Rockwool -->Lydplate

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rockwool -->Lydplate

Hei.

Jeg er ute etter lydplater, vet at Rockwool har det, men er det noen som vet hva en slik pakke koster? Det står ingen prise på nettsiden. Hvor kan jeg få bestilt dette?

Takker på forhånd.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte noen for et par år siden. De på 50mm tykkelse. Selges i pakker på 6, men husker ikke prisen. Det jeg derimot reagerte på var at frakten var såpass dyr.
    De fleste byggevarekjeder kan bestille det opp, men siden det ikke er noe de vanligvis har på lager blir det en egen bestilling, og det kan derfor bli litt i frakt.
    Jeg kjøpte mine hos monter, og da ble det nevnt at de kunne kanskje få det med på en transport av annet materiale og da få ned prisen. Kunne da ta noe lengre tid. Tror du bare får høre litt rundt i de ulike kjedene.

Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en pakke på 6stk 50mm plater koster 500kr (uten frakt tror jeg)

Hør med Neumann Bygg
    Du holder vel til i Bergen? Bare å gå inn å spørre om de har noen inne...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cruze
    Tror en pakke på 6stk 50mm plater koster 500kr (uten frakt tror jeg)

Hør med Neumann Bygg
    Du holder vel til i Bergen? Bare å gå inn å spørre om de har noen inne...
    Takk for det. Mener å husker også rundt 5-600 kr. Men var innom Neumann, de hadde ikke inne, han som jobbet der var ganske ny så kan visste ikke det. Skal ta en tlf til de å høre. :-D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du vet at rockwool lydplater først og fremst brukes inni i vegger til å isolere støy til andre rom. Skal du forbedre akustikken i oppholdsrommet, så er det rockfon industrial du skal ha.
    Rockfon Industrial :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet hos Monter, og fikk beskjed om at Rockwool akustikkplater var utgått og erstattet av Rockfon. En pakke inneholder 8 stk 50mm, og koster rundt kr. 1200.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Regner med at du vet at rockwool lydplater først og fremst brukes inni i vegger til å isolere støy til andre rom. Skal du forbedre akustikken i oppholdsrommet, så er det rockfon industrial du skal ha.
    Aha, takk for tipset. Så da vil ikke lydplate virke noe spesielt? Lest flere steder at folk bruker lydplater?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    Aha, takk for tipset. Så da vil ikke lydplate virke noe spesielt? Lest flere steder at folk bruker lydplater?
    Jeg tror mange kaller det de kjøper lydplater fordi de brukes til lyd. Rockwool lydplater har lavere densitet og er neppe behandlet med kalk på sidene for å unngå støving. Det er som sagt Rockon Industrial du skal ha (de har overtatt for rockwool akustikkplater) og ekte audiofile folk kjøper de tykke på 10 cm. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kjøpte for noen uker siden Industrial Black : Industri : SpesialomrÃ¥der : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon Betalte vel 700 om eg ikke husker feil, er 8 stk i pakken =) Har bare fått hengt opp 3stk til nå, du trenger ikke trekke de med stoff heller.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HellBoundGR
    Eg kjøpte for noen uker siden Industrial Black : Industri : SpesialomrÃ¥der : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon Betalte vel 700 om eg ikke husker feil, er 8 stk i pakken =) Har bare fått hengt opp 3stk til nå, du trenger ikke trekke de med stoff heller.
    Hei. Takk for det. Hvordan kjøper man disse? Var ikke noen steder der jeg fikk kjøpt disse.

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaringer med hva slags stoff rockfon platene bør kles med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    Hei. Takk for det. Hvordan kjøper man disse? Var ikke noen steder der jeg fikk kjøpt disse.
    Stikk ned på neuman og si du skal ha de, men at de må sende med annen leveranse så du slipp frakt..tar ca. 1 uke. De var på tilbud når eg kjøpte de tror eg han sa + får rabatter gjennom jobben. Synst de var så fin slik de er, så har ikke tatt noe stoff på, bare lagde noen rammer.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikTøns
    Er det noen som har erfaringer med hva slags stoff rockfon platene bør kles med?
    Bør være lydtransparent. Jeg brukte høyttalerstoff fra Biltema. Det er helt sort, så om man skal ha platene i stua kan man med fordel velge noe mer dekorativt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mange kaller det de kjøper lydplater fordi de brukes til lyd. Rockwool lydplater har lavere densitet og er neppe behandlet med kalk på sidene for å unngå støving. Det er som sagt Rockon Industrial du skal ha (de har overtatt for rockwool akustikkplater) og ekte audiofile folk kjøper de tykke på 10 cm. :-D
    Veeeel. Jeg synes jeg er over gjennomsnittlig opptatt av akustikk, og synes jeg har fått en fin demping av rommet med 30mm plater med luftspalte bak (fungerer da omtrent som 50mm). Du klarer uansett ikke å dempe helt ned i dypbassen, selv med 100mm plate.

Mitt råd: Sjekk spesifikasjonene. Da Rockwool hadde slike plater hadde de gode og oversiktlige kurver over hvordan de ulike tykkelsene dempet, avhengig av montering. Regner med at Rockfon også har det.

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vanlige rockwool lydplater har ingen effekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg var ivrig student på Norsk Lydskole i Oslo ( herregud, det må være rundt 1996... ) så presenterte foredragsholderen for akustikk fra NRK en kjekk samling måling av absorpsjonskoeffisient for ulike materialer. Det var overraskende hvordan forskjellige materialer absorberer lydbølger. Det er ikke slik at custom lydplater nødvendigvis er bedre en standard Rockwool. Det kommer jo helt an på hvor mye absorpsjon du trenger det!

Det eneste en absorbent skal gjøre er å konvertere lydbølger til mekanisk energi i absorbenten, dvs få den til å bevege fibrene i materialet. Har ikke sett på Rockfon sammenlignet med Rockwool. Alle materialer absoberer mer eller mindre.

Det kjipe med Rockwool er støvet...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikTøns
    Så vanlige rockwool lydplater har ingen effekt?
    Jo, de har effekt. Men effekten til tykkelsen vi her snakker om vil være noe dårligere i bassområdet. I tillegg er man sansynligvis avhengig av å dekke begge sidene for å unngå støving. Rockfon Industrial har lydtransparent duk på begge sider og har i tillegg kalk på sidene. Så de er mye greiere å jobbe med.

Det er ingen grunn til å velge noe annet rockfon industrial så sant man ikke skal ha tykkelser hvor litt lavere densitet er en fordel. Og det gjelder først når man passerer ca. 20 cm.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Handlet hos Monter, og fikk beskjed om at Rockwool akustikkplater var utgått og erstattet av Rockfon. En pakke inneholder 8 stk 50mm, og koster rundt kr. 1200.
    Hvor mye av disse 1200,- er da frakt?
    Jeg bestillte hos Byggern og spesifiserte at jeg ønsket lavest mulig frakt. Tok to måneder før de var mottatt, og skulle da ha ca 1300,- for 8 plater inklusive frakt.

Jeg spleiset da med Byggern på en 16 platers pakke. Fraktkostnad ble og delt i to og 450,- på hver.

Stusser litt på at alle snakker om 8 plater i pakken mens Byggern snakker om 16. Har forresten ikke hentet dem enda.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan også få kjøpt de ferdig med ramme og stoff fra ehed.no

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hvor mye av disse 1200,- er da frakt?
    Det aner jeg virkelig ikke. Denne forhandleren får byggevarer levert to ganger i uka.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •