Litt bassproblemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt bassproblemer

Har hatt noen mangler i bassområdet en stund.Har en gain på 10-12 db rundt 20-25 Hz(som jo er greit på film :wink: )og en dipp på ca 6 db mellom 40-80 Hz,noe som er mye verre.Etter mye flytting av høyttalere og sub'er får jeg ikke dette bort,så da må det equalizes.
    Alt.1 er da å kjøpe f.eks Yamaha RXV-750.Ser et åpenbart minus for meg er at subsignalet detter bort ved avspilling i source direct.
    Alt.2 er å kjøpe en parametrisk equalizer(f.eks Behringer),og montere denne på subutgangen,og da beholde oppsettet jeg har.

Noen som har noen innspill?Vil Yamahaen kunne ordne opp i subområdet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutt og bruk subwoofer på musikk :twisted:

Hva slags høyttalere og sub er det du benytter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyret ligger på nederste linje.
    Sub'ene funker meget bra på musikk med kjapp og fin bass som ikke buldrer,så jeg vil helst ha de med uansett lydmodus.Problemet er at bassen kan føles litt slank av og til,noe som jeg da anklager denne dippen for.Kan legge til at jeg har samme dipp i frekvensen dersom jeg kjører uten suber,så dette er ganske tydelig et problem i rommet-eller?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok nødt til å tune romet så det passer. En EQ som hever signalet med 6 dB i bassområdet vil føre til at du får svært lite kapasitet til å spille høyt.

Hva med noen bass-absorbenter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser problemet med at det blir litt tøft for subforsterkerne
    Hva med noen bass-absorbenter?
    Med dette mener du da at jeg skal bruke disse til å dempe nivåhevningen rundt 20-25Hz?Da må jeg jo heve hele området fra 20-80Hz,og er vel like langt,eller har jeg misforstått noe her?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har enkelt fortalt en eller annen flate som reflekterer lyd, denne kommer tilbake til lytteposisjonen og blander seg med direktelyden. Ved en del frekvenser vil denne værei fase med anlegget, ved andre frekvenser vil den være i motfase. Får du en absorbent på denne veggen kan den i beste fall gjøre at du får redusert både dip og peak betraktelig og får en grekvenskurve som er mer jevn. Den veggen er ofte veggen bak deg som lytter. Det er også svært vanlig at man får problemer mellom tak og gulv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker veldig godt kanselleringsfrekvensen på den dypeste bassen.Flytter jeg kassene 20 cm framover forsvinner mye av den dypeste bassen og får da også litt mindre peak.Har ikke lest noe særlig om disse absorbentene.Fins det typer som tar et helt spesifikt område,eller virker de i hele bassområdet?Pris?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •