Hva i all verden skal jeg kjøpe? -EN SAMLETRÅD- - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Knipis-kinoen er nok fin den, men for all del - det finnes preferanser også i det segmentet... Samtidig er det jo gjort mye riktig i det rommet, bl.a. er det tydeligvis godt akustisk behandlet. Det er jo ikke slik at det er utstyret alene som bestemmer hva som er "best", det er ofte i vel så stor grad rommet som avgjør. Husker jo selv jeg satt å hørte på noen høyttalere fra JBL til 500.000 som på ingen måte låt bedre enn rommet ved siden av der de spilte med et par til 30.000. Dette i all hovedsak fordi høyttalerne fra JBL var totalt overdimensjonert for et rom på 14 kvadratmeter...

Når det finnes så mange løsninger, preferanser og ikke minst markedskrefter i dette segmentet (altså: BEST-segmentet) tviler jeg på at en noen sinne klarer å komme frem til en enhetlig formening. Skjer dette vil det relativt kjapt - gjerne som følge da av de tre nevnte parametere (type løsning, preferanse og markedskrefter) dukke opp noen svært så vettuge motargumenter...

I tillegg er det jo svært få av oss forunnet å kunne lytte til en rekke slike systemer under kontrollerte forhold - og dermed kunne gjøre seg opp sin egen (subjektive) mening. Kunsstykket blir derfor å klare å identifisere hva som egentlig er det en bør se etter, og jo nærmere en klarer å bevege seg fra start av, jo færre systembytter må en forhåpentligvis gjennom.

Mitt innspill i så måte må være; start med selve rommet. Selv om det er snakk om en stue kan en alltid forbedre akustikken vesentlig om en bare tenker seg litt om. Jeg trodde også at denne type akustikkpreik var stort sett tull til jeg selv fikk erfare hva rommet faktisk har å si for lydgjengivelsen - og gjerne da til en brøkdel av hva det koster å bytte ut hele systemet til noe nytt som da heller ikke yter i nærheten av potensiale ettersom rommet ødelegger for gjengivelsen systemet er ment å levere.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Knipis-kinoen er nok fin den, men for all del - det finnes preferanser også i det segmentet... Samtidig er det jo gjort mye riktig i det rommet, bl.a. er det tydeligvis godt akustisk behandlet. Det er jo ikke slik at det er utstyret alene som bestemmer hva som er "best", det er ofte i vel så stor grad rommet som avgjør. Husker jo selv jeg satt å hørte på noen høyttalere fra JBL til 500.000 som på ingen måte låt bedre enn rommet ved siden av der de spilte med et par til 30.000. Dette i all hovedsak fordi høyttalerne fra JBL var totalt overdimensjonert for et rom på 14 kvadratmeter...

Når det finnes så mange løsninger, preferanser og ikke minst markedskrefter i dette segmentet (altså: BEST-segmentet) tviler jeg på at en noen sinne klarer å komme frem til en enhetlig formening. Skjer dette vil det relativt kjapt - gjerne som følge da av de tre nevnte parametere (type løsning, preferanse og markedskrefter) dukke opp noen svært så vettuge motargumenter...

I tillegg er det jo svært få av oss forunnet å kunne lytte til en rekke slike systemer under kontrollerte forhold - og dermed kunne gjøre seg opp sin egen (subjektive) mening. Kunsstykket blir derfor å klare å identifisere hva som egentlig er det en bør se etter, og jo nærmere en klarer å bevege seg fra start av, jo færre systembytter må en forhåpentligvis gjennom.

Mitt innspill i så måte må være; start med selve rommet. Selv om det er snakk om en stue kan en alltid forbedre akustikken vesentlig om en bare tenker seg litt om. Jeg trodde også at denne type akustikkpreik var stort sett tull til jeg selv fikk erfare hva rommet faktisk har å si for lydgjengivelsen - og gjerne da til en brøkdel av hva det koster å bytte ut hele systemet til noe nytt som da heller ikke yter i nærheten av potensiale ettersom rommet ødelegger for gjengivelsen systemet er ment å levere.
    Nok en god kommentar fra deg ja og selvfølgelig har et godt rom mye å si.

men jeg skjønner ikke hvordan en kan mene at de produktene som er brukt i den kinoen ikke er best? hele poenget med den er at den skal være den beste av den beste. Null budsjett, no limit! Jeremy Kipnis tester utstyr og prøver mange forskjellige produkter i det rommet. Han bruker f.eks Sony 4KHD projektor per dags dato, men han har også en Meridian 4KHD ved siden av og tester akkurat nå en JVC 8KHD projektor, den som er best av de 3, vil være hoved projektoren. Simpelt! Akkurat nå i følge facebook statusen tester de en 24.24 kanals system i kinoen (kan være dobbelt opp av Snell THX Reference systemet) ellers er det helt nye høyttalere, det som høres best kommer til å bli brukt punktum finale. Fins du noe bedre der ut, ville han hatt de, for å si det sånn.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Så du har sluttet å stole på deg selv eller? Skjønner du kan ha et problem da.

Neida, når det gjelder lyd stoler jeg først og fremst på meg selv.
    Hvis ingen av dere faktisk har tatt ironien min ennå må jeg kanskje beklage?

Tanken var å få folkene bak alle disse trådene der folk spør hva de skal kjøpe til å tenke seg om en gang til, og kanskje tørre å gjøre egne erfaringer og stole på seg selv de også.

Et forum som "hovedsaklig" består av tråder med glorifisering av innstegsmodellen til merket som er mest hypet for tiden blir slitsomt i lengden, og på avforum (og alle andre forum) kan det etterhvert føre til at de med lengst fartstid går lei og driver med annet i stedet for å dele på knowhow.
    Og det er i mine øyne litt trist for både de med mest kunnskap og "neste generasjon"

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •