Er gruppetenking noe som hemmer hobbyen vår? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå skal vel ikke de som henger på MA-forumet prate så høyt om gruppetenkning på andre forum....?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hopper rett til siste-post-posisjon for ikke å bli påvirka av gjengs oppfatning. Og så leser jeg postene imellom etter avsending. Har sett videoen og en ond tanke tok bolig i min skrott:

Trykker glorien, Tiger? .

Uansett et betimelig spørsmål. Enkelt spurt men verre besvart, i hvert fall endelig og entydig. Vi får se, skal bli spennende å følge tråden. Til tvilens fordel om fellende bevisbyrde i eksemplet vil jeg si at de andre personene i eksperimentet var informert og hadde inngått enighet om å avvike fra "rett svar". I en sosial sammenehng kan, og noen vil si er, den forutinntatte enigheten like solid og (uuttalt) enstemmig.

I vår leir er det ideellt intet "rett svar" på samme måte, - ingen sannhet eller fasitsvar. Hvis rett smak i utstyrsveien og ved musikkvalg derimot fungerer som markør på gruppetilhørighet på noe vis, blir eksemplet derimot gjeldende. Men da utover spørsmålsfeltet og som eksempel på ønske om gruppetilhørighet og ekskludering/inkludering bl.a.

En kunne like gjerne spørre: Signaliserer valg av utstyr og smak innafor vår hobby noe mer utover ønsket om best mulig gjengivelse av bilde og lyd? Ubetimelig og uærbødig, og kanskje til og med insinuerende, jeg vet det. Ut fra en sosiologisk synsvinkel mener jeg likevel spørsmålet kan (og bør?) stilles.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    ...Har sett videoen og en ond tanke tok bolig i min skrott:

Trykker glorien, Tiger? .
    Jeg må si som haien Tjoms i Finding Nemo: Jeg skjønt'n ikke. :neutral:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg må si som haien Tjoms i Finding Nemo: Jeg skjønt'n ikke. :neutral:
    Jo, du setter på mange måter "dagsorden" på en av hodetelefontrådene med hyppig omtale av HiFiMAN- og Audeze-merket. Disse ble for dyre til at jeg (blandt flere?) har uttalerett basert på egenerfaringer og tråden tiltrakk seg mer og mer folk av samme oppfatning som deg. Nemlig at dette var merker alt annet burde vært målt opp mot. Lurte derfor på om du følte deg omgitt av merkeslaver.

Som sagt, det var en ond tanke som drev meg til å stille spørsmålet og jeg så muligheten for at det kunne bli tatt ille opp.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man blir uten tvil påvirket av hva andre mener. Det vet man både på bakgrunn av Arch-eksperimentet, men også på bakgrunn av Milgram-eksperimentet. Jeg tenker da på at man adlyder autorative personer. Jeg ser for meg at de som har vært på forumet lenge, og har mange poster, samt testet mye har mye utstyr har større påvirkningskraft enn f. eks en person med få innlegg. Jeg tenker rett og slett at denne guruen vil fungere som en autorativ person.

Man vet jo også at mennesker er flokkdyr. Vi er mer eller mindre avhengige av andre, og det er også derfor vi har laget sosiale medier, blogger, fora osv. Rett og slett fordi man ønsker å vite hva andre mener og tenker.

Ja, jeg skummet raskt gjennom tidligere innlegg, for å se om jeg var enig det folk har skrevet. Det går an å være uenig, men det er ikke nødvendigvis riktig sett i flertallets øyne.

Just my 2 cents.

Mvh Faller

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, det var en ond tanke som drev meg til å stille spørsmålet og jeg så muligheten for at det kunne bli tatt ille opp.
    Onde tanker skal tas ille opp. Skjønner poenget ditt, men ser det ikke som utslag av eksempel på gruppetenking. Slikt sett kan vel den onde tanken din virke smålig. Som om jeg skulle hisse meg opp dersom noen omtalte Stax. Imidlertid; din mening er helt OK for meg.

Du bidrar jo konstruktivt i head-fi tråden, og mangfold er bra. Bidra mer.

Jo, du setter på mange måter "dagsorden" på en av hodetelefontrådene med hyppig omtale av HiFiMAN- og Audeze-merket. Disse ble for dyre til at jeg (blandt flere?) har uttalerett basert på egenerfaringer og tråden tiltrakk seg mer og mer folk av samme oppfatning som deg. Nemlig at dette var merker alt annet burde vært målt opp mot. Lurte derfor på om du følte deg omgitt av merkeslaver.
    Da tror jeg du må lese h-e-l-e tråden og ikke bare slutten.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I vår leir er det ideellt intet "rett svar" på samme måte, - ingen sannhet eller fasitsvar. Hvis rett smak i utstyrsveien og ved musikkvalg derimot fungerer som markør på gruppetilhørighet på noe vis, blir eksemplet derimot gjeldende. Men da utover spørsmålsfeltet og som eksempel på ønske om gruppetilhørighet og ekskludering/inkludering bl.a.

En kunne like gjerne spørre: Signaliserer valg av utstyr og smak innafor vår hobby noe mer utover ønsket om best mulig gjengivelse av bilde og lyd? Ubetimelig og uærbødig, og kanskje til og med insinuerende, jeg vet det. Ut fra en sosiologisk synsvinkel mener jeg likevel spørsmålet kan (og bør?) stilles.
    Interessant problemstilling du stiller Zezzar. Mener du at f.eks. en renspikka "Vinyl & Rør"-stereo er en del av vanlig gruppe-atferds/dannelses-mønster? En lager et superspissa oppsett for å være i en spesifikk gruppering innen hifi-verden.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Nå skal vel ikke de som henger på MA-forumet prate så høyt om gruppetenkning på andre forum....?
    Hvor ville du hen nå?

http://avforum.no/forum/generell-chi...ml#post1709495

Gruppetenking da? Nei, syns jeg ikke.. :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid gøy å se slike forsøk i praksis, se hvor lite menneske stoler på seg selv.

Jeg gjør som jeg bruker, holder meg til det som jeg føler er rett for meg. Så får alle andre føle hva de føler.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende tråd

Synes igrunn det ofte er moro å lese kommentarene til de som "mener" noe på forumet.

I gruppepsykologien finnes det også flere roller. Og uansett om vi vil eller ikke plasserer vi oss selv i roller. (Hvis ikke blir vi plassert) Og dette kommer veldig tydelig frem i måten vi kommuniserer med hverandre på.

Ut ifra teorien om at i kommunikasjon er det bare 30% som er verbal mens 70 % er ikkeverbal. (verbal: i dette tilfellet skriftlig)

Så er det jo spennende hvordan vi kan kommunisere, for ofte å provosere, vise oss frem fra en bedre/mer erfaren side ovenfor andre, "nye" eller "gamle" på forumet, være hyggelige for å hjelpe eller rett og slett bare bidra til å bygge enda mere opp under våre egne ego.

Det siste her var vel igrunn bare hvilke motiver for handlingene våre. Mens rollene til de enkelte blir et eget kapittel.

Trur nok en sosialantropolog hadde kost seg glugg ihjel med denne tråden.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hvor ville du hen nå?

http://avforum.no/forum/generell-chi...ml#post1709495

Gruppetenking da? Nei, syns jeg ikke.. :-)
    Vis du ikke forstår utsagnet til teddytusen synes jeg du skal tenke deg litt bedre om. MA trådene og MA Generalen Kjell B. (hedre hans minne) var relativt bombastisk i sine uttalelser og ønsket ingen velkommen i trådene vis de kom med kritiske syn på MA produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stort sett de samme merkene som går igjen i alle tråder og i mine øyne er det lite gunstig.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo et kompleks tema. På den ene siden er det jo alltid slik at "hylleplass" og eksponering tilsier økte markedsandeler og dermed salg, slik at de store, lokale kjedene alltid vil ha et visst "fotavtrykk". Dernest er jo global distribusjon av varer i stadig økning, og vil trolig fortsette å øke i tiden fremover. Nettfora som AVforum og selvsagt også store internasjonale fora vil virke underbyggende for denne type handel, der en i enda større grad enn tidligere vil søke likesinnede via nettet for erfaringer osv.

Samtidig som en ser en økning i tilbudet og ikke minst valgmulighetene har som Tiger er inne på markedet en tendens til å "flokke" rundt visse merker og modeller. Dette er jo minst like vanlig innen øvrige kategorier som biler o.l., og har jo med at kjente merkevarer innenfor en gitt kategori gir kjøperen en økt grad av trygghet, både for innkjøpet, kvaliteten og ikke minst muligheten for å omsette produktet til en real pris på bruktmarkedet. Nå er selvsagt ikke AV-utstyr like aktuelt å sammenligne med kapitalvarer som biler, men mye utstyr koster jo tross alt 10.000++, og dermed er det for mange viktig at annenhåndsverdien er noenlunde sikret. Hvis en har tatt sjansen og kjøpt en bil av et litt "ruskete" merke har jo mange av oss fått erfare hva det ofte har å si for omsetningshastigheten (og prisen)...

Samtidig er mangfoldet svært viktig, og ikke minst gir det mulighet for å nettopp finne frem til nye "gullprodukter". Eksempelet SVS er jo nevnt her, og det finnes mange øvrige produkter som først er "oppdaget" på f.eks. AVforum der produsenten etter "oppdagelsen" enten fortsetter det direkte salget (f.eks. Emotiva eller Music Angel) eller begynner å selge varene via en mer lokalt forankret importør (f.eks. SVS). Dette viser jo bare hvor viktig det er at entusiastene her på forumet fortsetter denne søken etter "gull" der ute, ikke bare gir det markedet flerfoldighet, det gir øvrige entusiaster og etterhvert også "vanlige" folk en langt bedre lyd- og bildeopplevelse!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare for ordensskyld nevne at initiativet med tråden ikke er tuftet på dette forumet alene. Og tanken bak hadde ingenting med merkevarer / tilbud å gjøre.

Jeg ville bare lufte temaet slik at folk er klar over at det finnes snev av gruppetenking. Har nevnt ett eksempel allerede på side 1. Her er ett til som kan hemme musikkgleden innen hobbyen:

I "gamle dager" hadde komprimert musikk dårlig lydkvalitet og CD var ofte sett på som det man måtte ha for å nyte et stereoanlegg. I dag er rutinene bedre og selv med 320 kb/s Ogg Vorbis henger det igjen at man ikke kan bruke dette til å nyte musikk på stereoanlegget. Det blir nesten upolitisk korrekt å si man bruker Spotify mer og mer. Nye medlemmer (inkl. gjester) vil få inntrykk at "Ja, huff Spotify er sånn der komprimert musikk. Kan ikke bruke det, nei".

Da går man glipp av mange musikkopplevelser pga. "gruppetenking".

De få som genuint mener at Spotify Premium har for dårlig lydkvalitet til å nyte et stort utvalg musikk tviler jeg ikke objektivt mener det, men det er nok en del "hangarounds" til disse som forfekter samme syn siden det er hifipolitisk riktig. Jeg tror også at en del slike "hangarounds" avslår Spotify Premium uten en gang å ha hørt det, men sier det er dårlig.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle "normalt sosiale" mennesker følger nok gruppen i stor grad. Mitt inntrykk er at de fleste som går mot gruppen stort sett faller inn under ett eller flere av disse punktene:

- har tung faglig kompetanse
    - har høy selvtillit
    - mangler selvinnsikt og føler dermed selv at de passer inn under de to førstnevnte punkter uten at dette i det hele tatt er tilfelle
    - er egoistiske og selvsentrerte
    - har manglende sosiale antenner

Alle disse tingene, og sikkert en lang rekke andre ting, medfører at du i sterkere grad vil kunne løsrive deg fra en gruppes mening. Generelt tror jeg gruppetankegang er noe positivt, plassert der fra naturens side for å bedre vår overlevelsesevne. Det vil si enkel logikk i form av at sannsynligheten er langt større for at din vurdering ikke er optimal dersom "alle andre" mener noe annet.

Selvsagt er denne logikken enkel å lure i et konstruert scenario, men jeg tror altså at i det daglige liv så er denne mekanismen til vårt eget beste.

Jeg ønsker imidlertid å skille mellom gruppetenkning som en sosial mekanisme og massesuggesjon. Med det mener jeg at det er en viss forskjell på at et høyttalerprodusent gjennom "halvnaturlig seleksjon" seiler opp som et godt valg på et forum basert på en rekke erfaringer og det at ellers helt oppegående folk i Tyskland plutselig mente det var lurt å drepe jøder og ta over nabolandene på grunn av bevisst manipulasjon fra sterke ledere kombinert med frykt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt tror jeg gruppetankegang er noe positivt, plassert der fra naturens side for å bedre vår overlevelsesevne. Det vil si enkel logikk i form av at sannsynligheten er langt større for at din vurdering ikke er optimal dersom "alle andre" mener noe annet.
    Godt sagt, marsboer. Nå er ikke hobbyen vår livsviktig, men vi hemmes helt sikkert av de samme instinktene du refererer til.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Da tror jeg du må lese h-e-l-e tråden og ikke bare slutten.
    Jeg skal gjøre det. Men jeg falt av lasset da utsyrskarusellen eskalerte i for stor fart en stund. I hvert fall for en skarve halvtidsarbeidende.

Vær så snill å ikke ta det ille opp og respekt for fin, respektfull og forsonende takling! Men jeg står fast ved at høy pris para med ditto kvalitet (gudbedre!) i hodetelefonomtalene gjorde at tråden mista meg for en stund. Ikke for det, jeg trives godt i andre tråder her inne og finner temaer nok å beskjeftige tastaturet med innimellom hodetelefonbyttene framfor PC-skjermen.

Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    ... Signaliserer valg av utstyr og smak innafor vår hobby noe mer utover ønsket om best mulig gjengivelse av bilde og lyd? Ubetimelig og uærbødig, og kanskje til og med insinuerende, jeg vet det. ...
    Interessant problemstilling du stiller Zezzar. Mener du at f.eks. en renspikka "Vinyl & Rør"-stereo er en del av vanlig gruppe-atferds/dannelses-mønster? En lager et superspissa oppsett for å være i en spesifikk gruppering innen hifi-verden.
    Om ikke gruppedannelse, så en motgruppering ut fra ønske om å eie kvalitet. Innen rimelighetens grenser selvsagt.

Jeg skjønner f.eks. ikke nytten av å gå med diamanbeslåtte såler under skoene. Men det forekommer visst.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Vær så snill å ikke ta det ille opp og respekt for fin, respektfull og forsonende takling!
    Takk. Som en bonus skal jeg love og ikke poste noe som helst i head-fi tråden på 1 måned fra d.d.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Som en bonus skal jeg love og ikke poste noe som helst i head-fi tråden på 1 måned fra d.d.
    Du er jo en av de mest aktive headfi-erne her og det er jo bra ta du velger å dele kunnskapen din til folk som leser tråden. unødvendig å være tyst en mnd når folk trenger hjelp

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg lest hele tråden, drikker øl og gidder ikke gå i dybden just nu,
    men jo.. AVforum (og mestaparten av internett) begynner etterhvert å bli så fullt av andres synsing at det kan umulig være lenge til det er flaut å ha egne meninger. Se feks på kvinneidealet som etterhvert begynner å bli 100% formet av media, ville dama di vært fin hvis du ikke så forskjell på henne og naboen?
    Greit nok, hjemmekino begynner å bli ensbetydende med såpass avansert elektronikk at ikke alle av oss greier å holde følge men ørene mine, de er de eneste jeg stoler på..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •