Forsterker går i protection mode.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker går i protection mode.

Hei, jeg har en Planet Audio ZR300.4 effektforsterker for bil som her om dagen fant det for godt å gå i protect.
    Jeg hadde kjørt en liten stund på motorvei og spilt på under moderat volum i omtrent 1,5 timer da den helt uten videre kuttet.
    Jeg kjente på den 10 min senere og da var den ikke varm eller luktet brent osv.
    Frosterkeren ligger i et slags kammer under bagasjerom der det er ok med plass.

Etter litt undersøkelse fant jeg derimot ut at forsterkeren kun var stabil ned i 4 ohm i brokoblet modus, men elementet mitt er 2 spolet koblet parallell som blir 2 ohm.

Kan det være det som har forårsaket problemet.
    Fordi det jeg stusset over var at den har funket knirkefritt slik i flere måneder.
    Og iom at den ikke var varm, luktet brent eller ser brent ut inni skjønner jeg ikke hva som har gått galt.

Noen som har noen innspill å komme med så setter jeg hjertelig pris på dem

Til ADMIN/MOD:
    [SPOILER]Jeg er klar over at tråden er plassert delvis galt, men dette temaet vil jeg si er dekket innenfor audio og dessuten er denne delen av forumet mye mer aktiv enn bil delen og jeg trenger litt teknisk kyndige mennesker til å vurdere dette problemet. [/SPOILER]

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montering i "lukket" kammer uten noen form for ventilasjon er nok ikke å foretrekke. Får du lyd via forsterkern ,eller er det utifra data at du har funnet den stabil kun i 4ohm ?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ut ifra det originale databladet jeg fant ut at den kun var stabil ved 2 ohm min normal og 4 ohm min bridged.

Enig at montering i lukket kammer ikke er å foretrekke men det rare er at den har funket helt fint under nøyaktig de samme forutsetningene en stund.
    Har sjekket tempen på den flere ganger men den har aldri vært mer enn lunket.

Og angående impedansen trodde jeg det kun var hvis man ga full pinne at forsterker kunne gå føyken om den kjøres på lavere impedans enn anbefalt.
    For den var kun noen og 40 grader da jeg kjente på den etter den stoppet.

Setter pris på alle innlegg

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket over kabler /sikring og tilstrekkelig med jording ?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg gikk over med multimeter og sjekket tilkobling, der er det ikke noe galt.
    Jeg har også kontrollert at sikringene på forsterkeren er intakte og at remote samt signal er i orden.

Utover dette var det jeg stusset over at den ikke jobbet hardt eller var offer for dårlig vei osv da den kuttet, det kom helt uprovosert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •