Er gruppetenking noe som hemmer hobbyen vår?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Er gruppetenking noe som hemmer hobbyen vår?

Mange har erfaringer med ulike kombinasjoner av lydoppsett her på forumet, og andre fora. Omtrent som like mange brukere, finnes det ulik musikk og preferanser. Det er bra.

Det som ikke er bra (muligens) er at de aller, aller fleste av oss muligens påvirkes av gruppetenking. Det vil si at det av og til formes "sannheter", som ikke nødvendigvis er sanne, men fremstår slik når inntrykk fremstilles på et sosialt medium (inkl. forum).

Her er en video fra et relativt kjent eksperiment utført for lenge siden: Asch Experiment. Jeg anbefaler at man ser den video på 2 minutter, dersom man ikke kjenner til grunnlaget for det eksperimentet, før man eventuelt poster.

Jeg selv tror ikke gruppetenking hemmer hobbyen for de som tør stå opp mot etablerte sannheter, men kan være hemmende for de som er nye i hobbyen når man leser bl.a. råd fra personer som anbefaler ting de ikke har hørt, men som gjengir hva de kun har lest.

Her er videoen (som også benyttes av enkelte lederutviklingsfirma som bevistgjøring av fenomenet):

[YOUTUBE]iRh5qy09nNw[/YOUTUBE]

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tehe. Arti å se hvordan han reagerer på de andres svar og vet selv hva som er riktig, men til tross for det velger feil.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Han er mao. blitt offer for gruppetenking.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hadde inntrykk av at man ikke hadde skikkelig hjemmekino hvis man ikke hadde Klipsch og SVS en periode. Ellers er det mange som anbefaler utstyr de ikke har testet selv. Og de anbefalingene går gjerne på bestemte merker, som det er etablert universelle sannheter om. Synes også det er påfallende hvor likt kabelfolket tenker etter å ha hørt hverandres meninger.

Så ja, jeg tror nok at alle er påvirket av dette i større eller mindre grad.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt.

HiFi er generelt en fantastisk stor yngleplass hvor man kan observere en rekke psykologiske effekter.

Varierende pris, sterke meninger og et resultat som til de grader er subjektivt. Forum er ekstra ille her, mye takket være gruppetenkning, men også pga menneskets innebygde holdning til autoriteter (se milgram eksperimentet f.eks) og placebo. Kombinert med sterke økonomiske krefter med store markedsbudsjett blir det fort en suppe

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt Klipsch-eventyr startet lenge før jeg visste hva AVforum var. Kjøpte ProMedia 2.1 til stasjonærdataen mens jeg enda var liten. Kjøpte også min første DVD; Romeo Must Die. Og du verden for en lyd! Hehe. Så til tross for at Klipsch er veldig "hyped" her inne så hadde jeg allerede en viss forkjærlighet.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gruppetenkning er ikke bare feil heller. Til en viss grad er det nødvendig, og det hadde nok ikke vært noe forum for en felles interesse uten gruppetenkning.

Likevel er det litt for mye "fasitsvar" til tider, og ofte henger det sammen med enkelte som absolutt skal ha alle andre til å bli enige med seg selv. Det er også svært mange som selv etter å ha hørt selv, og likt en høyttaler, fremdeles ber om bekreftelser fra guruene/expertene på at de kjøper det rette.

Synes likevel det har roet seg med fasitløsningene etterhvert. Det er faktisk et ganske bredt mangfold her inne, ingen tvil om det, selv om det har vært tendenser til misjonering.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gruppetenkning fikk en noe motsatt effekt på meg da jeg liker til tider å være djevelens advokat. Mantraet om at Klipsch + SVS = hjemmekino hadde fått meg til å ville prøve så mye annet som mulig istedenfor Klipsch, men (men) uten selv å ha lyttet til Klipsch - denne lyden kjente jeg jo allerede siden alle har en mening om dem, ikke sant?

På ett vis fikk gruppementaliteten meg til å velge bort det som jeg for min del nå etter mye hjelp fra enkelte på forumet, lytting og synsing med eget øre faktisk har valgt å investere i...

Når det er sagt så er avforum.no et flott sted hvor man kan lese i vei om alles meninger, eller søke seg til dem som man kan se har hatt erfaring med et produkt, en kombinasjon eller annet man lurer på. Det har jeg erfart.. Alle jeg har hatt kontakt med er så mere en villige til å dele erfaringer, tips og ideer og de har gjort det med en glede og entusiasme. Det vitner om at avforum ikke bare er ett sted for synsing og gruppementalitet, men ett sted hvor så mange mennesker er genuint interesserte og engasjerte i at du skal få et så bra resultat som mulig i din søken.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Klipsch poenget her men HiFi er velsignet med ett vell av ulike merker og modeller. Kombinasjonene som er mulig er utallige. Vil tro at tause sannheter og felles forståelse for hva som kan gjøres ikke tar fullstendig overhånd. Ser en på andre forum, som Mac1.no, går diskusjonen på ca 15 forskjellige produkter. Blir lettere fanget av det.

Vil også påstå at enkelte tråder her inne viser det motsatte; kjempeuenigheter om f.eks. kabler.

Hifi er som Varjaren sier et godt sted å studere enkelte psykologiske mekanismer, da spesielt innen persepsjon.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Synes likevel det har roet seg med fasitløsningene etterhvert. Det er faktisk et ganske bredt mangfold her inne.
    Enig, det var mye verre før. Men jeg lar meg fortsatt irritere hver gang et nytt, overivrig medlem klarer å spy ut over 1000 innlegg på en måned eller to hvorav de fleste inneholder gjentagelser av bl.a. anbefalinger vedkommende har lest i andre tråder. Disse er selvfølgelig under sterk påvirkning av fenomenet beskrevet i åpningsinnlegget, men bidrar også til at enkelte andre blir det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Exactly, Muffinman.

Annet eksempel:

Case 1: Per Olsen sitter og lytter til en gitt komponent han ikke har lest noe om, og etter en god stund så ser han gjennom notatene sine om hva han synes om produktet. Før han poster sine inntrykk i public domain (f.eks. forum, blog og/eller blad) så sjekker han hva andre mener om komponenten. Oj, hans inntrykk stemmer ikke med den etablerte sannheten på "nettet". Hva poster Per Olsen i public domain?

eller:

Case 2: Per Olsen ønsker å vite mer om en komponent han ønsker å ha i anlegget sitt, så han sjekker hva andre synes og finner ut at det er en etablert sannhet om den komponenten han planlegger å kjøpe. Per stikker og kjøper den komponenten og kobler den opp. Vil hans inntrykk på notatblokka være like de som under case 1? Nja...

Vi påvirkes alle, og jeg vil tro at selv de som lever av å forfatte omtaler av gitte produkter sjekker hva konsensus er på nettet før de poster i public domain. Om de følger case 1 eller 2 vites ikke. Det varierer nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten tvil at fenomenet eksisterer,men jeg synes vi kunne holdt oss utenfor å nevne merker i denne tråden, får ett inntrykk at klipsch+ svs er ett hypa oppsett utifra innleggene her, men imo så gir klipsch nettopp god kinolyd uten
    å måtte hypes, bare oppleves rett og slett, bw har vel faktisk en større fanbase her inne enn klipsch selv om klipsch tråden er mer aktiv, og "hypes" svært ofte i alle tråder (nesten) som går på ht valg :-D :-D :-D

men klipsch er ikke for alle, og man bør innføre en tommelfinger regel om å bruke egne ører

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kul tråd!

Bra initiativ Tiger.

Her ligger det mye spennende. Og er nok det siste innlegget ditt som er den korrekte versjononen IMHO.

Det som imidlertid har slått meg noen ganger er at når noen har "baller" nok til å gå imot mainstream, og poster noen lytteinntrykk av hvordan det låt hjemme hos seg. Nei da skal det alltid komme en eller annen å fortelle at nei det kan ikke stemme. Sånn låter jo ikke den høyttaleren eller den forsterkeren!!

Vi blir nok påvirket bevisst eller ubevisst alle sammen på et eller annet nivå. Og det synes jeg er greit, men vi må bli flinkere på å akseptere og ha respekt for at ørene våre ikke er like.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Bra initiativ Tiger.

Her ligger det mye spennende. Og er nok det siste innlegget ditt som er den korrekte versjononen IMHO.

Det som imidlertid har slått meg noen ganger er at når noen har "baller" nok til å gå imot mainstream, og poster noen lytteinntrykk av hvordan det låt hjemme hos seg. Nei da skal det alltid komme en eller annen å fortelle at nei det kan ikke stemme. Sånn låter jo ikke den høyttaleren eller den forsterkeren!!

Vi blir nok påvirket bevisst eller ubevisst alle sammen på et eller annet nivå. Og det synes jeg er greit, men vi må bli flinkere på å akseptere og ha respekt for at ørene våre ikke er like.

godt sagt

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gruppetenking, massesuggesjon, kall det hva du vil men sunt er det ikke okke som.
    Å sitte på et sånt forum er ihvertfall veien til å bruke en masse penger.
    Problemet med det er at hvis ikke stueanlegget ditt koster omtrent som en middels bruktbil eller du ikke har isolert kinorommet ditt (som forøvrig er bygget opp med 12 lag gips limt sammen med lurium 2000) fra resten av verden med samme type isolatorføtter som romfergene sto på under transport så betyr egentlig ikke det du skriver så innmari mye på en plass som dette.

Etablerte sannheter som at "det merket du har spiller ikke bra, kast og kjøp heller....) eller "har du sånn forsterker MÅ du ha sånne høytalere for jeg har prøvd ALT og det er BARE det som virker" er ikke bare hemmende for hobbyen men direkte ødeleggende for den som nettopp har kjøpt "feil" merke eller rett og slett ikke har råd til "de eneste høytalerne som virker på hans anlegg". Og om h*n syns det låter bra hjemme så kan det jo ikke stemme og dermed er det h*n det er noe feil med...

Joda, et sånt forum er konge hvis du har evnen til å tenke sjøl og sortere litt av det du leser. Jeg kjøpte meg nettopp ny receiver selv og har aldri hatt så bra lyd hjemme som jeg har nå. Jeg sjekket forumet grundig før jeg valgte og kunnskapen som finnes en sånn plass er uvurderlig. Men, hadde jeg fulgt anbefalingene blint hadde jeg endt opp med å bytte ut alt jeg hadde fra før og bruke 10-20 ganger så mye som det receiveren kostet meg, uten at jeg tror det hadde blitt 10-20 ganger bedre for meg, men det hadde nok blitt 2-3 ganger riktigere på forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner godt hvordan dette funker ja, og det er utrolig lett og bli revet med av hva "ALLE" andre syns er bra. Jeg leste utrolig mye innpå her før jeg begynte byggingen av min hjemme kino, å når man bruker fort over 100k så er det greit at ikke bare skit blir handlet også. Så jeg trodde LENGE at jeg MÅTTE ha Klipsch, Men valget mitt falte faktisk på noe såvidt jeg vet ingen andre her inne har, blir spennende når det er ferdig å se om det blir så bra som jeg tror.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedproblemet her inne handler vell gjerne om at det er de ferreste som har prøvd "alt" markedet har å tilby, så man slår sammen meninger og erfaringer fra andre personer, med sine egne. Slik at når noen spør om råd ifra de, så kan de uttale seg på det området.

Kunnskap må komme fra en plass, har man ikke råd eller tid til å bygge den opp selv, så "låner" man den fra noen andre.
    Personlige meninger og erfaringer spiller da en heller mindre rolle i den totale helheten.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg vært klar over denne type effekt fra forum, media osv.
    Har på den måten vært bevist når jeg har handlet til denne hobbyen, og styrt unna de mest komersielle merker.
    Det som er "skremende" ved denne typen effekt, er hvor lite velkommen ukjente og uetablerte hifimerker er i landet vårt. Nettopp forde ukjente merker slipper ikke igjenom i de større diskusjoner på forum.
    Da sier det seg selv hvor snevert tilbud vi får i det lille landet vårt, når vi må stole på skribenter i magasin og seriøse forum. Jeg anbefaler og utvide horisonten og lytte til andre hifimerker personlig.

A.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman

Husker all kritikken Kjell B fikk da han hevdet MAen til kr 3000,- med nye smårør til x kr, var like bra som andre forsterkere opp til 50.000
    Gruppe tenking..tja 8)

Jeg har nå etter å hatt diverse utstyr inne hos meg, mens MAen har følgt meg som en slags referanse, komt frem til at Kjell B ikke var borte i sine uttallelser, men han hadde ganske rett. Eneste hos meg som spiller bedre enn MAen er Krell'en jeg har i dag, alt under jeg har hatt, når ikke opp.

Så hadde jeg følgt gruppetenkingen, hadde MAen vert solgt, men jeg brukte ørene mine og beholdt den.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Selv har jeg vært klar over denne type effekt fra forum, media osv.
    Har på den måten vært bevist når jeg har handlet til denne hobbyen, og styrt unna de mest komersielle merker.
    Det som er "skremende" ved denne typen effekt, er hvor lite velkommen ukjente og uetablerte hifimerker er i landet vårt. Nettopp forde ukjente merker slipper ikke igjenom i de større diskusjoner på forum.
    Da sier det seg selv hvor snevert tilbud vi får i det lille landet vårt, når vi må stole på skribenter i magasin og seriøse forum. Jeg anbefaler og utvide horisonten og lytte til andre hifimerker personlig.

A.
    Viktige poeng. Hvor begrenset vil utvalget av forsterkere og høyttalere være om ti år.... Om ti år vil det bare være en hifi-kjede igjen, med kun Klipsch og B&W, Mcintosh og Yamaha, og kanskje Van den Hul kabler. :cry:
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •