Vinkling av fronter (Toe in)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinkling av fronter (Toe in)

Heisann! Har hørt mye rart i det siste om vinklingen av fronthøyttalere...
    Alt fra "la de sto rett fram" til "de skal stå 45 grader slik at du ser rett inn i høyttaleren"..

Så hva mener de lærde?

Personlig har jeg en mellomting.. de peker litt inn, men de står ikke rett i mot lyttepos.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på høyttaleren. Noen står det at ikke skal stå toe in. Som Dali sine modeller. De skal stå parallelt. Tror kanskje mirage sine modeller også skal det. Siden de sprer bra i utgangspunktet.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bevee
    Heisann! Har hørt mye rart i det siste om vinklingen av fronthøyttalere...
    Alt fra "la de sto rett fram" til "de skal stå 45 grader slik at du ser rett inn i høyttaleren"..

Så hva mener de lærde?

Personlig har jeg en mellomting.. de peker litt inn, men de står ikke rett i mot lyttepos.
    Jeg har funnet ut at det må en prøve selv, hva en liker. :wink:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhengig av utstråling på høyaler så kan du som hovedregel vinkle dem inn som en rettviklet trekant der du er i sweetspot i lengderetningen, perpendikulært på grunnlinjen til høytalerhjørnene. Hvis de stråler i fullspace så kan det være greit å få dem litt ut fra bakvegg så du ikke får halfspace-effekt lavest mulig. Diskanten får du dette på uansett så sant ikke baffelen er dempet, men det er så retningsbestemt at det ikke spiller noen rolle.
    Det samme hensynet kan du ta til yttervegger, skal spesielle forhold til før "rett frem" gir noe mening...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer fra rom til rom hvor mye en trenger.

Alt fra 90 grader til bakvegg til en så kraftig vinkling at de krysser forran sweetspot.

Et tips er og benytte Qsound til og finne det som gir det største lydbildet i sweetspot

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt forskjellige anbefalinger fra høyttalerprodusentene, også. Mens ProAc anbefaler vinkling slik at man ikke ser noen av høyttalernes sideflater, vil jeg minnes at de Audiovectorene jeg hadde for noen år siden, i utgangspunktet gjerne kunne peke rett frem - altså ingen vinkling.

Det er bare å prøve seg frem. En litt tynn diskant kan ofte tunes litt fyldigere med litt mer vinkling - avhengig av høyttalerplassering, sidevegger o.l. - men det kan gå på bekostning av detaljering, perspektiv etc. Velg den vinklingen som låter best hjemme hos deg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det varierer fra rom til rom hvor mye en trenger.

Alt fra 90 grader til bakvegg til en så kraftig vinkling at de krysser forran sweetspot.

Et tips er og benytte Qsound til og finne det som gir det største lydbildet i sweetspot
    Qsound?

Takk for svar alle sammen

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Qsound?

3D-lyd! Ofte omtalt som "bikja til Waters" i norsk hifi-presse. Hør Roger Waters med albumet "Amused to death".
    Og for all del, ikke hør det med hodetelefoner..,

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Qsound?

Takk for svar alle sammen
    Qsound eller 3D Stereo. QSound Labs, Inc.: 3D Audio Enhancement, Virtual Surround Sound & 3D Positional Audio Technologies

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Tøft med Qsound. På mine Glenair fikk jeg veldig bra Qsound på Amused to death platen om jeg vinklet de slik at lyttepunktet krysset ca 1 meter foran meg. Men også om jeg lot dem krysse ca 1 meter bak meg. Utenom disse posisjonene virket ikke Qsound, men dette er hornhøytallere og litt annerledes vs vanlig. ( Disse høytallerene er de beste jeg har hørt på Q sound, antageligvis pga alt kommer fra samme element, virket langt fra så bra med RF serien til klipsch f.eks ).

Ble mer "dybde" i lydbildet med kryssing forran, men (naturlig nok) mer "stereoperspektiv" eller "bredde" med kryssing bak. Det er mer en smaksak hvilket som blir foretrukket .

Synes det var merkelig at stemmen til han der som puster osv ( som i en gassmaske, husker ikke hvilken låt det var på plata ) satt rett ved venstre siden av meg på begge nevnte plasseringer.

En annen ting som jeg synest er litt merkelig. Jeg synes ikke Qsound er det samme på spotify ? På Flac og cd virker det fint . Synest kvaliteten på high på spotify er bra nok, men altså ikke samme effekt på qsound.

Hvem trenger surround ?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig hvor mye bedre lyd jeg fikk med toe in. Har vært nogenlunde fornøyd og trodd at det ikke hadde så mye å si. Det på tross av de x antall gangen jeg har lest rådet. Slapp mye refleksjon fra sidevegger derav mer behagelig lyd og kan spille høyere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •