Hjelp av kyndig personell

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp av kyndig personell

Hei!

Har akkurat kjøpt meg ONkyo 609 og nye Jamo 606 høytalere.. dette er selvfølgelig rått for meg :-)

Men jeg trenger virkelig hjelp til å stille lyden, uansett hva jeg gjør så hører jeg ikke forandringer...

Og hvorfor er lyden så mye høyere på "direct" enn stereo?

jeg har to høytalere og vil gjerne bruke stereo...

Håper på mange gode tips..

Equalizeren i Onkyo med mange forskjellige HZ hører jeg ærlig talt ingen forskjell på når jeg endrer :-|

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av znerk
    Hei!

Har akkurat kjøpt meg ONkyo 609 og nye Jamo 606 høytalere.. dette er selvfølgelig rått for meg :-)

Men jeg trenger virkelig hjelp til å stille lyden, uansett hva jeg gjør så hører jeg ikke forandringer...

Og hvorfor er lyden så mye høyere på "direct" enn stereo?

jeg har to høytalere og vil gjerne bruke stereo...

Håper på mange gode tips..

Equalizeren i Onkyo med mange forskjellige HZ hører jeg ærlig talt ingen forskjell på når jeg endrer :-|
    Pure direct er høyere siden det er en funksjon som skrur av ALT som ikke har med lydformidlingen å gjøre, for at alt fokus skal være på å spille av musikk best mulig i stereo. Pure direct er stereo, finnes andre lyttemodus om du trykker på knappene nederst på fjernkontrollen (står vel music, game, movie etc, trykker du på de kommer du til forskjellige lydmoduser, var hvertfall slik på onkyo 707)

Sikker på at du er inne på EQ settings? Og ikke bare stiller på delefrekvens på front, fra small -large 40, 50, 60, 70, 80hz osv? Ved å stille inn deling på en viss HZ frekvens her, vil du nok ikke høre store forskjellen på et stereo oppsett. Da det er en avrulling ved delingingen du setter på, det vil si setter du på 80hz, begynner den rule av der men vil fortsatt ha output på feks 60hz

Om du bare har to fronter, så vil jeg anbefale deg bare kjøre RK, og deretter setter frontene til LARGE etterpå i settings. Etter dette er det vel bare akustiske tiltak du kan gjøre for at det skal låte bedre, plassering/møblering, absorbenter, diffusorer osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Pure direct er høyere siden det er en funksjon som skrur av ALT som ikke har med lydformidlingen å gjøre, for at alt fokus skal være på å spille av musikk best mulig i stereo. Pure direct er stereo, finnes andre lyttemodus om du trykker på knappene nederst på fjernkontrollen (står vel music, game, movie etc, trykker du på de kommer du til forskjellige lydmoduser, var hvertfall slik på onkyo 707)

Sikker på at du er inne på EQ settings? Og ikke bare stiller på delefrekvens på front, fra small -large 40, 50, 60, 70, 80hz osv? Ved å stille inn deling på en viss HZ frekvens her, vil du nok ikke høre store forskjellen på et stereo oppsett. Da det er en avrulling ved delingingen du setter på, det vil si setter du på 80hz, begynner den rule av der men vil fortsatt ha output på feks 60hz

Om du bare har to fronter, så vil jeg anbefale deg bare kjøre RK, og deretter setter frontene til LARGE etterpå i settings. Etter dette er det vel bare akustiske tiltak du kan gjøre for at det skal låte bedre, plassering/møblering, absorbenter, diffusorer osv.

Høres flott ut dette. Har forsøkt de forskjellige modusene, men det som er problemet var at det var all for høy diskant.. Skjærer nesten i ørene ...

Det jeg stiller på er under Speaker settings - equalizer

Eneste lydmoduset som funker på en måte OK er Stereo.

Har også forsøkt å kalibrere med mic setup, men skjønner jo at dette ikke stiller på diskant etc.

Hva er RK, og hvor finner jeg dette?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RK er romkorreksjon (mic setup), som du alt har foretatt. Hvordan foretok du dette forresten? Hvordan var mik satt opp/plassert under målingen og hvordan var "støy" i rommet under målingen?

Sjekk også alle koblinger, gjerne etter fasefeil. Jeg hadde koblet feil en gang og da låt alt fælt og sjærende. Hva slags kilde bruker du forresten?

Med mindre noe spesielt er innstilt, skal det ikke være noen merkbar volumforskjell fra direct - pure audio - stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    RK er romkorreksjon (mic setup), som du alt har foretatt. Hvordan foretok du dette forresten? Hvordan var mik satt opp/plassert under målingen og hvordan var "støy" i rommet under målingen?

Sjekk også alle koblinger, gjerne etter fasefeil. Jeg hadde koblet feil en gang og da låt alt fælt og sjærende. Hva slags kilde bruker du forresten?

Med mindre noe spesielt er innstilt, skal det ikke være noen merkbar volumforskjell fra direct - pure audio - stereo.

Dette gjorde jeg igår ETTER at jeg syns det var så dårlig lyd..

Fra stereo til PURE / direct blir det mye høyere lyd på PURE.

Jeg har jo stilt vannvittig mye på alt fra HZ til OHMS, kanskje jeg skal ta en factory reset?

Kan noen skrive en rask guide på hva jeg burde gjøre for å få optimal lyd..Altså etter at jeg har kjørt factory reset..

Jeg har forresten akkurat kjøpt nye kabler fra FNKY Fun"k"cable-1030 - Høyttalerkabler | Tilbehør | Fnky

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standard fremgang vil vel være:

Justere motstand (ohm) til å passe dine høyttalere.

Justere høyttalernes kryssfrekvens dersom du bruker sub i tillegg. Hvis ikke, er det bare å la de spille full range.

Spille litt musikk,evt sinusbølger, for å finne ut hvor du best kan få høyttalerne plassert.

Kjør romkorreksjon, med deksel av på høyttalerne, mest mulig ting ute av rommet og sett gjerne mikken på et kamerastativ i sittehøyde om mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standard fremgang vil vel være:

Justere motstand (ohm) til å passe dine høyttalere.

Justere høyttalernes kryssfrekvens dersom du bruker sub i tillegg. Hvis ikke, er det bare å la de spille full range.

Spille litt musikk,evt sinusbølger, for å finne ut hvor du best kan få høyttalerne plassert.

Kjør romkorreksjon, med deksel av på høyttalerne, mest mulig ting ute av rommet og sett gjerne mikken på et kamerastativ i sittehøyde om mulig.
    Takk!

Hva betyr kryssfrekvens og hvor er dette i Onkyo? Jeg bruker ikke SUB, det er så utrolig god bass i Jamo høytalerne. Hva mener du med full range?

Så ting som treble og bass justerer man ikke? Er det noe THX mode eller noe sånn jeg skal sette på ?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Treble og bass er noe du i utgangspunktet bør avstå fra å endre.

Disse innstillingene om kryssfrekvens/delefrekvens finner du på "speaker setup" - "Speaker configuration". Denne angir hvor mye av lydsignalet recevier skal forsterke og sende til høyttaler. Den kan sende hele lydsignalet (full range), eller kutte nedre del (bass og dypbass).

I ditt tilfelle bør du altså kjøre uten å dele, altså "full range". Mulig det heter noe annet nå, men på min aldrende onkyo het dette full range.

På bildet under har vedkommende valgt å sette en nokså høy delefrekvens, 120Hz. Mao vil høyttalerne ikke få tilsendt noe særlig trykk under 120Hz, dette går til sub.

THX-modus vil vel sette delefrekvens til 80 Hz, dette blir feil for din del da du ikke bruker sub, og bass vil være sterkt fraværende.

Jeg glemte en liten NB i forrige instruksjon av fremgangsmåte.

Etter at romkorreksjon er kjørt, gå til Speaker setup og speaker distance. Er man uheldig med måling kan man få ulik avstand og da får man automatisk fasefeil. Sørg for at (front)høyttalernes avstand er lik.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Treble og bass er noe du i utgangspunktet bør avstå fra å endre.

Disse innstillingene om kryssfrekvens/delefrekvens finner du på "speaker setup" - "Speaker configuration". Denne angir hvor mye av lydsignalet recevier skal forsterke og sende til høyttaler. Den kan sende hele lydsignalet (full range), eller kutte nedre del (bass og dypbass).

I ditt tilfelle bør du altså kjøre uten å dele, altså "full range". Mulig det heter noe annet nå, men på min aldrende onkyo het dette full range.

På bildet under har vedkommende valgt å sette en nokså høy delefrekvens, 120Hz. Mao vil høyttalerne ikke få tilsendt noe særlig trykk under 120Hz, dette går til sub.

THX-modus vil vel sette delefrekvens til 80 Hz, dette blir feil for din del da du ikke bruker sub, og bass vil være sterkt fraværende.

Jeg glemte en liten NB i forrige instruksjon av fremgangsmåte.

Etter at romkorreksjon er kjørt, gå til Speaker setup og speaker distance. Er man uheldig med måling kan man få ulik avstand og da får man automatisk fasefeil. Sørg for at (front)høyttalernes avstand er lik.

Takk igjen for god hjelp!

Så hvis jeg forstår deg riktig, så skal LPE og FRONT på høyest mulig frekvens ?

Hvilken av alle disse modusene på forsterkeren skal jeg bruke, stereo/direct etc?

Komplett.no - Jamo S606 gulvhøyttalere

dette er forresten høytalerne, så regner med 6OHM er riktig

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett til 6 ohm ja.

Delefrekvensen hos deg skal være slått av, altså lavest mulig. Da skal hete full range, eller noe liknende, og er vel valget som er under 40 Hz tror jeg. All lyd skal til frontene dine, resten skal stå som "no" og "none".

Du bestemmer selv lydmodus. Jeg har pure audio som favoritt, men stereo når jeg bruker sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett til 6 ohm ja.

Delefrekvensen hos deg skal være slått av, altså lavest mulig. Da skal hete full range, eller noe liknende, og er vel valget som er under 40 Hz tror jeg. All lyd skal til frontene dine, resten skal stå som "no" og "none".

Du bestemmer selv lydmodus. Jeg har pure audio som favoritt, men stereo når jeg bruker sub.

Hvis jeg har behov for mindre treble / bass, så får jeg bare la behovet ligge? Hehe...

Så da burde jeg trykke til venstre på FRONT , helt til det står FULL range.. Right? , eller kanskje bypass?

Her er de ulike alternativene på LPF to LFE LPF of LFE
    (Low-Pass Filter for the LFE Channel)
    `80Hz, 90Hz, 100Hz, 120Hz
    `Bypass:
    Low-Pass Filter is not applied.
    With this setting, you can specify the cutoff frequency
    of the LFE channel’s low-pass filter (LPF), which can
    be used to filter out unwanted hum. The LPF only
    applies to sources that use the LFE channel.
    Note
    • If you’re using THX-certified speakers, select “80Hz”.

80 eller 100 HZ som vil være bra ?

http://i53.tinypic.com/2lbdpxt.jpg

Ser på dette at han har full band, regner med det er det jeg er ute etter?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får dessverre ikke sett bildet, da nesten alt her på jobb er blokkert, men det hørest riktig ut ja.

80hz er regnet som den ideelle delefrekvens for høyttalere i oppsett med sub, alternativt om man har store fronter, men små senter og/eller bakhøyttalere hvor man lar fronter spille full range pluss alt under 80hz fra senter- og bakkanaler.

Men på den LPF of LFE, tror jeg faktisk den skal være satt til 120 hz, hvis ikke føres kun fra 100 hz, 80 hz eller hva man velger til høyttaler av selve LFE-lydsporet. LFE-lydsporet er fra 120hz og nedover. Jeg trodde dette kun var aktuelt i sub-oppsett og at alt gikk automatisk til fronter i rent stereooppsett. Strengt tatt burde man ikke ha valget.

Bypass-funksjonen er for å la subbens LPF sette frekvens, mao sender den hele LFE-signalet. Altså kun relevant om man har sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får dessverre ikke sett bildet, da nesten alt her på jobb er blokkert, men det hørest riktig ut ja.

80hz er regnet som den ideelle delefrekvens for høyttalere i oppsett med sub, alternativt om man har store fronter, men små senter og/eller bakhøyttalere hvor man lar fronter spille full range pluss alt under 80hz fra senter- og bakkanaler.

Men på den LPF of LFE, tror jeg faktisk den skal være satt til 120 hz, hvis ikke føres kun fra 100 hz, 80 hz eller hva man velger til høyttaler av selve LFE-lydsporet. LFE-lydsporet er fra 120hz og nedover. Jeg trodde dette kun var aktuelt i sub-oppsett og at alt gikk automatisk til fronter i rent stereooppsett. Strengt tatt burde man ikke ha valget.

Bypass-funksjonen er for å la subbens LPF sette frekvens, mao sender den hele LFE-signalet. Altså kun relevant om man har sub.
    Okei.. Så jeg burde kjøre LPF LFe på 100-120 og front på FULL range og disable alle andre høytalere? (er forresten store sub elementer på høytalerne på siden)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei.. Så jeg burde kjøre LPF LFe på 100-120 og front på FULL range og disable alle andre høytalere? (er forresten store sub elementer på høytalerne på siden)
    Ja sett LPF to LFE på 120hz, og fronter til Full range.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ja sett LPF to LFE på 120hz, og fronter til Full range.

Da gleder jeg meg til å prøve dette ikveld !!!!!

Da burde den forferdelige diskanten også forsvinne?

En ting til: hvis jeg har forsterkeren på, og skrur av lyden, så hører jeg en svak durelyd i et av elementene(er sånn på begge høytalerne), dette er normalt, sant?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si at dette høres helt normalt ut, men det avhenger jo litt av kilden og. Dersom din kilde er PC via analog kabel, og lyden på PC slås av,men ikke lyden på receiver så kan jeg forstå det. Da er det mest sannsynlig støy fra kilden. Evt. støy som påvirker kabelen fra kilden.

Er dette en nokså merkbar during, også fra avstand?

Hvilken lyd er av forresten? Lyd fra kilde, eller er receiveren mutet?

At det kun durer i ett av elementene, det samme elementet på begge høyttalerne, kan jo indikere støy i et gitt frekvensspekter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si at dette høres helt normalt ut, men det avhenger jo litt av kilden og. Dersom din kilde er PC via analog kabel, og lyden på PC slås av,men ikke lyden på receiver så kan jeg forstå det. Da er det mest sannsynlig støy fra kilden. Evt. støy som påvirker kabelen fra kilden.

Er dette en nokså merkbar during, også fra avstand?

Hvilken lyd er av forresten? Lyd fra kilde, eller er receiveren mutet?

At det kun durer i ett av elementene, det samme elementet på begge høyttalerne, kan jo indikere støy i et gitt frekvensspekter.

Bror har et likt anlegg så skal sjekke hos han. Det var helt stille i rommet for at jeg måtte høre det. Mener å huske at det var på TV jeg hadde mutet og ikke forsterker, skal sjekke dette ikveld eventuelt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bror har et likt anlegg så skal sjekke hos han. Det var helt stille i rommet for at jeg måtte høre det. Mener å huske at det var på TV jeg hadde mutet og ikke forsterker, skal sjekke dette ikveld eventuelt

Skal jeg forresten kjøre Audyssey eller noe sånt? Eller er det ikke vits på 2.0...Bare kjøre RK?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey er RK. Det kan være lurt å kjøre, for da vil den korrigere for rommet, slik at høyttalerne skal kunne låte bedre. Demper topper og hever bunner for å gi en jevnere og finere, fyldig lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey er RK. Det kan være lurt å kjøre, for da vil den korrigere for rommet, slik at høyttalerne skal kunne låte bedre. Demper topper og hever bunner for å gi en jevnere og finere, fyldig lyd.

Så det er det som kommer automatisk opp når jeg setter inn MIC?

Hadde et alternativ i setup og som het audyssey, men det er grået ut...

Jeg kjører jo kun 2.0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •