine øyne. Teppe "binder" støv til du får støvsugd det opp. På et flisegulv (parkett/laminat) så hvirvles støvet opp mens du går over det. Skal du tenke inneklima så er nok ventilasjon/utskifting av luft og sentralstøvsuger det beste.

Der var for en stund siden en stor artikkel i magasinet til dagbladet som handlet om hus&hjem ang. akkurat inneklima og tepper. Teppe kom godt ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inneklima: Mulig at teppe gir bedre inneklima hvis du støvsuger ofte og har en god støvsuger. problemet er at teppe skjuler driten, og da blir det ofte til at du støvsuger sjeldnere. Fliser skjuler ingenting, og du ser driten bedre, ergo du støvsuger oftere. I tillegg kan du vaske. Det blir sjelden til at du renser tepper.

Jeg har fjernet en del vegg til vegg tepper, og det er ikke grenser for hvor mye drit disse inneholder.

Roffe: Igjen, slapp av. Jeg skjønte at din kommentar var en spøk. Jeg er en IDIOT når det gjelder hjemmekino, men jeg lærer etterhvert. Det jo litt kjekt å spille dum her på forumet, for da får en masse gode råd fra folk som ønsker å hjelpe en stakkarslig Stavangermann.

Gardin på venstre side virker faktisk ikke så dumt, dersom jeg får gehør for dette hjemme. Dette vil dempe min akustikk problemer, samt at det også demper lyden som trenger inn til min sønn som sover på rommet ved siden av kjellerstuen (tror mesteparten av lyden trenger gjennom døren, og ikke veggen). På denne måten kan jeg spille høyere. Jeg er dog usikker på hvor tykke gardinene må være får å få effektiv lyddemping. I tillegg vil en gardin (sort/grå) være bra for bildet som nå reflekteres av den hvite murveggen til venstre.

Utfordringen blir å få en gardin som skal dekke hele venstre side (fra sofa til bak venstre høyttaler) til å "trekke seg sammen" til ca 80 cm (som er bredden på murveggen. Dvs når jeg ikke bruker gardinen til hverdags, må denne bli minst mulig rungende i rommet. Et annet problem blir å få min sønn (eller tepperotte som Roffe så fint kaller barna) til å ligge unna denne gardinen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor gammel din rug rat er nå, men det går seg til. Å få barn til å slutte å rive i duker og gardiner kalles "oppdragelse" og er noe vi foreldre kan bidra til... Likevel tror jeg egentlig at barnas egen utvikling er den viktigste faktoren for oppdragelse. Nyhetsinteressen for gardinen vil sikkert avta temmelig raskt uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper at det siver inn i hjernet til min sønn etterhvert. Han er nå 1,5 år og ignorerer alt som minner om et nei. Tror han skjønner at han ikke har lov, men velger å ikke følge det jeg sier.

Hver dag springer han til høyttalerne og trykker på elementene. Han snur og ser på meg og sier "nei-nei", mens han slår seg selv på hånden.

Min kone sier han kommer til å bli like gal som faren når det gjelder hjemmekino. Han skal ta på alle elementene, og subwooferen bare MÅ han klatre på hver dag.

Jeg gleder meg til å kunne sitte sammen med ham og nyte Løvenes Konge, Oppdrag Nemo etc. Tror dog det er litt tidlig enda !

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fortvil! Min sønn er nå på vei til 2.5 år, og kan har sluttet med den verste herjingen med høyttalerne, DVD-spilleren og volumkontrollen på receiveren. Selv når jeg hadde stående et par (dyre) Audiovector Mi3 Super til test i stua holdt han fingrene av fatet, til tross for at de hadde en viss nyhetsverdi.

Gardiner har han sluttet å dra i, men de er fortsatt populære gjemmesteder.

Frontstoff på høyttalerne er ikke den store katastrofen audiofile vil ha det til, og er ypperlig når det gjelder småtroll. Trenger sikkert ikke fortelle at jeg fortsatt har subwooferen liggende inne i en stoffpose av tynt, silkelignende nylonstoff.

Og når han vil se film er det to ord han kan: "Akona matata". Det betyr "Løvenes konge". Det er ikke lenge igjen, AlexF!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å plassere et pledd på gulvet foran fronthøyttalerne igår. Dette hjalp betraktelig. Testet først med å klappe kraftig mens jeg sto midt i rommet. Merket store forbedringer i akustikken. Testet deretter med musikk og lyden ble klart varmere i klangen med pledd midt på gulvet. Diskanten ble ikke så krass som tidligere (naturlig nok).

Regner med å kjøpe meg et teppe, men først etter at sofa og bord er på plass (skal vel stå i stil til hverandre osv => WAF). Midlertidig løsning blir å legge et pledd på gulvet når jeg ser film.

Gardin på venstre vegg blir nok et fremtidsprosjekt, men det er ikke utelukket.

Takk for alle innspill på denne tråden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •